Sivu 1/2

Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 01 Marras 2017 09:15
Kirjoittaja Reddewil
Olen moista "suunnitellut" jo jonkin aikaa, mielestäni lähtökohtana hyvä, koska:
+riittävän korkea sisätila
+suorat seinät, lattia, katto
+eristys, ei kylmäsiltoja
+c-kortilla ajettava heti
+rungon ym. hitsaus ja korjaus helpompaa
+ - koppi ei ruostu, mutta voi olla märkä
+ei peitettäviä ikkunoita

-ruma
-asuinosassa ei lämmitystä / jäähdytystä, tai jos on niin liian tehokas luultavasti
-ei ikkunoita eikä ovia
-ei tavara- eikä teknistä tilaa valmiina korin alla
-paikkaluku pieni

Tuossa nyt plussat ja miinukset, mitkä heti tuli mieleen. Kuulisin mielelläni kokemuksia ja mielipiteitä jopa ilman kokemusta aiheesta!

Täällähän oli se sininen (kukkavolvo), mutta siinä taisi mennä koppi uusiin puihin, missähän vaiheessa se on?

Sana on vapaa!

ps.millanen tuommonen 2-koppanen FM-volvo on alustana?

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 01 Marras 2017 13:26
Kirjoittaja Jule
Justiinhan tonne on tullut tuo atego myyntiin.

Yksi mikä äkkiseltään tulee mieleen, niin 12m linja-autoja on maa väärällään, mutta kuorma-autoissa tuollainen pituus on hyvin poikkeuksellinen. Eihän tietysti linja-auokaan ihan tuulilasiin asti ole asunnoksi hyödynnettävissä, mutta jo 8m kontit ja sille soveltuvat autot ovat hyvin harvinaisia. Tietysti pienempiä löytyy helposti, jos ei ole alunperinkään tarkoitus maksimoida pinta-alaa.

Alustan huolto on kyllä kuorma-autolle tooodella paljon helpompaa. Kuorma-auton runkoa yleensä ei tarvitse hitsailla, tai jos tarvitseekin, niin ne ei yleensä ole ruostekorjauksia, vaan rasituksesta tulleita ratkeamisia.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 01 Marras 2017 14:10
Kirjoittaja Wonderi
12m bussitkin alkaa olla vähenemään päin, uudemmat on 12m ja vähän päälle, joka on melkein sama, paitsi C-kortillisille.

Mitähän maksaisi uuden pakastekorin teettäminen, kulkuriaihioksi todennäköisesti halvempi kuin rahtikäyttöön?

Euro3-aika ei ollut Volvon parhaita vuosikertoja. Edellisten sukupolvien hieno ajettavuus ja toimintavarmuus onnistuttiin jotenkin hukkaamaan. Euro5:n aikaan alkoi paluu paremmaksi autoksi.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 01 Marras 2017 19:51
Kirjoittaja wiima63
viherpiiperrys kun on muodissa kannattaa suosiolla jäädä alle -06 euro3 autoihin. vihreys maksaa paljon sit kun ei saastelaitteet pelaa.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 01 Marras 2017 21:26
Kirjoittaja Jule
eikö Venäjäläisissä pykälissä ole edelleen max 12m linjuri, eli jos on tilausajeluja olllut sinnepäin niin ei ole vionut yli 12m autolla lähteä, josta voisi ajatella että jokunen on lyhyempikin.

Ja kyllähän niitä muutenkin on alle maksimimittaisia busseja - ei nyt tietysi maa vääränään kuten väitin, mutta ei niiden löytyminen mitenkään mahdotonta ole.

Eurooppatrneella voi kyllä tulla joillain alueilla ongelmia jos on kovin vanhaa päästönormia edustava peli alla, mutta kaipa ne rajoitukset koskee yleensä kaupunkien keskustoja, jonne ei nyt välttämättä väenvängällä halua bussilla muutenkaan mennä.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 14 Marras 2017 09:42
Kirjoittaja Reddewil
Atego on aivan liian pieni, koska tarkoitus on saada Ducatoa isompi kampe. Atego on lisäksi niin laiska, että ei hermo kestä ajella sellasella =)

Mitenkäs se ajon aikasten penkkien teko sinne "tavaratilaan" eli tulevaan asunto-osaan. Onko tuollasessa samat säännöt ku kevyimmissä autoissa. Ei maha löytyä vetotestattuja penkkejä, tai no kiskolliset, mutta mutta... Sohva, sivuttain ja selkä menosuuntaan istuminen. Tarvii kaivella trafin ukon yhteistiedot. Katsastusasemalla ne ei tiedä mitään.

