Aihio ja pari idea-kysymystä....
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Aihio ja pari idea-kysymystä....
Morjens!
AiWWWan järjetön hinku olisi matkailuautoa ja kunnollista sellaista, siis kunnollista sinä mielessä että kokoa ja näkäöä pitää olla
Eli lukiessa koko foorumin läpi heräsi muutamakin idea..
-eikö kuorma-auton alustastalle saa katsastettua matkailuautoa? (oma varmaan tulee olemaan c-kortillinen....)
-Mitä ne oli ne "paremmat" vaihtoehdot? sinkki-alu-rosteri?
-Jousitus? onko se umpirautainen kovasti huonompi kuin ilmapussit?
kiits ja anteek
AiWWWan järjetön hinku olisi matkailuautoa ja kunnollista sellaista, siis kunnollista sinä mielessä että kokoa ja näkäöä pitää olla
Eli lukiessa koko foorumin läpi heräsi muutamakin idea..
-eikö kuorma-auton alustastalle saa katsastettua matkailuautoa? (oma varmaan tulee olemaan c-kortillinen....)
-Mitä ne oli ne "paremmat" vaihtoehdot? sinkki-alu-rosteri?
-Jousitus? onko se umpirautainen kovasti huonompi kuin ilmapussit?
kiits ja anteek
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Saa kuorma-autonkin leimattua matkailuautoksi mutta pitää huomioida että aika moni kaappiauto on 2.55m tai 2.6m leveitä ja M1 Matkailauto saa olla vain 2.5m leveä. Tämä rajoittaa montaa aihiota.
Kyllä kaikki alumiini ja rosteri korit on tietenkin parempia kun eivät ole niin alttiina ruosteelle.
Jos aihio on edes suht tuore ei tartte haaveilla siitä että siinä olis rautajousitus. omasta mielestä rautajousitus on paljon parempi mutta autot on jo niin vanhoja mitkä tämän alustan suo. Itse en näkis rautajousitusta ollenkaan negatiivisenä asiana. Mutta tähän näkemykseen on monta koulukuntaa.
Kyllä kaikki alumiini ja rosteri korit on tietenkin parempia kun eivät ole niin alttiina ruosteelle.
Jos aihio on edes suht tuore ei tartte haaveilla siitä että siinä olis rautajousitus. omasta mielestä rautajousitus on paljon parempi mutta autot on jo niin vanhoja mitkä tämän alustan suo. Itse en näkis rautajousitusta ollenkaan negatiivisenä asiana. Mutta tähän näkemykseen on monta koulukuntaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Rosteria on Carruksen korit 1991 uudemmat, sinkittyjä koreja Ajokit ainakin Royalit, alumiinikorisia kaikki Lahti korit, Kabusit, Säfflet ja Vest korit. Keskieurooppalaiset korit ovat järkiään mustaa rautaa. Sitten on yhdistelmiä; korikehikko rautaa, pellit alumiinia, tai alaosa korista rosteria ja pellit muuten mustaa. Keulat ja perät on useimmiten lasikuitua, lokasuojien ja niiden pintapeltien materiaali vaihtelee, siellä voi olla alumiinilokari, peltilokari, lasikuitua, tai ei mitään....
Kyllä korimalleista eroja löytyy. Tasalattioita voi tavata Berkhofeissa, Van Hooleissa, Jonkheereissä ja ehkä satunnaisesti muissakin.
Vaikka korikehikko olisi ruostumaton niin alusta ruostuu aina, alustan valmistajan osuus ruostuu koska se on aina mustaa rautaa, ensin ruostuu Setrat, sitten muut keskieurooppalaiset, Scanioita hitsataan aina ja Volvot kestää parhaiten ruostumista vastaan, pitää olla jo tosi vanha Volvo ennenkuin aletaan alustaan hitsaamaan. Herkkiä paikkoja on taka-akselin tienoot, lokasuojien takaa, jousijalat ja tavaratilan pohjat. Kestävin taitaa olla Volvon b12m ja b12b alustat jotka on runkoja myöten tehty rosterista. Mulla on tuossa pihassa 13 vuotta vanha 9700 jonka runko vielä "kiiltää" vaikka on 1,3 miljoonan kilsan suolat sitä yrittänyt nakertaa. Ei ole pystynyt! Toisaalta kaverilla on 37 vuotta vanha Sisu-Lahti jonka runko ja kori on täysin ruosteeton edelleen. Se on muutenkin tosi loistava; yksinkertaisuuden esimerkki jossa ei ole minkäänlaisia väyläpurkkeja eikä releventtiileitä missään. Ei kyllä tasoventtiileitäkään.
