Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 26 Syys 2018 17:28

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 08 Kesä 2018 04:41 
Apukuski

Liittynyt: 01 Huhti 2014 17:46
Viestit: 16
Location: ulkomailla
:)

Olen tässä aihiota metsästäessä miettinyt optimaalisinta aihion kokoa.

Kysyisinkin, mikä seuraavista on aiheuttanut eniten harmaita hiuksia Suomessa ja miksei maailmallakin reissatessa?

1. Kulkurin kokonaispituus
2. reipas peränylitys
3. pitkä akseliväli
4. korkeus
5. etuylitys.

vai joku muu 'ulottuvuus', johon kannattaa kiinnittää huomiota.

Jos lyhyesti perustelette näkemyksen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Kesä 2018 07:15 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Viestit: 90
Paikkakunta: Salo
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Moikka!

Olen yli 40v käyttänyt raskasta matkailukalustoa. Ensiauto oli 10 metrinen myymäläauto kymmenen vuotta. Mikään listassa olleista mitoista ei muodostunut ongelmaksi. Seuraavaksi tuli tämä nykyinen 12m scania, jolloin alustakin pitää huomioida (6m akseliväli). Voi jäädä mahastaan kiinni. Ei mikään mitoista ole muodostunut ongelmaksi. Haitat tulevat jostakin muualta.
Iloisia matkakilometrejä toivottelee... Pataässä

_________________
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Kesä 2018 09:34 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4332
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Kerran oon päässy bussin keulalla kyntämään asfalttia, mutta siitäkin olisi selvitty korinkorotuksella. Nykynen auto nousee 20cm korotuksella, niin ei pitäisi enää olla ongelmia, lisäksi telin saa kevennettyä ja kokonaan ylös. 12m on ollu bussit ja nykynen koppi.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Kesä 2018 15:19 
Kippari

Liittynyt: 20 Huhti 2015 21:06
Viestit: 65
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki
Taitaa se pitkä akseliväli aiheuttaa eniten haasteita, kyllä (yleensä) aina pitkän keulan saa tuupattua ojan, jalkakäytävän, yms päälle tiukassa käännöksessä.
Pitkästä akselivälistä johtuvaa taka-akselin omavaltaista reittivalintaa on vaikea kompensoida?
12 metrinen, 6 metrin akselivälillä taittuu lähes joka mökkiliittymäänkin, jos on kohtuullisestikkaan vapaata tien ravia ylityksille.
Oman kulkineeni (6m akselivälillä) saan vekslaamatta taittumaan 4m leveältä tieltä 4 m leveään liittymään...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Kesä 2018 23:27 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
13m 6,5m akselivälillä ja pitkähköllä peräylityksellä, vähän joutuu joskus luppakorvilla työnteleen oksia sivuun mutta muuten oikein sopiva. 6,8m akseliväli menee vielä mutta yli 7m alkaa jo vaikuttaa kankealle

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Kesä 2018 09:09 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1143
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Neppari on 11.5 pätkä ja 5.5m akseliväli. Tuollainen on ketterä käsitellä. Puskurin jäljistä päätellen on silläkin takaylityksellä jotain roikotettu

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Kesä 2018 11:21 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 465
Truck: ----liner
Location: Suomi
Ei varsinaista kokemusta muutakuin,,,, oman henkilöauton peili poistui carrusta käännettäessä,
johtunee kun ei ole D korttia..
Carrukset ( ehkä muissakin ) (etu ?) takaylitys / takamoottoriset sama,,akselivälissä muutokset , oma n 11m ja av 5 m, kääntyy pienessä , mutta pitäis huomoida nuo ylitykset ( ensimm rivi)käännellessä katsellut kulmavikoja / maa kosketuksia nurkissa ehkä ongelmavaikka vaikka ei oikaise noissa katukulmissa niinpaljon kuin vastaava 13 m/ av 6 m , varmaan nuo 15 m vaatii oman ajotyylin.
Ajossa tiellä pitkät akselivälit +.


Viimeksi muokannut BussMAN päivämäärä 09 Kesä 2018 18:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Kesä 2018 13:17 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 09 Syys 2017 20:28
Viestit: 78
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi
Kokemusta lähinnä omasta 12/6m sekä koulun 13/7m autoista. Tuon metrin eron akselivälissä kyllä huomaa. Tosin pitemmälläkin autolla kyllä taipui yllättävän hyvin. Tiukemmasta paikasta mennään vain hitaammin ja sen sanon että kunnon peileistä on iso apu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Kesä 2018 15:26 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
BussMAN kirjoitti:
Carrukset ( ehkä muissakin ) etu ja takaylitys sama akselivälissä muutokset


Mulla on ainakin jokin spesiaalimalli jossa on hieman tavallista pienempi etuylitys, 12m pitkä ja av 6,2m


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Kesä 2018 00:58 
Apukuski

Liittynyt: 26 Heinä 2013 17:06
Viestit: 15
Truck: B10M-6×2 CARRUS VEGA
Location: Joensuu
Omani on 14,5 metriä pitkä 7 ja 1,3 metrin akselivälillä ja se on kyllä taipunut yllättävän tiukkoihinkin paikkoihin jota olen sitten toisinaan jälkeenpäin ihmetellyt että miten tuo on oikein voinut noin pienestä rauosta mahtunut menemään :) ... Mutta kyllä se pitkä akseliväli vaatii alkuun opettelua ja tulee luultavasti muutamia kertoja ajettua itsensä "jumiin" josta pois pääsy sitten vaatii ratin pyörittelyä. Mutta siitäkin oppii ja jossain vaiheessa sitä sitten huomaa miten helppo se ongelma paikka oikeasti olikin kun tietää sen oikean ajolinjan.

