Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Viesti Kirjoittaja pelti »

Jokos joku on ehtinyt laskea?
peltiliiteri.com
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

300-800€ lisää vuodessa ottaako mustan laatikon vai ei.

Linja-autoista ei puhuta mitään.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Viesti Kirjoittaja Jule »

No eihän linja-autosta nykyiselläänkään makseta veroja, joten tuskin se muuttuu.

Joku "valtion omaisuuden alihinnalla kavereille myynti" -projektihan tää koko systeemi on oikeasti. Perustelut tän uuden mallin tarpeeseen on ihan järjettömät.

-Maantiet pitää Bernerin mujaan yksityistää että niitä vastaan saa halpaa lainaa. No, yksityinen hyvinkin paljon omaisuutta hallitseva firma ei ikinä saa lainaa yhtä edullisesti kuin valtio, eli paskapuhetta.

-Sähköautojen takia pitää kehittää uusi verotusmuoto. Sähköautoja on nyt autokannasta.. mitä promillen kymmenys? Samaan aikaan kiljutaan että valtion pitäisi tukea sähköautojen hankkimista että niitä saadaan riittävästi liikenteeseen vuokseksi 20xx? No eikö tämä nykyinen malli ole juuri sellainen sähköautojen hankkimista tukeva malli, eikä tarvitsisi tehdä yhtään mitään?

-Yksityinen firma toimii tehokkaammin kuin valtio. Joo no niinhän se tekee, mutta eihän valtion tarvitsisi kuin hallita niitä, ja kilpailuttaa niiden tekeminen ja ylläpitäminen "avaimet käteen" periaatteella. Kaikki "yllättävät ja ylimääräiset" kulut jotka nykyisellään turvottavat julkisia projekteja toimisivat ihan samalla tavalla yksityisellekin tuottajalle.

-Erilaisten ruuhkamaksujen toteuttaminen taas on yleisestikin täysin tarpeetonta, koska varsinaisesti mitään ruuhkia ei ole, muutamaa (kirjaimellisesti jokunen kymmenen) risteystä lukuunottamatta koko maassa. Käytännössä Suomessa ruuhka muodostuu aina onnettomuudesta tai tietyöstä tms poikkeavuudesta. Se että liikenne kuljee jonossa, eikä ole mahdollista ajaa ylinopeutta muun liikenteen takia ei ole ruuhkaa, vaan niitä harvoja hetkiä kun tienkäyttö on tehokasta.

+Yksityiset valtionkin omistamat firmat saavat pitää kaiken toimintansa salaisena, liikesalaisuuksiin vedoten. Eli vaikka koko roskaa ei myisikään halvalla kaverille, niin rahan pumppaaminen itselle ja kavereille on paljon helpompaa kuin suoraan julkisten varojen kanssa. Myöskin ääliömäinen toiminta muutenkin kuin omassa hyötymismielessä on helpompi pitää salassa, eli jos ei muuta niin sille vähälahjaiselle kaverille on helppo järkätä hyväliksainen duuni. No tuo nyt ihan helppoa nykyiselläänkin.

+Kun myydään jotain omaisuutta, jota kuintenkin joudutaan itse käyttämään, ennen pitkää tulee vastaan tilanne jossa on maksanut myyntihinnan ostajalle jo kokonaisuudessaan takaisin. Kvartaalitaloudessa tuolla on helppo tehdä nopeita voittoja ja siksi sitä tehdään, mutta yhteiskunnan ei ole tarkoitus tehdä voittoa, siinä on rakenteellinen vika jos se tekee voittoa. (Esimerkkinä valtiollinen Yleisradio myi infransa, eli lähetysverkkonsa yksityiselle aikanaan. Yle on maksanut digitalle käyttömaksuja jo enemmän mitä se sai koko koko firman myymisesta. Ihan samalla tavalla valtio tarvitsee itsekin teitään.)

+Yksi suurimpia ongelmia nykyisessä veronkannossa on se että EU pykälät pakottavat vähitellen sallimaan suomalaistenkin ajelemaan ulkomaisilla autoilla täällä. Tämä malli ei ole mikään ratkaisu siihenkään, tai ei yhtään sen kummempi kuin monien muidenkaan maiden perimä "moottoritiemaksu" tms ulkomaille rekisteröidyiltä autoilta.

Sinänsä autoverotuksen muuttaminen puhtaaksi käyttöperusteiseksi ei ole mulle mikään varsinainen ongelma. Se tosin on suhteellisen iso askel poispäin perinteisestä Suomalaisesta tasa-arvosta jossa pienituloisten elämää on pyritty helpottamaan. Käytännössähän kaikissa malleissa joissa hakintavero poistetaan, suurin hyötyjä on se ryhmä joka hankkii kalliin harrasteauton. Normaalille duunarille autoilun hinta ei merkittävästi kuitenkaan muutu kokonaisuutena, sen sijaan uuden Ferrarin hankkiminen huvikäyttöön halpenee sen perusduunarin vuosipalkan verran.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Viesti Kirjoittaja pelti »

mulle toi trafin laskuri antoi nepparille 10.000 km ajolle veroiksi rapiat 3.300 euroo vuosi. Ei ne ihan ilmaisia kilsoja ole.
peltiliiteri.com
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Et kai laittanut arvoa autolle? Minä laskin 5000km valtion(Suomen) teillä 15500 kg 23L/100km
antoi 1978€ josta on polttoainevero maksetaan pumpulla 537€.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei kai se auton arvo kenttä vaikuta kuin uusissa autoissa
Vastaa Viestiin