Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Eli tässä ostimme tuon Volvo B58 Wiiman ja tässä alan purkamaan sitä korjaileen mahdolliset/pakolliset vauriot ja sitten pitäisi alkaa miettiä tulevaa. Auton pitäisi saada niin talvi asuttavaksi kuin mahdollista.

Tottakai eristys uusiksi mutta mitä muuta olette tehneet parantaaksenne auton talvikäytettävyyttä?

Auton omaa patteri verkostoa tietty hyödynnän niin pitkälle kuin mahdollista mutta paikallaan lämmittäminen webastolla käy äkkiä tyyriiksi. Laiva kaminat olisi yksi vaihtoehto mutta hintaa niilläkin niin paljon ettei ainakaan tässä vaiheessa voi sellaista edes ajatella.

Mites ilmalämpöpumppu? Onko porukalla miten hyvin eristetyt yksilöt pysynyt lämpösenä talvikelissä pelkällä ilmalämpöpumpulla?

Maasähköä tietty pystyy hyödyntään patteri verkostoon.

Lieviä vasta alkajia ollaan joten kaikkia ideoita otetaan vastaan :)
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Lämmönjako on omasta mielestäni tärkeää. Itselläni o ilppi mutta tuo ilmawebasto vie kyllä voiton tehollaa omassa käytössäni.
Lattialämmitys sekä pari iilmawebastoa on oman resepti kunhan saan tehtyä. Nyt mennään ilpillä ja 3.5kw ilmawepastolla.

Halvin varmaa pitkässä juoksussa se kamiinalla oleva lämmitin, kuulemma hiljainen ja vähäruokainen ratkaisu.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

eristämättömässä 12m autossa ilppi käy jo 2-3 asteessa täysillä ja ilman kosteudesta riippuen voi tulla jo sulatusjaksojakin.
Lisäksi kun heittää 7.6kw vesiwebaston tulille ( 0.9l/h ) pärjää jo -10c pakkasillakin kun ilppi on tukena.

Kylmempää kun -10c ei ole tullut kokeiltua tällä kokoonpanolla.
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vko516 »

Iv-kone lämmön talteenotolla, levylämmönvaihtimella. Muuten on aika nihkee tunnelma.
Meille tuli tämmönen käytettynä http://www.vallox.com/tuotteet/muh_ilmava_100.html
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

IV kone on kyllä must. 96 valloksia ite katellu ilman lämmitystä. Tietty miksen maa sähkössä voi käyttää tuota jälki lämmitystäkin.

sekä tommosta ilppiä
http://en.vivax.com/VIVAX-COOL-Air-cond ... W-463.aspx

Sitten kun vaan sais keksittyä miten noi yhdistäisi. mitenköhän vaan tommonen 7kw laite jaksaa pitää lämpösenä tuommosen auton? tietty saa isompanakin mutta jossain vaiheessa muuttuu kolmivaiheiseksi mitä en haluis.

Ite suunnittelin että normaalisti lämmittää ilpillä ja sitten kovemilla pakkasilla ottas käyttöön weban avuksi. joku 9 kw weba riittää varmastikkin rinnalle ihan hyvin? oli kuitenkin yhteenlaskettu teho jo 16kw
Viimeksi muokannut vihvila, 16 Huhti 2016 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Onko tohon eristämiseen nyt semmosta pommin varmaan reseptiä ettei homehdu eikä mätäne pellit?

Pelti-ilmarako-eriste-sulku-pinta?

Mietin vaan tuota ilmarakoa että mites sen saa hengittämään? kuitenkin sinne kosteutta pääsee kuitenkin aina. niin miten sen saa sitten pois sieltä?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Bussien sisäpinnat on pääsääntöisesti hengittäviä eli kuivuu sisäänpäin. Polyuretaani ruiskutettuna riittävän paksusti niin ei kyllä mätäne mistään.