Minkälaiset rituaalit porukoilla on talviseisontaan laittaessa, tai siis niillä ketkä laittaa auton talveksi parkkiin?
Nippojen rasvaus, tankki täyteen, nesteiden tarkistus? Rumpujarruthan ei ota kovinkaan helposti "vesikelistä" ihteensä, mutta mites tuollaset levyjarrut? Ei niihin kärsi mitään suoja-ainettakaan ruiskuttaa, joten antaa ruostua ja keväällä jarrutellaan sitten ruosteet pois? Tulee vaan mieleen, kun kerran joutu yhteen yarikseen vaihtamaan jarrulevyt kahden kk:n seisonnan jälkeen, syöpy niin pahasti että joutu uusimaan levyt ja palat, toki kyseessä oli tosiaan tojota...
Mites ilmapussit, jättääkö ylös, ajoasentoon vai tiputtaa kenttään?

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 21 Marras 2017 07:32
Kirjoittaja Reddewil
En löytänyt nippoja mistään, levyjarruissa ei ole.

Olisiko kenelläkään heittää vaikka sketsuppiin joku valmis "bussin" malli, josta ois hyvä lähtee muuttelemaan pohjaa?

Pussit on nyt ajokorkeudessa, rungon vielä pesen painepesurilla jos keliä löytyy ja pesuri toimii =)

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 23 Marras 2017 03:24
Kirjoittaja Reddewil
NO HÖ!

Eikö ketään kiinnosta tämmönen, jos vanhasta koppiautosta alkas tekee?

Olisin enemmän ku innoissani ideoista, jos jotain kiinnostas tämmönen, mitä vois ja mitä kannattas tehä, vai kannasko?

Sanotaanko että jos olis koppi 9,8 x 2,5 x 2,5 eristettyä tilaa... Jos ois :) Mitä sä tekisit?

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 23 Marras 2017 10:34
Kirjoittaja j0ri
Ootko plärännyt läpi ameriikan serkkujen foorumia? (http://skoolie.net/forums/) Siellähän on paljonkin vastavassa kokoluokassa olevia koulubussiprojekteja pohjapiirustuksineen, joista voisi saada ideoita ja ajatuksia.

SketchUpin 3D Warehousesta löytyy ladattavaksi kymmeniä erilaisia koulubusseja "rungoksi" tai tasasivuinen koppihan on erittäin simppeli mallintaa itsekin. Samasta paikasta löytyy sohvia, sänkyjä, tiskialtaita, jääkaappeja ym. palikoita, joita voit latailla ja sijoitella ja siirrellä mielesi mukaan.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 23 Marras 2017 10:57
Kirjoittaja B9M
Moro!
Kopin pituus on sulla hakusessa, jos et ite väkerrä. Päivähytillä pisin lämpökoppi mihin törmännyt 9,7m. Oma ihan limitillä 12m, yöhytillä ja koppi sisältä 9.45. 8.20 koppeja löytyy suomesta. Mun mitoilla joutuu hakeen kauempaa. Märkiä sitten kaikki :mrgreen:, paitti ykx, joka seisoo pihassa 8)

Kaapit alla pieniä syvyys n.50cm kork max sama. Eli mihin haluat tavaratilan, sänky tulee päälle.
Kyllä metallihäkkyrää voi ”helposti” muutella sandwitchiin verrattuna. Mulla se tavaratila etupäässä sängyn alla130cm , ja ryömintätila 40cm perän olohuoneen 3 m matkalta. T. Ari

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 25 Marras 2017 01:18
Kirjoittaja Reddewil
Dodii, j0ri täytyy kattoo koulubusseja uusiksi, joskus kattelin, vaan oli niin erikoisia että into on laantu. Täytyy tutustuu tuohon ketsuppiin, nyt oon hahmotellu ruutupaperille =D Koululla mallinnetaan Solid Worksilla, mutta turhan kankee tähän hommaan.

B9M, täytyy tuottaa sulle pettymys, ja todeta että kun takalaita on kiinni, niin sisälle jäävä pituus on 9780mm tämän päivän mittauksen mukaan. Itse auto ei ole papereissa kun 2550 leveä ja 11750 lyhyt (pikkuvolvo). Tänään juttelin kopin tehneen firman kanssa (hämeen autokori) ja sain tietooni niiden systeemit. Laadukas koppi, kulmat ja muut alumiinilistat on hitsattu, kuten lattian kyynellevy sisäkulmiin + apurungon kiinnityspultteihin, kynnellä naputtaessa koppi soi, eli ei vissiin ihan lahot finnfoamit =)

En ihan sisäistänyt nuita sun kaappi ja muita säilytystiloja? Olkkari perällä ja makkari edessä? Ite suunnittelin hytin päälle parisänkyä, olkkari/kööki eteen ja siitä sitten tytön huone ym.

