Sivu 1/1

takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 18 Syys 2017 06:32
Kirjoittaja calev1
Oletteko nähneet takamooottorisia kulkureita, autonkuljetukseen sovellettuina? Kiinnostaisi nähdä miten niitä on toteutettu.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 18 Syys 2017 07:15
Kirjoittaja VeihtiPekka
Katoppa projektit osiosta esim. IRJA II. Kyllä sen pikkuauton saa moottorin päällekin menemään.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 18 Syys 2017 08:56
Kirjoittaja epakesko
Allekirjoittaneella semmoinen berkhoff jossa kuljetustalli, 1+8 sekä 6 makuupaikat.
Sinänsä takamoottorisuus mikään ongelma.

Pitäskoittaa joskus laittaa fotoja näytille.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 19 Syys 2017 18:03
Kirjoittaja calev1
Kaikki on näköjään mahdollista. :o

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 20 Syys 2017 00:25
Kirjoittaja kulkuri
kiitokori teki aikoinaan fiat uno turbo luokkaan hissillä toimivan nostimen koneen päälle :wink:

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 20 Syys 2017 09:33
Kirjoittaja epakesko
Jostaan kun löytäs kuvat siitä kosunen racing auton mekaniikasta jolla se hissi pelaa tai muistakin.
Ei tullu sillon kateltua sitä kovin tarkkaan kun oli kisapaikalla....

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 20 Syys 2017 14:35
Kirjoittaja Wonderi
Miten olisi tämän tyyppinen ratkaisu https://www.hiab.com/fi-FI/zepro/tuotte ... o-zct-200/

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 20 Syys 2017 15:32
Kirjoittaja epakesko
Tuon tyylinenkin ollut mietinnässä kans pitää vaan tässä talven aikana joku toteuttaa :lol:

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 20 Syys 2017 15:40
Kirjoittaja BussMAN
Tuon tyypinen P- lautanostin soveltuu paremmin kuin "nummen vipumalli", pitemmillä / tupla kiskoilla,
vaikka katolle nostaa. Matka autoissa kun joka laittella pitäis olla useampi käyttö, voisko tuo toimia
vaikka: terassina,parvekkeena ja katon huoltotöissä nostimena, peruskäytön auto / juomanostimen
( ainskin virossa tuodaan trukilla juomat autolle) lisäksi.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 08 Loka 2017 19:51
Kirjoittaja leach78
Auton kyytiin saaminen pitäisi täälläkin ratkaista K112 Scaniaan.
Varikoilla olen vakoillut 2-kerros kisatrailereiden hissi ratkaisuja.
Päätös pitäisi tehdä vertikaalihissin tai perinteisen takalaitanostimen välillä.
Yksi ajatus oli rakentaa vaijerivaihtolavalaite bussiin ja vetää auto lavetin kanssa sisään,
mutta sitten pitäisi katto saada nousemaan jotta nostovaiheessa nouseva lavetin / nostettavan auton etupää ei ottaisi kattoon kiinni.
Olisi hienoa jos kuvia löytyy toteutetuista ratkaisuista.
IRJA II projektiin täytyy tutustua myös.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 09 Loka 2017 09:02
Kirjoittaja epakesko
Mulla pienoinen visioinni paikka, jos laittas tuommoisen perälautanostimen niin ongelma tulee mihin piilotan sen perälaudan.... On tuo kuljetus tila senverta nafti ettei se lauta sovi pystyyn. sen takia en siihen ole ryhtynyt.
Taidan kallistua tuommoiseen lavetti systeemiin.
Häätyy vaan juuri tuo murrosvaiheen tukeminen ratkaista. Ehkä avattava katto on työläs tehä, miettinyt vippasvartta tms. jolla lavetin takalaita nousis ylemmä tai lasku kulma olisi maltillinen.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 09 Loka 2017 11:24
Kirjoittaja Zuikkis
Mites jos yhdistää kuljetustilan moottoritilaan? Ainakin K113:ssa saisi jo rampit tosi matalalle, jos siivoaisi konehuoneen takareunasta paisarit sun muut pois ja sitten rampit siihen moottorin kahta puolta ylös.. Minusta melkein saisi jo ajamalla auton sisään ihan järjellisen pituisilla rampeilla. Ja moottorin huoltohan helpottuu vaan kun rampit poistamalla olisi valtavat tilat moottorin ympärillä.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 09 Loka 2017 14:17
Kirjoittaja IRJA
Moottorin päältä kaikki pois ja siirto jonnekkin sivuun ( >Nepparista lähti ainakin laturit , paisari , monenmoista vesiventtiilä ja muuta härpäkettä) ja moottoritilan kattoa alaspäin (> Nepparissa laskeutui yli 20cm)
epakesko kirjoitti: Häätyy vaan juuri tuo murrosvaiheen tukeminen ratkaista. Ehkä avattava katto on työläs tehä, miettinyt vippasvartta tms. jolla lavetin takalaita nousis ylemmä tai lasku kulma olisi maltillinen.
Nepparissa kulkee nykyisin mukana kaksi irrallista sopivanpituista RHS putken pätkää jotka liu`uiksi kelkalle auton ja maan väliin niin voi huolettomammin laskea auton alas eikä tarvi pelätä että kippaisi liikaa

