Aihio ja pari idea-kysymystä....

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Joo nii tais olla. Onneksi nyt o ISO D ;)
Ja halvemmalla ku d1 ;)

Nii ja teijä vanha kortit on voimassa ties mihi asti. Miulaki oli 2052 mut nyt sit 5v. Välein pitää lähettää hakemus trafille. Siis eka tulee ohjeet kotiin ja niillä edetään
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja b12m »

Mikkelin_Liikenne kirjoitti:Ykkösvaihtoehdoksi on noussu just tuo B12M, joko Eagle 451 tai 9700HD -korilla. Alkaa halvimmat olla 10 t€ hintaluokassa, tosin ne on yleensä S tai H-malleja. Onko noissa enää kummassakaan erillistä runkoa? Rosteri / alurakenteisiahan nuo molemmat ovat. Jostain sain käsityksen, että ainakin nuo Eaglet olis jotenkin veteliä vai liittyikö se takatuuppareihin? Takatuuppari ei kiinnosta, kun haluan takatilat käyttöön.

Tietysti edullisempia ja tilavampia vaihtoehtoja löytyis jos tyytyis B10M alustaan. Ilmeisesti sen ruosteenkesto on varsin hyvä. Silloin tulis vaihtoehdoiksi Golden Eagle 471 ja Superstar (jopa Jumbostar). Noissa olis korkeutta takatilassa vielä enemmän. Sais sauna- ja pesutilat perään makuutilan päälle, pieni parvekekin alas vois olla hieno. Korkeassa autossa sais vielä tarvittaessa mukavia makuuhyttejä alakertaan. Tietty vähän tarvii jättää tavaratilaakin, mutta ei sitä nyt kait hirveen monta kuutioo tarvii.
Ensiksi: B12M -alustalle tehtyä 451 Eaglea et löydä. Edes 560 Eagleja ei montaa tuollaisen päälle ole tehty, olisiko kokonaismäärä alle kymmenen ja niistäkin 8 on edelleen aktiivipalveluksessa alkuperäisellä ostajallaan. B10M:nä noita molempia löytyy jonkin verran, suurin osa niistä on aika reilusti ajettuja. Niistäkin osa tekee yhä täyttä päivätyötä. Iso osa vuoden 1996 jälkeen valmistuneista mahurialustaisista lahtelaisista on "jatkettuja", eli moottorin ja etuakselin välissä on koritehtaan tekemä himmeli ja täyskorkea tavaratila.

Superstareja saati sitten Jumbostareja ei juuri enää Suomessa liiku, johtuen jo siitäkin, että niiden valmistusmäärät oli aikanaan varsin pieniä. Myöskään 471 Golden Eaglea ei suuria määriä valmistettu, ja niistäkin osa on jo päätynyt bussipyövelin laanille.

Jos alustana "pitää olla" B12M, suosittelen lämpimästi Volvon/Carruksen korittamaa yksilöä. Korkeus sitten ihan omien mieltymysten mukaan, S-koriset Suomessa harvinaisia. H:ta ja HD:ta löytyy runsaasti, myös ulkomailta. Ei niitä kuitenkaan taida vielä kymppitonnilla saada?

Oma "unelma-auto" olisi B12M -telialustalle tehty Superstar 15 metriä pitkänä. Harmi vaan, ettei sellaista ole missään :|
Vastaa Viestiin