Matalahan tää kai on, ku koppi ei oo ku 260cm ja kopista maahan 120cm, ajoasennossa. Säätö näkyy olevan 25cm edessä, kun eri ajokorkeuksia kokeilin, kolme muistipaikkaa + vakio + laivausasento millä tippuu ihan kenttään.

-Vaihoin uuvet polttimot tseenoneihin niin alko näkemään, niin nekin vaan himmenee kuluessaan.
-Automaatti-ilmastointiki lopetti sekoilun, ku poisti villakoiran haistelijasta =D
-Webaston pakoputki pitäs ehjätä ku on putki poikki ja änkkäri rapee. Eikö tuo lie 40mm putki tuossa st90:ssä?
-Onko tietoa saako keskuslukon kaukosäätimiä muualta ku siniseltä? napit on särki, toimii kyllä. En oo silti saanu päävirtoja sammumaan, ku tuplalukituksella pitäs katkasta senkin.
-Herjaa takalevyjen kuluneisuusmittaria (kalibrointi? ei nollattu levyjen vaihdossa), kummallakohan puolella se on? Taytyy kattoo se koodi jos kertos tarkemmin.

Nuo levyjarrut mietityttää, että kuinkahan ne on ruosteessa kevväällä, jos ei käy ajelee talvella.
Talvilaatua meinasin tankkiin laittaa puolet kesäsen kaveriksi, kai se sillä kestää käytellä talvella, jos sellanen tulee.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 25 Marras 2017 10:04
Kirjoittaja VeihtiPekka
Onko sulla nyt Ducato vaihtumassa Volvoon? Tuossa rivien välissä näyttäs jotaki semmosta lukevan.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 25 Marras 2017 10:08
Kirjoittaja j0ri
Jaa että auto olikin jo hommattuna! Onnea hankinnasta =) Hyvän näköinen peli!
Jos SolidWorksi on tullut jo tututksi, et kyllä uskokkaan kuin simppeli se ketsuppi on jos sitä aloitat käyttämään. Tosin eipä se kaikkeen taivukaan, mutta pikkuplänäilyyn just hyvin.

Kun tuossa kopissa on noin paljon kuitenkin sisäkorkeutta, joku parvisysteemihän toisi hyvin tilaa lisää. Tinyhouse -hakusanalla kannattaa myöskin kaivella verkon syövereitä. Siinä sarjassa on myös paljon vastaavan kokoluokan ratkaisuja joista voi ideoita ammentaa.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 25 Marras 2017 10:59
Kirjoittaja Reddewil
Joo on se tuossa seisonu ja tullu sillä vähän kurvailtua, keponen tolla on pyöritellä, niin ku pikkuautolla ajas, ratti ihan kivan kokonen ja saa vedettyä ja käännettyä syliin niin ku pikkuautossa, peräylitys vähän jänskättää vaan välillä, vetävästä takalaitaan 4,5m. Mut keulan ku saa "sisään" niin loppu on tullu perssä (tähän asti) Pihaan pitäs duunaa joku peti, mihin kärsis ajaa ja siitä pois, nyt napottaa fanerilevyjen päällä, muuten uppoo tuonne saveen =D
Keppivaihteet aluevaihtajalla, niin on 6 pykälää ja puolittaja siihen niin pykäliä on pikkasen liikaa omaan mieleen, mut tyhjänä ainaki kiihtyy ihan kivasti, kutonen tarttis opetella puolittaa niin ei tarttis vitosella kiihyttää 2k rpm:n asti. Onko tohon i-Shift retrofittiä saatavana?

Ducato on pihassa, vaiheessa tietenkin, kakisäiliö pitäs tehä loppuun ja laittaa autoon, LV-varaaja, pumppu siellä on ja puhasta vettäki olis. Suihku-wc vaiheessa, seinä puuttuu ja ei kai siinä oo ku katto vasta valmis. Lattiassa kaadot ja lämmityskanavat, lattiakaivo. En oo sitä nyt vielä ainakaan hävittämässä, kun tuskin kukaan haluaa noin vaiheessa olevaa, lisäks kakkosen synkro pitäs uusia ja nestevuoto ehjätä...

