Kaasuvaijeri

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Isäntä
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Loka 2017 22:32
Truck: Scania k112 vanhool
Location: Joroinen

Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Isäntä » 22 Marras 2017 13:39

Dodii tarviis vähän jeesiä kun tossa meidän Scania k112 kaasu jää päälle ja palautuu tosi hitaasti. Liekkö pystyy säätämään mistään ? Ja onko kukaan purkanu etupään vaijeria kun tuntuu ettei sinne meinaa mitään kautta pääsevän käsiksi

Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 483
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja j0ri » 22 Marras 2017 18:43

Vanhoolista en tiedä, mutta Lahden Autokorin Eaglessa etumaski aukeaa. Maskin takaa paljastuva vararengas pois, jonka jälkeen on melko hyvin tilaa räplätä polkimen mekanismia alapuolelta käsin. En tiedä minkä verran korivalmistaja alustan asioihin puuttuu, mutta omassa K112:ssa oli about 7 niveltä ennen kuin vaijeri edes alkoi. Ensimmäisessä tavaratilassa vaijeri muuttui tangoksi ja sitten viimeisessä tavatilassa takaisin vaijeriksi. Mutta moottorin päässä olikin jo taas tanko. Tuo viimeinen väli jäi vähän hämärän peittoon mitä kaikkea jännää siellä lopulta oli ennen sitä syöttöpumpun tankoa.
Kannattaa varmaan irroittaa vaijerit osiin ja voidella ne. Osissa saa tutkittua mikä väli siellä ahistaa. Ota polkimen mekanismista kuvat ennen vaijerin irroitusta, niin sattuu nivelet sitten oikein perin.. 8)

Itellä etummainen vaijeri oli aika kankea. Varsinkin pakkasella saattoi joskus jopa jäätyä. Lisäksi polkimen mekanismi oli aivan kulahtanut. Takerteli ja muljahteli välillä nurin päinkin, jolloin menohalut loppui siihen vaikka miten komensi. Aikani säätelin, yritin välillä jonkun holkin saada uusittua, virittelin palautusjousia jne. Silti polkimen liikkeestä ehkä yksi kolmannes enää siirtyi syöttöpumpulle. Muutaman kerran tien päällä joutui auton alle könyämään ja muljauttamaan nivelet oikein perin. Lopulta kilahti ja revin veke koko polkimen mekanismeineen. Elämä helepotti sen jälkeen kummasti.. :lol: Rakentelin nimittäin sähkötoimisen kaasupolkimen Transportterin polkimesta, askelmoottorista ja muutamasta oheishilppeestä. On herkkä ja menohalutkin löytyi ihan toisella tapaa taas.
No joo, tosiasiassa tämä oli tietty astetta suurempi rojekti, mutta tulipahan tehtyä. Pitäisi näppäilläkin siitä juttua tuonne omaan projektiketjuun..

Eli suosittelen ensihoitoon vaijereiden herkistelyä, jos sillä tokenee niin helpolla pääsee. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 881
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 22 Marras 2017 20:35

Onko ruiskupumpun kyljessä palautusjousi ehjä ja paikallaan?

Isäntä
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Loka 2017 22:32
Truck: Scania k112 vanhool
Location: Joroinen

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Isäntä » 22 Marras 2017 21:44

Juu kyllä on palautus jousi ehjä ja paikallaan. Keulasta purin ja siellä se jumi jossain kohtaa on ilmeisesti vaijerissa. sit kun vaan sais sen vaijerin jotenkin purettua pois sieltä. Tuntuu olevan paikassa mihin ei taho nähdä mistään päin.

Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 483
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja j0ri » 23 Marras 2017 10:52

itellä etuvaijerin pää tuli ekan ruuman ja etuakselitilan rajapintaan, siten että vaijerin kuori ja liitos tankoon oli näkyvissä ensimmäisessä ruumassa heti etuakselin jälkeen. Näetkö keskikäytävän alla, ruuman puolelta n. 50-60 cm leveän ja 7cm korkean väylän, jossa auton kaapelit, letkut, tangot ja vaijerit kulkevat etu- ja takapään välillä? Siellä se vaijerin pää ainakin Lahtelaisessa piileskeli. Vaijeri oli kyllä sen verran hyvin sidottu kiinni väliltä, että poistamiseksi pitäisi ehkä irroitella polttoainetankki, jotta pääsee reitin varrelle kunnolla kiinni. Näin ollen jos vaijeri on kehno, helpompi vain lisätä uusi kuin vaihtaa. Lahtelaisessa aukeaa renkaiden kohdalta kylkikaariluukut, jolloin pystyy kapeampiharteinen kaveri sukeltamaan lokarin kaaren sivuilta auton uumeniin viemään uutta vaijeria osan matkaa. Reilu metrinen keppi, jossa joku hahlo tai koukku jolla saa kiinni vaijerista. Sellaisen avulla olen ainakin saanut monet kaapelit ujuteltua keulasta tuohon kaapelikujan alkuun. Ruumassa pitää sitten olla luukku tuon kujan alapuolella, se läpivienti on melko ahdas kaapeleista, vaihdetangosta, letkuista ja kaikista muista rensseleistä.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 478
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 23 Marras 2017 19:31