Ja kuten muut mainitsi niin keulan, mahan ja perän maahan osuminen tulee hyvinkin mahdolliseksi pitkällä autolla ja ekalla kerralla se minut ainakin säikäytti. Mutta tuokin on vaan asia jonka ajamisen kautta sitten oppii välttämään koria ajoissa nostamalla. Mahalla en tosin muista mitään raapineeni, mutta kun auton mahan alle katsoo niin jäljistä kyllä näkee että joku on joskus sitä niin sanottua moottorijarrutusta harrastanut.

Jos on mahdollisuus käydä D kortti ajamassa, niin suosittelen lämpimästi sen käymistä, sillä sen jälkeen on paljon helpompi hypätä linkan puikkoihin, kun ei tarvitse enää totuttautua auton kokoon ja ajaminen on paljon varmempaa. Luultavasti ilman D korttia olisin osunut aika moneen asiaan tai ainakin olisi mennyt hyvä aika ennen kuin ajamisesta olisi tullut kunnollista taikka etenkään nautinnollista.

Itse sanoisin mitoista että niin kauan kuin ne pysyvät laillisissa mitoissa niin niitä ei kannata pelätä. Koska miksei ottaisi sitä isompaa isommalla hyötytilalla, vaan jäisi nysväämään pienemmän kanssa, sillä kyllä sen kanssa oppii ajamaan ajamalla?
Ekaa kertaa kun elämässäni linja-autoa lähdin ajamaan, niin kyllähän se alkuun auton koko hieman hermostutti. Mutta kun sisään pääsi ajamisessa, se olihan mahottoman hauskaa ja rentoa ja sitä se on vieläkin. Paljon rennompaa ja mukavempaa kuin mitä olen ikinä henkilöauton kanssa kokenut. Ja täytyy vielä kyllä todeta että henkilöautosta ei näe kyllä yhtään mitään kun linja-autolla on tottunut ajamaan :wink: .

Eli mikä oli oikeastaan vastaukseni: Alussa haastavalta tuntuneen ylitykset ja akseliväli, mutta ajamalla huomaa ettei ne ongelma ole kuitenkaan eli en omaa ainuttakaan harmaata hiusta tästä aiheesta :)

_________________
Olkoon 1 yksikkö jokin työpanos. Jos tekisin töitä 1. kertana yksikön verran, toisena 1/2, kolmantena 1/3 jne, projekti valmistuisi lopulta, sillä 1 + ½ + 1/3 + ... = ∞. Jos tekisin töitä joka kerta yksikön verran enemmän kuin edellisenä, eli 1 + 2 + 3 + ... = -1/12, niin projekti ei valmistu ikinä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Kesä 2018 07:30 
Apukuski

Liittynyt: 01 Huhti 2014 17:46
Viestit: 16
Location: ulkomailla
Kiitokset hyvistä vastauksista!

Nyt lukemani perusteella alan kallistua täysipitkään (max 12m) aihioon ja mielellään noin 6m akselivälillä.

Akselivälistä:
Muistan dokumentti-videon siitä suomen pohjoisimmasta kirjastoautosta, joka taisi päätyä jonkun palstalaisen omistukseen. Siinä kun katsoo auton menoa niin kyllähän se meno (videon perusteella) vähän kiikkerältä vaikutti, tai sitten kuski ei osannut pitää rattia suorassa, vai liekkö ohjauksessa oli niin paljon klappia? Vai oliko painopiste kirjojen vuoksi niin korkealla mikä teki kyydistä huteran.

Jos tarkoituksena on ajaa maantiellä yli 90% matkasta, vakaa kyyti on tärkeää. Onko näissä lyhyemmissä alle 6metrin akselivälin busseissa riskinä, että meno muuttuu kiikkeräksi, erityisesti jos autonkuljetustila on rakennettu taakse?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Kesä 2018 07:51 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1143
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Nepparissa oli 45 istumapaikkaa ja moottori takana. Jos laittaisi 20 matkustajaa taakse istumaan ja etuosa olis tyhjä matkustajista, en usko, että auto olisi kiikkerä. Mutta kannattaa varmaan rakennusvaiheessa pohtia sitä rakennetta ja niistä rakenteista ja kuormasta tulevaa painopistettä ja sen sijoittumista. Eikö kuitenkin puhuta vain muutamasta tuhannesta kilosta? Ja sekään kaikki ei ole taka-akseli takapuolella.

