Aihio ja pari idea-kysymystä....

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Aihioiden hinnoista viime kesäisen etsinnän perusteella voin arvioida noin viidentoista ostotarkoituksessa tutkitun auton kokemuksella, että noissa esim. nettikoneen autoissa pyyntihinta on ainakin kaksinkertainen verrattuna vastaavan kuntoiseen suoraan liikennöitsijältä ostettuun. Jos autoa on ihan oikeasti ostoaikeissa ostamassa, niin kannattaa olla yhteydessä oman seutukunnan useampia autoja omistaviin liikennöitsijöihin. Mikäli autoja on myynnissä niin useimmiten hinta on kohdallaan tai sen varsin helposti sopivasti tarjoamalla saa kohdalleen. Yrittäjälle vaihtoehtoja on myydä autot ulkomaille tai sitten purkaamolle. Kumpikaan vaihtoehto ei suuria summia kassaan tuo. Mikäli ei kova kiire ole, niin Enonkosken purkaamo on myös hyvä paikka auton ostoon, sieltä kun saa sovittaessa sitten puhelun mikäli sopiva aihio purkaamolle ilmaantuu. Täällä palstalla oli jossain muistaakseni Savon Sanomien juttu linkitettynä jossa mainittiin Koiviston Auton saaneen keskimäärin 1000 euroa myydystä autosta.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei ole hyvää aihiota. Toinen ostaa 50k eur täysin kukkuvan linja-auton ja repii kaikki varusteet pihalle. Asentaa lättätelkkarin ja nahkapenkin ja toinen tekee saman 5k euron aihiolle. Molemmilla pääsee hyvällä tuurilla pisteestä A pisteeseen B. Molemmissa on telkkari ja penkki :)

Itselleni laitoin aikoinaan rajaksi. x-rahaa aihioon ja saman verran rakentamiseen. Pysyy järki touhussa. Normaalia kulutusosien hankintaa en laske rakentamiskustannuksiksi. Muutama tonni siihen uppoaa vuodessa ei mitään mahdottomia. Itse korjaamalla säästää paljon, mutta välillä tulee vastaan tekemättömiä paikkoja. Pakko nöyrtyä ja viedä pajalle.

Tuo öljysäiliön vaihto oli sellainen. Olisihan sen voinut pihassa vaihtaa. Läikyttää öljyt nurmikolle, katkoa öljyputket huonoilla työkaluilla. Rampa auto olis seissyt pöllien päällä kotipihassa odottamassa parempia aikoja. Tuon remontin jokaisen työtunnin maksoin mielelläni paikalliselle rekkapajalle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Juuh. niinhän se on että hyvä pitäis olla mistä alottaa....toisaalta mull on sellaset suunnitelmat että tekisin sisustan ja eristetyöt ite että
A.tulee mieluisa
Ja b. Että saan siitä oikeasti talviasuttavan

Mun päässä on kehittynyt pari ideaa tohon yksinkertaisuuteen ja lämmitykseen pääasiassa.

Hitsipilli pysyy käsissä ja vähän kaikkea on tullut ropattua .... paitsi raskasta kalustoa...
En varsinaisesti pelkää ruostetta muta tuskin valmiiksi "pohjatonta" autoa kannattaa ostaa...enkä myöskään hitsaile huvikseni mitään,mieluummin päin vastoi.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja pelti »

joo ja on aihio millainen vaan, ylläreitä tulee aina vastaan. Just tuli kivi lasiin, 5200 eur. vaihto, että sillee....
peltiliiteri.com
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

pelti kirjoitti:joo ja on aihio millainen vaan, ylläreitä tulee aina vastaan. Just tuli kivi lasiin, 5200 eur. vaihto, että sillee....
eikai tuo oo tosikaan, Volvoon oli 1480+alv, päivän homma. Lasivakuutus kylläkin hoiteli sen.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja pelti »

näin neoplanin maahantuoja minulle ilmoitti :(
on se tosi
peltiliiteri.com
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja B9M »

pelti kirjoitti:joo ja on aihio millainen vaan, ylläreitä tulee aina vastaan. Just tuli kivi lasiin, 5200 eur. vaihto, että sillee....
Luulis olevan heleppo saada jostain "halvemmalla" kuin maahantuojalta :mrgreen: T. Ari
Perheen kanssa viroon lomalle auton kanssa, tuliaisia laatikkokaupalla ja vielä jää muutamaan tuhanteen kilometriin naftarahaa.
#048
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja pelti »

ja onneksi on tuulilasivakuutus :lol:
muuten tulis itku. Mut eix auto lunasteta, jos korjauskulut ylittää 50% sen arvosta ;)

Mutta joo aihioista. Katsastusmies sanoi tänään, että useita ruostevaurioita pohjassa. Tuus näyttään vähän ajan päästä uudestaan, kun oot palttiarallaa sata metriä uutta putkee hitsannut tuonne pohjaan. Että sekin vielä.