Vähän tässä tämä koon kasvaminen mietityttää, ihan nuin max-kokosta ei ollu tarkotus joulupukilta pyytää, vaan ku nuita ei joka puussa kasva, niin piti tarttua tilaisuuteen...
Mitäs raati mieltä, mielessä oli koolata 50mm ja villa/tyroksi/finnfoam seiniin ja kattoon ehkä enempi. Lattiaan 100mm koolaus + eriste ja viemärit osan matkaa siellä, säiliöt kopin alle eristettyihin boxeihin? Villa kiinnostas siksi, kun ainakin vesisade naputtaa aika äänekkäästi tuota vaahtolaatikkoa =D

Eihä sitä tiedä jos tulis järkiinsä ja jatkas vaan tukaattin niputtamista ja unohtas tollaset hupatukset!

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 25 Marras 2017 11:29
Kirjoittaja wiima63
Mulla seiso täyslevyjarrullinen auto tammi helmi maaliskuun ja avaimesta käyntiin ja ajoon ei ongelmia jarruissa. en kyllä katsonut miltä ne näytti mutta hyvin pysähtyi.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 25 Marras 2017 11:42
Kirjoittaja Reddewil
wiima63 kirjoitti:Mulla seiso täyslevyjarrullinen auto tammi helmi maaliskuun ja avaimesta käyntiin ja ajoon ei ongelmia jarruissa. en kyllä katsonut miltä ne näytti mutta hyvin pysähtyi.
Eli mennään tällä, ei kai sitä oikein muutakaan voi :D On muuten aika kivat tuollaset jarrut, ei oo viivettä ja tuntuma + teho ihan toista luokkaa rumpujarruihin verrattuna!

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 25 Marras 2017 12:09
Kirjoittaja wiima63
Reddewil kirjoitti:
wiima63 kirjoitti:Mulla seiso täyslevyjarrullinen auto tammi helmi maaliskuun ja avaimesta käyntiin ja ajoon ei ongelmia jarruissa. en kyllä katsonut miltä ne näytti mutta hyvin pysähtyi.
Eli mennään tällä, ei kai sitä oikein muutakaan voi :D On muuten aika kivat tuollaset jarrut, ei oo viivettä ja tuntuma + teho ihan toista luokkaa rumpujarruihin verrattuna!
Joo ja sit ku sieltä pitää uusia niitä EBS ohjaimia ja muuta niin tuntuma on kanssa ihan erilainen kun käy sinisellä tiskillä kyselemässä :shock:

Ei vaiskaan ihan perus varmoja nuo levyt ovat ei niissä ihmeellisä ole. paloja vaihtaessa vaan muistaa vapauttaa käsijarrun ennenkun ruuvaa satulan säädöstä mäntiä sisään muuten tulee tonnin rusahdus.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 29 Marras 2017 00:28
Kirjoittaja Lahti32
Mikä nyt kenenkin mielestä on kallista ja halpaa. Levyjarrusatulaa ostaessa Volvoon kyllä meinasi hikka tulla. Ei ollut mikään satasen jarrurumpuhomma

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 30 Marras 2017 09:38
Kirjoittaja Addica
Olisihan se aika näyttävää, jos vaikka olisi tämmönen avokylkikoppi ja siitä läväyttäisi slide-outin mäelle, niin kumipyörämökki olisi isompi kuin monen omakotitalo.

https://cdn.nettikone.com/live/1679539/ ... -large.jpg

Aika monta "olisi" sanaa käytetty. :)

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 30 Marras 2017 15:28
Kirjoittaja B9M
Reddewil kirjoitti: B9M, täytyy tuottaa sulle pettymys, ja todeta että kun takalaita on kiinni, niin sisälle jäävä pituus on 9780mm tämän päivän mittauksen mukaan. Itse auto ei ole papereissa kun 2550 leveä ja 11750 lyhyt (pikkuvolvo). Tänään juttelin kopin tehneen firman kanssa (hämeen autokori) ja sain tietooni niiden systeemit. Laadukas koppi, kulmat ja muut alumiinilistat on hitsattu, kuten lattian kyynellevy sisäkulmiin + apurungon kiinnityspultteihin, kynnellä naputtaessa koppi soi, eli ei vissiin ihan lahot finnfoamit =)

En ihan sisäistänyt nuita sun kaappi ja muita säilytystiloja? Olkkari perällä ja makkari edessä? Ite suunnittelin hytin päälle parisänkyä, olkkari/kööki eteen ja siitä sitten tytön huone ym.