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Kesä 2018 10:39 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Oon joskus ajanut 4,5m akselivälisellä bussilla. Ensimmäiset kilometrit se oli aivan mahdoton kiemurtelija. Kunnes lakkasin itse ohjailemasta ja niinpä lähti sekin vakaasti lullaamaan etiäpäin, kun ei kuski menoa pilannut

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Kesä 2018 12:39 
Apukuski

Liittynyt: 01 Huhti 2014 17:46
Viestit: 16
Location: ulkomailla
Lahti32 kirjoitti:
Oon joskus ajanut 4,5m akselivälisellä bussilla. Ensimmäiset kilometrit se oli aivan mahdoton kiemurtelija. Kunnes lakkasin itse ohjailemasta ja niinpä lähti sekin vakaasti lullaamaan etiäpäin, kun ei kuski menoa pilannut


Juu tuota vähän meinasinkin. Tosin noiden lyhyempien osalta tarjonta näkyy olevan aika rajallista ja hinnat kohollaan, että jää jo senkin puolesta pois laskuista, tilojen puolesta semmoinenkin kyllä riittäisi.

Vielä viimeinen kysymys tähän liittyen, onko kolme akselinen kääntyvällä telillä missään tilanteessa ketterämpi kuin vastaavan kokoinen kaksi akselinen? :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Kesä 2018 16:23 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Calevi kirjoitti:
Vielä viimeinen kysymys tähän liittyen, onko kolme akselinen kääntyvällä telillä missään tilanteessa ketterämpi kuin vastaavan kokoinen kaksi akselinen? :shock:

Ainahan se on ketterämpi. Jos autot on saman mittaisia, niin kolmiakselisessa on se varsinainen akseliväli lyhyempi, ellei autossa ole jostain syystä poikkeuksellisen lyhyttä takaylitystä, esim lyhennyksen tms takia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Kesä 2018 23:57 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 876
Location: Pirkkala
Jule kirjoitti:
Calevi kirjoitti:
Vielä viimeinen kysymys tähän liittyen, onko kolme akselinen kääntyvällä telillä missään tilanteessa ketterämpi kuin vastaavan kokoinen kaksi akselinen? :shock:

Ainahan se on ketterämpi. Jos autot on saman mittaisia, niin kolmiakselisessa on se varsinainen akseliväli lyhyempi, ellei autossa ole jostain syystä poikkeuksellisen lyhyttä takaylitystä, esim lyhennyksen tms takia.

Ketterämpi kyllä, mutta tosi ketterästi kolhiintuu peräkulmatkin seiniin tai viereisen kaistan kulkijoihin, jos ei muista varoa ja kurvata loivemmin ahtaissa paikoissa.

Kulkurikäyttöön kaksiakselinen on järkevämpi senkin takia, että telissä (ja varsinkin ohjaavassa) on monta kuluvaa ja särkyvää osaa enemmän korjattavaksi. Kantavuus ei lopu ex-bussi kulkuriautosta kesken.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Kesä 2018 09:44 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1131
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
märkä nurmikko ja teli ei myöskään ole se etenevin yhdistelmä. itse tottunut 6m akselivälillä oleviin 12m autoihin niin aika kivasti niillä vielä sopii alueille.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Kesä 2018 14:15 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Wonderi kirjoitti:
Jule kirjoitti:
Calevi kirjoitti:
Vielä viimeinen kysymys tähän liittyen, onko kolme akselinen kääntyvällä telillä missään tilanteessa ketterämpi kuin vastaavan kokoinen kaksi akselinen? :shock:

Ainahan se on ketterämpi. Jos autot on saman mittaisia, niin kolmiakselisessa on se varsinainen akseliväli lyhyempi, ellei autossa ole jostain syystä poikkeuksellisen lyhyttä takaylitystä, esim lyhennyksen tms takia.

Ketterämpi kyllä, mutta tosi ketterästi kolhiintuu peräkulmatkin seiniin tai viereisen kaistan kulkijoihin, jos ei muista varoa ja kurvata loivemmin ahtaissa paikoissa.

Kulkurikäyttöön kaksiakselinen on järkevämpi senkin takia, että telissä (ja varsinkin ohjaavassa) on monta kuluvaa ja särkyvää osaa enemmän korjattavaksi. Kantavuus ei lopu ex-bussi kulkuriautosta kesken.

Juu, kylkurikäyttöön kaksi akselinen on parempi jo pelkän tilan takia, se toinen akseli on pois ruumatilasta, mutta kysymyshän oli kumpi on ketterämpi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Kesä 2018 14:17 
Apukuski

Liittynyt: 01 Huhti 2014 17:46
Viestit: 16
Location: ulkomailla
Kiitokset kaikille kattavasta tietopaketista! Selvisi monta asiaa!

wiima63 kirjoitti:
märkä nurmikko ja teli ei myöskään ole se etenevin yhdistelmä. itse tottunut 6m akselivälillä oleviin 12m autoihin niin aika kivasti niillä vielä sopii alueille.

Äkkinäisenä olisin kuvitellut, että telillä varustettu etenee vielä kun kaksi akselinen sutii/uppoaa nurmikkoon. :o


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com