Jostain kun saisi b12m alustaisen lahtelaisen niin ei olisi ruosteesta tietoakaan. Muuten pitää tottua siihen että busseissa on aina ruostetta jossain.
Kyllä korimalleista eroja löytyy. Tasalattioita voi tavata Berkhofeissa, Van Hooleissa, Jonkheereissä ja ehkä satunnaisesti muissakin.
Vaikka korikehikko olisi ruostumaton niin alusta ruostuu aina, alustan valmistajan osuus ruostuu koska se on aina mustaa rautaa, ensin ruostuu Setrat, sitten muut keskieurooppalaiset, Scanioita hitsataan aina ja Volvot kestää parhaiten ruostumista vastaan, pitää olla jo tosi vanha Volvo ennenkuin aletaan alustaan hitsaamaan. Herkkiä paikkoja on taka-akselin tienoot, lokasuojien takaa, jousijalat ja tavaratilan pohjat. Kestävin taitaa olla Volvon b12m ja b12b alustat jotka on runkoja myöten tehty rosterista. Mulla on tuossa pihassa 13 vuotta vanha 9700 jonka runko vielä "kiiltää" vaikka on 1,3 miljoonan kilsan suolat sitä yrittänyt nakertaa. Ei ole pystynyt! Toisaalta kaverilla on 37 vuotta vanha Sisu-Lahti jonka runko ja kori on täysin ruosteeton edelleen. Se on muutenkin tosi loistava; yksinkertaisuuden esimerkki jossa ei ole minkäänlaisia väyläpurkkeja eikä releventtiileitä missään. Ei kyllä tasoventtiileitäkään.
Jostain kun saisi b12m alustaisen lahtelaisen niin ei olisi ruosteesta tietoakaan. Muuten pitää tottua siihen että busseissa on aina ruostetta jossain.
Tulevaisuus on sähköinen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1452
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
-97 menee vielä 260 leveänä -98 niin poikkeuslupaa kaivataan. Kaapit on todennäköisesti märkiä = arvoton . T. Ariwiima63 kirjoitti:Saa kuorma-autonkin leimattua matkailuautoksi mutta pitää huomioida että aika moni kaappiauto on 2.55m tai 2.6m leveitä ja M1 Matkailauto saa olla vain 2.5m leveä. Tämä rajoittaa montaa aihiota.
#048
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Siis menee matkailuautona? olisihan se helpoin pukata rungon päälle kaappi kuin purkaa sisusta ja hitsata vuosi märäntynyttä linjuria. Kuorkin keinukoppi tietty vähän rajoittaa jos perhe pitäisi sopia samaan tilaan...B9M kirjoitti: -97 menee vielä 260 leveänä -98 niin poikkeuslupaa kaivataan. Kaapit on todennäköisesti märkiä = arvoton . T. Ari
Katsellut noita sieltä ja täältä, vaikea luoda mielipidettä mikä olisi potentiaalinen kohde ja kaikkien alla ei jaksaisi ryömiä...
http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Mb_s ... m?ca=6&w=1
jos joku antaa peukun niin tuon voisi käydä tarkistamassa....luin jostain että kantava rakenne???
sitten tietty nettikone:
http://www.nettikone.com/kuljetuskalusto/linja-auto
kaikkea 6ke asti on selailtu......eniten askarruttaa punainen,army vihreä ja musta ja tuo konerikkoinen ja ja ja ja
Kommentoikaa reilusti omilla mielipiteillä
kiits ja anteek
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Minä en kyllä tuota Setraa ottas, muuta hyvää en kyllä muista kuulleeni niistä kun et ovat mukavia ajella ( oon kyllä yhtä pitkää suht uutta ajellut ja ei se huono ollut ). Tietty omasta kokemuksesta voin suositella Ajokkia, on jo toinen menossa, eikä tuota koria ole tarvinnut ehjäillä
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Mulla on tuo samanlainen kun Lahti32, tosin jotain mustaa rautaa tai vastaavaa on jossain käytetty, edessä ja takana sivuissa, luukkulistojen päädyissä pientä ruostevalumaa. Myös teippari sanoi että olisi jotain rautaa kun sivupelleistä otti magneetit hyvin kiinni. Mutta toivottavasti ei tarvitse tähän autoon minun aikana hitsaus koneella koskea.Lahti32 kirjoitti: Kestävin taitaa olla Volvon b12m ja b12b alustat jotka on runkoja myöten tehty rosterista. Mulla on tuossa pihassa 13 vuotta vanha 9700 jonka runko vielä "kiiltää" vaikka on 1,3 miljoonan kilsan suolat sitä yrittänyt nakertaa.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1258
