Vetoakselien kätisyys

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 387
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Vetoakselien kätisyys

Viesti Kirjoittaja Timppa » 04 Marras 2017 14:34

Mahtaako se bussi harrastaja olla tältä foorumilta kun lipsahti akselit vääri perin , vasen ja oikea ?

Avatar
jariautio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo Vanhool
Location: Haapajärvi

Re: Vetoakselien kätisyys

Viesti Kirjoittaja jariautio » 04 Marras 2017 16:26

en ollu minä, just saatiin vetoakselit irti ja perää alettiin irrottelee. vänkärin puolella
pitempi akseli jossa toinen poori mahdollista lukkoa varten.

On ne vaan raskaita vehkeitä auton alla ruuvailla. Perä jäi vielä roikkuun pinna pulteista ku
puras jostain syystä kiinni. No jatketaan huomenna ku tuli pimee...

Meillä perän vaihto välityksen parantamiseksi kun joskus oli vaihettu todella tihee perä.

Ostin koko taka akseliston nii ylimääräistä osaa olis vaikka myytäväksi.

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 476
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Vetoakselien kätisyys

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 04 Marras 2017 18:57

Tuo oli uusi tieto akselit eripituisia.Eihän sen mukaan niitä vois laittaa väärin! Lukonpuolen akselissa lisäboori, oliko se mahurissa vasemalla ja takatuupparissa oikealla...Autot joissa samanlaiset
vetoakselit ei suositeltavaa vaihtaa eripuolille ainakaan noissa raskaasti kuormitetuissa
autoissa, ennen vanhaan ainakin käytännössä totesivat noissa akseliperäisissä. Katoin ev80
perämurikkaa näyttäis että peräpuolessakin on lukkovalmius, linja autoissa jätetty kytkentä
osat pois ellei tilattu lukollista.

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 387
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Vetoakselien kätisyys

Viesti Kirjoittaja Timppa » 05 Marras 2017 14:53

Volvolla tuplapoori oikealla niinkuin jariautio kirjoitti , asennus väärin onnistuu muttereilla kiinni vedättämällä (kestää ajaa 20 km ja sitten käy ikävät )
Scaniassa lukko ja tuplat kuulemma vasemmalla .
Mikä välitys Haapajärvellä työn alla ?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 476
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Vetoakselien kätisyys

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 10 Marras 2017 21:00

Piti alkaa opiskella ,ja tuli uutena asiana,koska periaate ollut ettei akseleiden puolta vaihdeta. Oli varastossa ev80 perä ja vetoakselit, olihan ne erimittaiset n4-5 cm pituusero, lisäksi yllätys vaikka
vetopyörästössä on lukon vastine oli molemmat ! akselit ilman lukonbooria!

Lukolliseen perään ei kai akseleita voi väärinlaittaakkaan..., tuo lukon sijaintipuoli vaihtelee, scanian
k94 takatuupparin takasillassa oli lukon tila vasemalla.

Kannattaa merkkata ennakkoon akselit maali tai ”kirjainmeistimellä” , hinuri siirrossa se sekaannus
voi tulla eteen yllättäin....

Vastaa Viestiin