Eli kannattaa kyllä käyttää aikaa sen oikean aihion hakemiseen.
Mutta sitä yritin sanoa, että monen moista asiaa siinä aihiossa joutuu tutkimaan, ruostetta, tekniikkaa, moottoria, tuulilasia, jne...
ja se mitä osaa tehdä, niin viat kannattaa olla sillä osaamisalueella. Ellei sitten halua maksaa tuollaisia tonneja muille.
peltiliiteri.com
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Tai sitte "vetää vaan tunteella" niinku mä... mä "osaan kaikkee vähä mut mitään en kunnolla... :lol:
Ei vaines... Eipä noita voi vissiin liian tarkasti "syynätä" ainakaan näitä joissa on tämä "norjankromi" ominaisuus (ruostevamma)... ja nyt melkein voisin "kokemuksen syvällä rintaäänellä" sanoo et joskus saattaa ison osan rakennusmotivaatiosta viedä tommosen hitsailu... eikä pelkästään sekään vaan ku ne pitää myös jaksaa "peittää" ku kaikkia ei kuitenkaan pääse "järkevästi" korjaamaan pintojen ollessa paikallaan... (tai mää en ainakaan jokakohtaa ois saanu korjattua kelvolliseksi... :wink: )
Onneks kaikki ei oo yhtä hölmöjä ku mä... :) (tai ne jotka on... ni ovatten kuitenkin sen verran viisaita etteivät paljo "verkossa huutele"... :) ) No kai tänne yks tämmönenki mahtuu...:)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Muutamas aihiossa jo kontittu ja ei ne kaikki ihan sysipaskaa ole, mites te jotka ookailette talvella/muuten liukkaalla kelillä, miten tuollanen vanha ilman abs-jarruja? menee puskaan het vai 25kmh perille asti?

B58 ?
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja ae70 »

Kyllä ilman absejakin pärjää mainiosti kun opettelee elämään ilman niitä :lol: Itse pyrin ajamaan isolla autolla niin että käytän mahdollisimman vähän jarruja. Omassa rohjossa kun ei ole minkäänlaista hidastinta niin joutuu risteyksiin ottamaan aikapaljon ennakkoa ettei tarvitse kauhiasti jarruttaa.
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Kyllä niillä ihan hyvin pärjää kun ei aja itteensä siihen tilanteeseen että tarvii ABS:ää. Ja eipä noi alkupään abs systeemit edes kovin nopeita ole että melkeen sanon että osaava kuljettaja pysäyttää nopeammin polkimella niin ettei abs puutu peliin. absi ku jyskää niin matka tuntuu vaan pitenevän.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ilman abseja kesäpintaisilla renkailla läpi vuoden. Pärjää aivan hyvin. Pahinta on lämpimät renkaat ja vesikalju sianselkä tie, ei paljon passaa lukkoon polkea. Minusta ei ole mitenkään erityisen vaikeaa ajella ilman abseja, ennemminkin panostin renkaisiin ja laitoin vetosiin talvipinnalla niin nousee mökkimäkeä paremmin ylös.

Kun on liukasta niin mennään sen mukaan. Ei nyt sentään kahtaviittä tarte körötellä
Tulevaisuus on sähköinen
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Näyttäis vieläkin olevan huutokauppa auki, jos sitä hyvää aihiota kaivataan.
http://www.lainvoima.com/kohde.php?id=4098&pid=43484
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Vielä noista abs-jarrusta, niin eihän niitä ole ennenkään ollut ja ei busseja silloin vissiin joka päivä ojassa ollut :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Bussiton kirjoitti:Vielä noista abs-jarrusta, niin eihän niitä ole ennenkään ollut ja ei busseja silloin vissiin joka päivä ojassa ollut :lol:
Menee jo offtopikiksi, mutta 80-luvulla tulin kuorma päällä Pallakselta Ylläkselle K112:lla, eli tuuppariscanialla. Tie kapea, eli ohituspaikkoja siellä täällä. Mulla mukavasti vauhtia lumisessa alamäessä kun alhaalla oli kolme tukkirekkaa tulossa vastaan. No jarrulle jalka varsin ripeästi, pyörät lukkoon samantien ja kun ei ollut ehtinyt ajoissa kytkintä polkemaan niin kone sammui. Sitten mentiin penkkoja viistellen ilman ohj.tehostinta alas asti. No jäi siihen eka rekan nokkaan vielä pari metriä väliä. Tuossa olisi ehkä absit auttaneet. :wink:
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja b12m »

