Tervehdys kaikille kylähulluille!
Itsellä tässä hulluuspuuska iski ja haluaisin rakentaa nelikko Hiacesta menopelin etenkin erämaareissuille. Tarkoitus olisi pystyä kopperossa myös yöpymään ja mielellään ympäri vuoden. Joku diesselilämppäri toimisi näillä näkymin lämmönlähteenä.
Projektin ensimmäiseen vaiheeseen haen tietoutta sisäpintojen eristeistä ja materiaaleista. Te varmasti osaatte sanoa suoraan mitä sisäpinnoille tulisi laittaa lähtien pellistä ja päättyen lopulliseen näkyvään pintaan huomioiden kaikki haasteet (mm. kosteus, ruostuminen, lämpötilavaihtelut, kylmäsillat ja sisäilman laatu). Hiacen koppi on peltipintojen muotojen osalta myös haasteellinen ja toki tiloiltaakin rajallinen, joten sekin vaikuttanee valintoihin.
Tällä hetkellä minulle on ehdotettu routaeristematon kiinnittämistä Fintex Neofix ruiskuliimalla suoraan peltiin sekä sen päälle keinonahalla päällystetty ohut vaneri. En tiedä tämän ratkaisun toimivuudesta tai mikä ylipäätään olisi paras ratkaisu.
Auttakkee miestä mäessä.
Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 1
- Liittynyt: 08 Tammi 2016 04:24
- Location: Finland
Re: Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit
Paras eristys olisi kai ruisku-uretaani, mutta tuleeko sille sitten kohtuuton neliöhinta hiacen kokoisessa kulkurissa... Solukumimaton liimaaminen eristeeksi voisi myös toimia.
Sinänsä tuo keinonahka vanerin päällä on suht helppo toteuttaa, jos se vain muuten miellyttää, mutta voi sinne laittaa myös esim puukuitulevyn jonka tapetoi tapetilla, tai jollain tarramaisella kuviolla, tai mdf-paneli, tai oikeaa puupanelia.. Paha mennä sanomaan mikä on "oikea" ratkaisu.
Sellaisen vinkin kyllä antaisin että käytä kiinnitykseen ruuveja, naulaamalla kiinnitetty paneli ei välttämättä pidemmänpäälle pysy liikkuvassa autossa paikallaan.
Sinänsä tuo keinonahka vanerin päällä on suht helppo toteuttaa, jos se vain muuten miellyttää, mutta voi sinne laittaa myös esim puukuitulevyn jonka tapetoi tapetilla, tai jollain tarramaisella kuviolla, tai mdf-paneli, tai oikeaa puupanelia.. Paha mennä sanomaan mikä on "oikea" ratkaisu.
Sellaisen vinkin kyllä antaisin että käytä kiinnitykseen ruuveja, naulaamalla kiinnitetty paneli ei välttämättä pidemmänpäälle pysy liikkuvassa autossa paikallaan.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit
Rakennehan on kosteusteknisesti nurin päin. Joten lähestyisin asiaa tyyliin. Ulkopäin: Pelti - maalipinta - alustamassa - uretaanivaahto - vaneri - kangas/paperia/messumatto. Tällöin kastepiste jäisi urtsin sisään ja kosteus kuivuisi sisään lämmitettäessä. Mitään tiivistä en laittaisi verhoilumateriaaliksi.
Vanerit voisi limata uretaaniin kiinni ja palkkeihin kiinni nylonholkeilla, ei ruuveja suoraan peltirakenteeseen.
Ehjään ruosteettomaan, kun tuon tekisi niin kestäisi vuosia siistinä.
Vanerit voisi limata uretaaniin kiinni ja palkkeihin kiinni nylonholkeilla, ei ruuveja suoraan peltirakenteeseen.
Ehjään ruosteettomaan, kun tuon tekisi niin kestäisi vuosia siistinä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 142
- Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
- Truck: MB309
- Location: Oulainen
Re: Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit
Jos uretaani on pellissä kiinni ei sinne väliin periaatteessa muodostu sitä kuuluisaa kastepistettä mikä näin automaailmassa on muutenkin vähän hassu termi mutta samapa se..
Kaksi vaihtoehtoa oikeastaan, joko se eriste pitää tosiaan olla yhtä puuta pellin kanssa tai sitten siellä välissä pitää olla tuuletusrako ja eriste on kuin huone huoneen sisällä.
Eristeen paksuus oikeastaan ei ole ratkaiseva kun et sisätiloja uhraamatta saa sellaisia määriä eristettä että se pitäsi sen perusteella lämpöä, eli lämmitys perustuu siihen kuin muissakin kopperoissa - tehokkaaseen lämmittimeen ja eristys on ennemmin ikäänkuin kylmänkatkaisu..
Kaksi vaihtoehtoa oikeastaan, joko se eriste pitää tosiaan olla yhtä puuta pellin kanssa tai sitten siellä välissä pitää olla tuuletusrako ja eriste on kuin huone huoneen sisällä.
Eristeen paksuus oikeastaan ei ole ratkaiseva kun et sisätiloja uhraamatta saa sellaisia määriä eristettä että se pitäsi sen perusteella lämpöä, eli lämmitys perustuu siihen kuin muissakin kopperoissa - tehokkaaseen lämmittimeen ja eristys on ennemmin ikäänkuin kylmänkatkaisu..
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit
Pelkillä solukumieristeillä tulee kylmä. Osa retkeilyautoista on kevyesti eristetty mutta ei niissä kyllä kovemmilla pakkasilla tarkenekaan.
Entäs molemmat. Ulkopintaan solukumi ja sen päälle ruiskutus. Samalla vältytään ulkopeltien vetelyltä ja voidaan määritellä mihin urtsi menee, pitäähän sitä Hiacea pystyä hitsaamaan ajan oloon
Entäs molemmat. Ulkopintaan solukumi ja sen päälle ruiskutus. Samalla vältytään ulkopeltien vetelyltä ja voidaan määritellä mihin urtsi menee, pitäähän sitä Hiacea pystyä hitsaamaan ajan oloon
Tulevaisuus on sähköinen