Ilppi ei jaksa enää -15 kylmemmässä ja sulatusjaksojen aikana ikävästi aina viilenee koko auto. Jos asuisin bussissa niin laittaisin pitkään palavan stropuvan puukattilan. Varmahaan tarkenee ja lämmitys on halpaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

joo tarkotus olikin että ilpillä + iv:n lämmitys niin pitkälle kun pääsee ja sitten autetaan webastolla tai moottorilla kovimmilla pakkasilla. Myöhemmin kun perse kestää niin kyllä varmasti ostan tuollasen vene kaminan.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja mikko »

Koskahan ensimmäinen kylähullu värkkäilee maalämpöpumpun ajopeliinsä.. "ajopeliinsä".
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

mikko kirjoitti:Koskahan ensimmäinen kylähullu värkkäilee maalämpöpumpun ajopeliinsä.. "ajopeliinsä".
Ei koskaan, koska ilmalämpöpumpun hyötysuhde on parempi! Ihan paukkupakkasilla maaläpöpumppu voittaa mutta koko muun vuoden häviää!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

:) moi...
Aika hankala on saada toimivaksi se "ilmarako" siellä julkisivun ja eristeen välissä... :)
Nyt jos tekisin niin ruiskuttaisin eristeen seinille ja kattoon... Tulee täysin "saumaton" eristys ja varmasti ulkopinnassa kiinni. "Tölli" on eristetty SPU levyllä ja sen verran on etisreiden puolesta kokemusta että pitäis piisata jo aika kovallekkin pakkaselle. -27 oli kylmin yö toissatalvena ku autossa nukuin rakennuspäivien välissä. :) ja lämppärinä oli 3kw raksa puhallin. (eikä yhtään sisäistä lämmittäjää. :D )
Autossa oli kuitenkn sisällä +18 eli riittää nukkumiseen. :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo sisäpuolinen vaahdotus olisi varmaan kaikkein paras kondenssinveden välttämiseksi.l Siitä sisäänpäin kaikki hengittävillä materiaaleilla. Sulkumuovit voisi jättää suosiolla kauppaan. Sen verran surullisen näköistä on kivivilla noiden muovien alla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

No tässä tehnyt suunnittelua ja todennäköisesti lähden tekemään XPS levy eristysen jonka liimaan saumarilla seinään ja saumaan levyt tiiviiksi palkkien väliin.

Aion pistää 50mm eristeen seiniin ja tod näk kattoonkin jos vaan saan korkeuden pysymään riittävänä lattia eristeen kanssa.
Runko putket jätän todennäköisesti täyttämättä ja laitan vain päälle joko puun että saan nostettua sen 50mm tasolle tai laitan 20mm xps levyn kaistaleen liimalla siihen palkin päälle. Tietty jos jaksaisi alkaa ruiskuttaan palkit ensin jollain suojalla niin sitten vois täyttää.
Uskoisin että päästään riittävään eristykseen tuolla.

Oletteko yleensä laittanut vaneerin eristeen päälle vai maton suoraan kiinni eristeeseen? Katon ajattelin pinnoittaa paneelilla.

Itsellä on sivu ikkunoita huurusssa ja karmin pokia sen verta ruosteessa että ajattelin ottaa "vaikeamman" reitin ja ottaa ikkunat irti eristettäväksi suunnitellut ikkunat ja laitan ihan pellillä umpeen ja eristään sisältä samoin kuin alareunan. Itellä vaan helpottaa kun laitan omaani kylkien pellit uusiksi sileä pintaisesta kattopellistä missä on plyesteripinnoite kummallaki puolella niin ei pitäisi ainakaan pellit ottaa itseensä eristämisestä. otan ikkunoiden tilalle valkoista tai mustaa peltiä ja alaosaan tumman vihreää niin ei tartte alkaa maalailla kokoautoa uusiksi. Palkit käsittelen tähän tietoon teräsharjalla ja sen jälkeen paksulla kerroksella hammerite maalia.

Korjatkaa tietty jos menee ihan lepikkoon.

Miten muuten olette yleensä käsitelleen nuo palkit sisältä?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Johtuu vähän siitä palkin materiaalista mitä sille kannattaa tai voi tehdä.
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

omassa viimassa on palkit ihan normi rautaa. semmosta neliskulmasta huonekalu putkea.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eikös se nyt äkkiseltään ajateltuna voisi mennä niin että kun tangon tuuttaa täyteen uretaania ei sinne vettä voi mennä, eikä rauta käsittääkseni utrsun voimalla ruostu?