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 09 Loka 2017 14:48
Kirjoittaja epakesko
Tuosta RHS versiosta olikin yv puolella puhetta ja se mulla varasuunnitelmana on jos en teknisempää keksi :lol:

Omassa kulukineessa menee sen lattian pudotus meleko työlääksi muttei nyt kuiten sitäkään tyrmätä kokonaan.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 09 Loka 2017 16:11
Kirjoittaja BussMAN
Siirtelin carrusta, ja mittailin kyllä tuo zuikkis idea on toteutettavissa, omassa ei tarvetta kun alimittainen auto (10,8m)alkaa ahditaa matkailupuolella, ainut että tekis 2;5 m boxin esim mp tai mönkijä.

Ventiilikopanpinta maa tasosata n125 cm joka alkaa n50cm takapinnasta ja tässäkin olis mahdollista
tehdä n1,6 m oviaukko ( kattopalkkia poistamatta)siis 302 carrus K scania joka pystykone, kori matalin versio. Melko vähäiset laitesiirrot olis tehtävä, ilmansuodatin,paisuntasäiliö suurimmat , tilaa kyllä on uus sijoitukseen sivuilla on, tuo korikehikon tuenta on mietittävä uudelleen, jatkossa noille tarvetta tulee kun ” kaikissa takana moottori”, rakentelua helpottaa nuo makaava moottoriset.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 12 Loka 2017 19:58
Kirjoittaja leach78
Morjens

Nyt on projekti nytkähtäny sen verran eteenpäin
että hommasin käytetyn takalaitanostimen täydellisenä pakettina.
Tällä hetkellä visio on rakentaa perälautaan saranoitu jatkopala jonka jatkoksi pari alumiiniramppia jolloin saadaan sähkövinssillä vedettyä auto kyytiin.
Takaosan purkamisen jälkeen ruvetaan miettimään miten tästä eteenpäin.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 12 Loka 2017 21:00
Kirjoittaja jariautio
Arvostan suuresti tekemistänne, mut miks lähtee tekemään autonkuljetus juttuja takamoottoriseen?
Mahuri aihioita runsaasti tarjolla , jossa toteutus paljon helpompaa.
-lastauskorkeus järkevä
-saa auton tilaa hyödynnettyä osittain muuhunkin.
-korkee korisessa tavara tilaakin hyvin

Miks tän kommentin tähän kirjoitin, on se et tätä ketjua lukeva vasta auton hankintaa
miettivä ottaa huomioon haasteet jotka takamoottori aiheuttaa autonkuljetustilaa haaveilevalle.

nimim. kolme mahuria autonkuljetukseen rakentaneena

Ei herneitä pliis :D

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 13 Loka 2017 12:36
Kirjoittaja Reddewil
Pakko kompata kyllä jariautio:o, on todella näppäräriä olleet ja tuo viimenen Volvo on monin osin siistimpi ku moni "tehastekonen". Laita kuvia näytille!
Toki jos tykkää haasteista ja haluu kaanian, mesen tai uuvemman volvon, niin sitten se on vaan hilattava sen koneen yli sinne kyytiin =)
Ps. nythän se on helppo tehä tollaseen mahuriin, ku on se takalaitanostinkin jo valmiina ;)

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 13 Loka 2017 15:09
Kirjoittaja epakesko
Moro

Tottakai herneet kaasariin jos vaan voi :lol:

Miks tehä mahurista niin kuin muutkin?

No tässä omat syyt miksi tuupparista:
Erikoisuuden tavoittelua, osin paremmat ruumatilat, koneen/lootan huolto mielestäni helpompi maajalassa, hiljaisempi, moottori ei ihan niin arasti tyrkyllä, sattu kohahalle "suomen halvin" ym.
Ainut miinus mitä keksin on juuri tuo lastaus jos tekee tämmöisen kuljetusmallin.

En toki mahuria moiti siihen tuo talli on naurettavan yksinkertainen tehä ja seuraavan kerran jos teen dösää niin harkitaan.

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Lähetetty: 19 Loka 2017 16:57
Kirjoittaja calev1
Tuossa on pari kuvaa näistä hisseistä, ensimmäisessä on selkeästi joku kaupallinen versio.

Kuva

Kuva

Tästä toisessa ei selvinnyt, käytetäänkö auton sivulla näkyvää tunkkia myös perälaudan nostamiseen, ensin nostetaan perälaudalla ja tunkataan loput?

Tälläisiä nostureita on varmaan helpompi integroida kuorma-auton perään tai sitten pitäisi olla linjuri rahtiperällä.