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Meille ei ainakaan pinkkiä autoa tulis Setra yleensä MB tekniikalla ja hitsattavaa luultavasti tulossa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Tuollaista Setraa en kyllä itse ostaisi. Ole joskus 80-luvun lopulla ajanut olikohan S209HD ja S211HD malleilla. Tosi mukavia ajaa, mutta jo silloin alkoivat ruostumaan alustasta. Olivat pari vuotta vanhoja. Firmassa aluksi niitä pidettiin "ruostumattomina", kun ulkopellit olivat alumiinia. Sitten kun n. vuonna 2005 kävin ko. firman korjaamolla oli siellä uudempi Setra purettuna takapäästään varsin pitkälle. Eli lattia auki jne. Totesivat vaan, että on niin sokkeloinen rakenne, ettei kaikkea päästä siltikään korjaamaan. Nyt lienevät kaikki jo poistuneet heiltä, mutta esim. vm 1986 mallinen Scania K112 Wiiman 353 korilla näyttäisi olevan vielä ihan päivittäisessä ajossa. Onhan se kokonaan ruostuvaa rautaa, mutta ilmeisen paljon helpommin korjattavissa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Naapurilla olis Setra myytävänä, siitä on hitsattu koko alusta kertaalleen ja laitettu sitä mukaa rosteria tilalle.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Täsmentäkääpä lyhyesti:
Matkailuauto c-kortilla 12mx2,5m ?
Kuorma-auto c-kortilla , tuleekos se sitten kun on jokunmoinen kuljetustila perällä? mitä vaatimuksia sille on?
vai käsitinkö foorumia lukiessa jotain väärin?
Matkailuauto c-kortilla 12mx2,5m ?
Kuorma-auto c-kortilla , tuleekos se sitten kun on jokunmoinen kuljetustila perällä? mitä vaatimuksia sille on?
vai käsitinkö foorumia lukiessa jotain väärin?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Kyllä näin ja ilman c-korttiakin nuo mitat on m1 henkilöauto / matkailuajoneuvolle (vaikka 22000t bussi toki sillon C-Kortti) Kuorma-auto on kuormankuljetukseen tarkoitettu auto. Tavaratilalle ei käytännössä ole minimitilaa, mutta kuormatilassa kolmekohan kiinnityspistettä piti olla per puoli ja joku etäisyys niille edestä ja takaa, jos ei avolava ole. Ja kuorma-autossa samat mitat. Se että näitä tehdään kuorkiksi on vähän kikkailua, kun käyttötarkoitus sanelee ajoneuvoluokan ja harva näillä oikeasti mitään töikseen kuljettaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
kyllä kuorma-auto saa olla 2,6m leveä ja 12m pitkä.
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
B10M -96 mitat 13800X2550 , matkailuautoksi mites tää lyhennetään? ja pitääkö kaventaakkin?
akseliväli on sen 6500 eli taka-akselin jälkeen on ylitystä..
Haaveena olis käydä ulkomaillakin joskus eli se 12 metrinenhän oli ainoa vaihtoehto(ko)(hä)?
:/
akseliväli on sen 6500 eli taka-akselin jälkeen on ylitystä..
Haaveena olis käydä ulkomaillakin joskus eli se 12 metrinenhän oli ainoa vaihtoehto(ko)(hä)?
:/
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Ei tule tuosta matkailuautoa, liian leveä ja pitkä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1258
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Kyllä noi on maximi mitat, poikkeuslupa ei päde kuin Suomessa eli niillä ei ole asiaa ulkomaille ja aihioitahan löytyy noilla mitoilla kyllä, jos lyhentää meinnaat pidemmästä niin on aika savotta, pitäisi melkeen olla halli, kunnon työkalut ja pari hyvää joutilasta kaveria, itse en moiseen ryhtyisi vaikka olis katto päälläElämysmatkailija kirjoitti:Täsmentäkääpä lyhyesti:
Matkailuauto c-kortilla 12mx2,5m ?
Kuorma-auto c-kortilla , tuleekos se sitten kun on jokunmoinen kuljetustila perällä? mitä vaatimuksia sille on?
vai käsitinkö foorumia lukiessa jotain väärin?