Nyt tuli hyvää tietoa oletin tutkimatta että yksmittainen vaijeri, noiden tietojen jälkeen toki ymmärtää kun alusta tulee etu ja takapalana tehtalta ”siirtorunkopalkeilla ”( ainakin ennenvanhaan)ja koritehdas tekee akselivälimuutokset,ja jatkaa tangolla vaijerit ym ( vai tilataako nuo alustat nykyään tietyllä akselivälillä.) Homma varmaan mukavampi tehdä kotipihassa kuin tielle leiritymällä, onnistuiko jos
yhteys katkeaa polkimelle , jatkaa matkaa vakionopeus tikulla?.. siinä tais olla nopeusrajotin integroituna, vai onko se erillisenä?ei oo tarkemmin tutkittu asiaa, kun rajoitin vapaata menoa.

sotketaan omaa tähän :::
Positiivinen yllätys kun oletin -98 scania on edc pumpulla joka euroluokka muutoksen 96 alkaen tuli
ensimmäiseksi sähköhärveliksi , mutta tämä pikkukone (94) on mennyt läpi normaali ” vanhamallin”
ruiskutuspumpulla, savuja kierrättämällä, tarkistin asian dieselhuollon pomolta, että on tuollainen
on alkujaan , 124 on edc ja sen jälkeen tuli pumput suuttimmiin 99/00? vuoden tietämillä. Tuosta
niin onnellinen että jo hiukan tykkään vabiksesta, edellinen scan vabis kokemus nuoruusvuosilta ”76 ”
Ensi ajelut.

Isäntä
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Loka 2017 22:32
Truck: Scania k112 vanhool
Location: Joroinen

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Isäntä » 24 Marras 2017 12:20

Nonii nyt on kaasu vaijeria räplätty ja vika korjaantu?Keulassa oli vaijerin päässä oleva suojakumi ilmeisesti mutkalla kun sen otti pois niin Rupes kaasu palautumaan lisäksi vaihdoin kaikki vaijerit uusiin niin ei ole kaasupolin enään sellainen lerpukka :) nyt enään jollain pitkällä pillillä rasvaa vaijereihin ja on the Road. Sitten tuli muuten tällänen kun oon tossa jo pitkään koittanut saada kiekkamittaria toimimaan mutta ei millään. laturin päästä Oon putsannu w navat ja kaikki muutkin mutta ei herää joskus se välillä toimi mutta nyt on ihan mykkä. Olisko tähän jollain joku ratkaisu?

Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 483
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja j0ri » 24 Marras 2017 12:46

Hyvä että lähti. Suojakumi on varmaan ollut siellä kuitenkin syystä ettei vesi pääse kuoren ja vaijerin väliin.

Mullakin kiekkamittari oikutteli. Moottoritilan sähkökaapissa on ehkä noin 6 sulaketta, joista yhdessä oli huono kontakti ja aiheutti kiekkamittarin toimimattomuuden. Kannattaa tarkisistaa.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

Isäntä
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Loka 2017 22:32
Truck: Scania k112 vanhool
Location: Joroinen

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Isäntä » 24 Marras 2017 13:17

On tuo suoja kumi siellä vieläkin paikallaan oli varmaan vaan kääntynyt sinne sisään ni takersi. Täytyy tsekata ne Sulakkeen pohjat vielä läpi

Isäntä
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Loka 2017 22:32
Truck: Scania k112 vanhool
Location: Joroinen

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Isäntä » 28 Marras 2017 12:07

Nyt on katsottu sulakkeet ja putsattu w napa laiturilta ja jopa vedetty uusi johto laiturista sulakkelle mutta ei vaan kiekkamittari ala liikkumaan.

Jule
Kansleri
Viestit: 1009
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Jule » 28 Marras 2017 16:36

Onhan se mahdollista että se varmikello on rikki. EI olisi eka kania jossa ei toimi.

Isäntä
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Loka 2017 22:32
Truck: Scania k112 vanhool
Location: Joroinen

Re: Kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja Isäntä » 28 Marras 2017 20:36

Joo ei Tässä kohta enään muuta vaihtoehtoa ole :) täytyy varmaan alkaa ettiä jos tohon löytäs jostain ton mittariston.

Vastaa Viestiin