Matalahan tää kai on, ku koppi ei oo ku 260cm ja kopista maahan 120cm, ajoasennossa. Säätö näkyy olevan 25cm edessä, kun eri ajokorkeuksia kokeilin, kolme muistipaikkaa + vakio + laivausasento millä tippuu ihan kenttään
Ei mulle mitään pettymystä tule :roll: Akselimäärä oll itellä vain kriteeri ja matchit pieneni huomattavasti :mrgreen:
Kopit nitkuu satojatuhansia kilometrejä teillä niin koppi pitää hyvä ollakin. Soivia on nämä urtsikopit joo, kun ei kylmätavarat äänieristeitä kaipaa. Eipä ole turhia kumeja kopin kiinnityksessä nitkumassa :mrgreen: Ei finfoam/urtsi kosteutta ime, mutta se vaneri välissä saattaa imasta :shock: Ite meinaan 25mm kuitulevyn seinille ja kattoon. :roll:
Ajohytti on kyllä hiljanen ja kiva seurata tuppereitten yli edessä olevaa liikennettä. Omassa 8 vaihteinen aluevaihtaja, nelosella liikkelle kutonen ja kasi kiertää 1600 rajotinta vasten. Hyvin liikkuu 380:en. T. Ari

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 30 Marras 2017 19:05
Kirjoittaja Iski
Hyvännäköinen aihio, meinaatko tehdä kulkuaukon hytistä kaappiin?

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 01 Joulu 2017 12:05
Kirjoittaja Reddewil
Täytyy koputtaa puuta ja toivoo että ei vielä 11v vanhana tarviis niitä jarrusatuloita alkaa vaihtelemaan. Levyjä ja paloja on kesällä uusittu. Joku kalibrointi siellä on tekemättä, kun käynnistäessä siitä muistuttelee.
En oo tehny muuta ku pessy auton, sisältä ja vähän ulkoo, tarttis suunnitella sisusta ja päättää mitä kaikkee sinne haluaa. Mietin että oiskohan tollaselle tarvetta vuokrahommissa, sit varmaan pitäs olla takana kuletustilaakin, kattelin Punton kokoluokan tilaa... Mutta ihan asuntoauto siitä tulee jos tulee, ei mitään autonkuljetusautoa, joten tila fillareille, grillille ym. riittää.
Itellehän tuo tehään (jos tehään), mut oisha se kiva jos kävis muuhunki, ku kahen hengen kylähullukokoontumisiin, eli ehkä 4hlö. Onko kellään kokemusta vuokrahommista?
Kopista ois haave tehä reikä ohjaamoon (ilmanpuhdistin täytyy siirtää, nyt on hytin "sisällä", ks.kuva).
Lisäpenkkien paikka / tyyli on mietinnässä, mikä kelpaa katsurille. Jääkö kuorma-autoksi vai M1, nyt tuli (pelkkä) liikennevakutuuslasku 3222€/v, liekkö paljo sit M1:nä. Katsastus kaikkineen n.350e viimeksi kuittien mukaan...

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 01 Joulu 2017 20:12
Kirjoittaja Iski
Meniköhän nyt toi vakuutusmaksu niin että on luvanvarainen, ei kai voi noin iso olla yksityiskäytössä, virkailija voinu vaan lätkäistä rekkarin mukaan vanhat tiedot, vai ootko hommannu liikenneluvat?

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 02 Joulu 2017 10:49
Kirjoittaja Jule
Tuo on aika kova luvanvaraiseenkin. Tai tietysti normaalisti luvanvaraiset on 50-80% bonuksilla, mutta jokatapauksessa, kannattaa vähän kilpailuttaa sitä vakuutusta - vaikkei se tietysti mitään maksa jos seisonnassa on.

Toinen mikä kannattaa huomioida, jos autossa on vetokita, se kannattaa raapaista pois, sillä on aika hemmetin kova vaikutus käyttövoimaveroon.

Re: Moottorikodin rakentaminen koppiautosta

Lähetetty: 02 Joulu 2017 16:32
Kirjoittaja Wonderi
Jule kirjoitti:Toinen mikä kannattaa huomioida, jos autossa on vetokita, se kannattaa raapaista pois, sillä on aika hemmetin kova vaikutus käyttövoimaveroon.
Vetokitaa ei tarvitse ruuvata irti, riittää kun vetokidan/vetopöydän ilmoittaa "ei ole käytössä".