Ulkopuolelle maalia.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Miula on omassa porattu pikkureikiä rhs putkiin ja laitettu pillillä kotesuojaainetta. Sillo ku ite tein ni laitoin dinitroolii myös.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Nii siitä on nyt vähän kahta tuulta että jos laittaa urtsia niin se tarvii vettä kovettuakseen ja tarttuakseen. sen kosteuden pitää sitten päästä pois sieltä tai se jää muhimaan. ja toine on se että jos se on paskanen tai käsitelty sisältä huonosti niin sitten se vesi imeytyy kapillaarilla sinne urren ja raudan väliin ja alkaa ruostuttaa sielät sisältä päin. Siksi kun seon niin epävarmaa sen kesto jos huonosti onnistuu nii olen ajatellut jättää ne palkit täyttämättä ja heitän vaan puun tai 20mm eristettä päälle. ulkoa kuitenkin maalaan kauttaaltaan hammerite maalilla.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kysymys on siitä kuinka monta vuosikymmentä ajattelit autoa käyttää. Rölli-autoni korin matkustamo-osan huonekaluputket ovat edelleen kuin uudet. Autolla on ikää 30v. Voihan sinne putkien sisään jotain mömmöä laittaa... Todennäköisesti uto tulee tiensä päähän jostain muusta syystä kuin matkustamon kehikon ruostevaurioista.

Havu- tai okumevaneri seiniin, ei koivuvaneria ( ottaa pilkkuja muutamassa syksyssä ). Vanerin pinnalle hengittävä verhoilu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

toive olisi pitää 10-20 v autoa. se kyllä helpottaa mulla että en meinaa missään vaiheessa jättää autoa enää kylmäksi kun saan valmiiksi. iv ja perus lämpö aina päällä että pysyy kuivana.
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

mutta en siis pidä täys lämpösenä kuitenkaan.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minä olen pitänyt autossa peruslämpöä syksyisin, kun ilmankosteus on suurimmillaan. Muutamat ensimmäiset vuodet ilppi piti asumisosan lämpimänä - ilppi hajosi ja uutta ei Joulupukki tuonut. Kesällä käytössä on siirrettävä ilmastoitikone ja talvella pertoolikamiina sekä sähkölämmittimiä.

Kaikki ylimääräinen kangastavara pois, kun auto seisoo käyttämöttömänä niin ei ongelmia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Meille on tulossa Valloxin iv kone joka pyörii automaattisesti kosteuden mukaan. Sen vesikäyttöinen jälki lämmitin , lattialämmitys ja patterit jotka toimii 5 kw termari ohjatulla vesi lämmittimellä. Tietty Ilppi on kanssa yksi mutta tuskin seisonnassa kannattaa käytää kun ei talvella pidetä kun plussan puolella. Tietty itelle tulossa samsungin kanava ilppi niin tiedä sitten kestosta jatkuvassa käytössä. Toimiihan ne tietty taloissakin ympäri vuoden.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Tää nyt on erjuddu mut kun kysyin ett kannattaako pitää mökkiä juuri ja juuri plussan puolella ni muutama raksamiäs sano et mieluummin antaa mennä kylmäksi ja kuivaksi ja jättää ilman kiertämään . Ja pesu perusteellinen pesutiloihin jne. Sormen rasvat pois ovista jne.

Se ei ole ainakaan vain lievästi eristettyä dösää halpa lämmittää :(
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Ei ole ei. Itellä tulossa tähän tietoo 50mm xps levyä tai spu eristettä seiniin ja kattoon. lattia on vielä vähän arvoitus kun ei olisi hirveästi varaa nostella sitä. Meillä on varastokontti missä säädellään kanssa kokoajan kosteuden mukaan ilmanvaihtoa ja lämmitystä. se on täysin lämmittämättä talvella mutta heti kun kosteus nousee ja anturit haistaa niin lähtee lämmitys ja ilmanvaihto käyntiin. samaa periaatetta varmaan käytän tuon auton kanssa. Aluksi vaan kyllä tulee meidän rassi pariksi vuodeksi ympärivuotiseen asumiskäyttöön niin ei heti tule säilömis ongelmaa.
Vastaa Viestiin