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
-96 mallinen mainittu, sehän kelpaa matkailuautoksi 2550mm leveänäkin. -98 alkaen sitten pitää olla kapeampi. Tuossa ikäluokassa on tasan 12-metrisiäkin paljon kaupan, en keksi yhtään syytä miksi pitäisi ostaa pidempi että saa sen lyhentää. Jos rälläkkä ja hitsi pysyy kädessä ja kikkailla haluaa niin voisin valita jonkun 11-metrisen keskimoottorisen ja jatkaa sitä perästä että saisi paremman takatallin.
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Lähden tuohon hetkeen matkaan huomenissa katsomaan B58 -76 :Sta jossa jotain remppaa tehty ja sisustassa "valmis" matkailuauto....
mitä mää kattelen? (ymmärrän siis teknisten laitteiden päälle mutta linkkarit rajoittuu siihen että istuin viimeksi yläasteella kyydiss...)
Miten nuo rautajouset? onko paha, jotenkin tuntuu että olis ehkäpä....taijotain...
paljolla mää ostan sen...eiku....katsotaan
mitä mää kattelen? (ymmärrän siis teknisten laitteiden päälle mutta linkkarit rajoittuu siihen että istuin viimeksi yläasteella kyydiss...)
Miten nuo rautajouset? onko paha, jotenkin tuntuu että olis ehkäpä....taijotain...
paljolla mää ostan sen...eiku....katsotaan
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Rautajousethan on vaivattomat niin kauan kun bussi on ryhdissään eikä lötkötä jouset kallellaan eikä nurinpäin. Ilmavuotoja ei ole mutta eipä ole yhtä hyvä kyytikään varsinkaan jos jouset on ruostuneet nippuun jumiin.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
ei kyllä nyt täytyy sanoa että jos viralline taso on tämä niin ei kyllä 5ke:llä saa "mitään" näissä markkinoissa....eli täyssusipaskaromukasa se oli...
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Kertokaappas ostelijat että onko homma oikeasti niin että about kunnollinen aihio maksaa tosiaan omaa mielikuvaa enemmän (kuvittelin 5 mutta onko se 10?)
Norjaanko tässä pitää lähteä taskulampun kanssa konttaamaan, siis auton alle ei Norjaan matkalle kontaten...
Kuvittelin että paskimmat myydään yleensä netissä ilmoittelemalla ja noi "paremmat" sitten näin tutun-tutun-tutun-huhupuheena....pah..
Norjaanko tässä pitää lähteä taskulampun kanssa konttaamaan, siis auton alle ei Norjaan matkalle kontaten...
Kuvittelin että paskimmat myydään yleensä netissä ilmoittelemalla ja noi "paremmat" sitten näin tutun-tutun-tutun-huhupuheena....pah..
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Mikä on kunnollinen aihio. Siinäpä kysymys. Mun projektivolvo maksoi aivan mansikoita ja virheetön sekään ei ole. Kyllä sun pitää useampi auto käydä katsomassa. Ja jonkin verran sietää jotain jota voi sitten itse muutella. Ihan penkkiautosta liikkeelle on kyllä iso savotta.
Tulevaisuus on sähköinen
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3082
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
Ja mikä nyt sit on se oma "hyvä aihio". Korihimmelin hitsaaminen on takatavaratilassa mukavaa, apurungon hitsaaminen ei (tämä perustuu tän foorumin välittämään kuvaan. Mullahan ei apurunkoa ole, sensijaan korihimmeliä on hitsattu kilometri.).
Joku tykkää rassata hitsausvehkeitten kans, toinen hylsysarjan, ja yhellä pysyy parhaiten naulapyssy ja tapettiliisteri käsissä. Sit on näitä jotka tekee rosterista mitä haluaa.
Joka tapauksessa rassaamaan joudut, se on varma! Kandee siis valita se "hyvä aihio" edellämainittu mielessä.
N
Joku tykkää rassata hitsausvehkeitten kans, toinen hylsysarjan, ja yhellä pysyy parhaiten naulapyssy ja tapettiliisteri käsissä. Sit on näitä jotka tekee rosterista mitä haluaa.
Joka tapauksessa rassaamaan joudut, se on varma! Kandee siis valita se "hyvä aihio" edellämainittu mielessä.
N
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1258
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....
https://www.huutokaupat.com/fi/v/112712 tuolla olis tarjolla Scania ja välillä muitakin, muu ei auta kuin kyttää myynti ilmoja nettikone/karavaani tai soittele bussiyrittäjille jos olis myytäviä, halvalla ei saa hyvää, pitää yleensä paikkansa ja kalliitkaan ei tosiaan ole aina parempia ja kaikki rahat menee kuitenkin, mutta on tää vaan niin kivaa ja voihan rahansa pistää vaikka lottoon jos ei saa niitä kaikkia muuten tuhlattua
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"