Lahti32 kirjoitti:Jostain kun saisi b12m alustaisen lahtelaisen niin ei olisi ruosteesta tietoakaan. Muuten pitää tottua siihen että busseissa on aina ruostetta jossain.
Näissäkin ruostuu alustassa joitakin paikkoja, tavaratilojen pohjat ja taka-akseliston "banaanit" eli ne pitkittäiset palkit joihin takapyörä kiinnittyy. Kahden miljoonan kilometrin 3-tiellä rullaamisen jälkeen alkaa olla jo pehmeää tavaraa. Ei ole mikään ikuista...

B12M -alustalle lahtikoita sentään on jokunen tehty, vanhimmat rekisteröity 2001 joulukuussa. Ken tietää - ehkä kulkuriksi niistä vielä joskus joku löytää tiensä. Ammatti- tai koulutusajossa palvelevat vielä ymmärtääkseni kaikki alkujaan linja-autoiksi rekisteröidyt yksilöt. Saloselle Paneliaan meni ainakin muutama Falcon, Savonlinjan/Keski-Suomen Liikenteen kimppa-autoksi yksi rahtikopillinen (sittemmin Kuopion Liikenteelle päätynyt) Eagle sekä Tampereen kaupungille "Nettinysseksi" yksi joka sittemmin päätyi saman kaupungin TAKK:lle koulutuskäyttöön. Nämä siis Paunulle tehtyjen vajaan 20 yksilön lisäksi. Lahteen tehtiin myös yksi 13-metrinen Falcon kirjastoautoksi vuonna 2006, joka ei ole rekisterissä linja-autona.

Ei muuta kuin kauppoja hieromaan ;)
Mikkelin_Liikenne
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Helmi 2016 21:27
Location: Kuopio

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Mikkelin_Liikenne »

Itseäkin alkanu kiinnostaa kulkurihomma. Vieläkun tässä kevään mittaan pitäisi saada D-kortti taskuun, niin ei ole sekään rajoitteena. Oon tässä kartoittanu vaihtoehtoisia aihioita googlettamalla ja tätä sivustoa lukemalla.

Ykkösvaihtoehdoksi on noussu just tuo B12M, joko Eagle 451 tai 9700HD -korilla. Alkaa halvimmat olla 10 t€ hintaluokassa, tosin ne on yleensä S tai H-malleja. Onko noissa enää kummassakaan erillistä runkoa? Rosteri / alurakenteisiahan nuo molemmat ovat. Jostain sain käsityksen, että ainakin nuo Eaglet olis jotenkin veteliä vai liittyikö se takatuuppareihin? Takatuuppari ei kiinnosta, kun haluan takatilat käyttöön.

Tietysti edullisempia ja tilavampia vaihtoehtoja löytyis jos tyytyis B10M alustaan. Ilmeisesti sen ruosteenkesto on varsin hyvä. Silloin tulis vaihtoehdoiksi Golden Eagle 471 ja Superstar (jopa Jumbostar). Noissa olis korkeutta takatilassa vielä enemmän. Sais sauna- ja pesutilat perään makuutilan päälle, pieni parvekekin alas vois olla hieno. Korkeassa autossa sais vielä tarvittaessa mukavia makuuhyttejä alakertaan. Tietty vähän tarvii jättää tavaratilaakin, mutta ei sitä nyt kait hirveen monta kuutioo tarvii.

Onko joku poistanut sivulaseja? Minkälainen tukirakenne niihin tarvitaan tilalle (nehän ovat osa kantavaa rakennetta)? Lähinnä lämmöneristyksen kannalta vois olla mielekästä poistaa ja tietty painaakin jotain, eli olis sekin turha paino ylhäältä pois. Minkälaisia eristeitä ootte käyttäneet? Paloturvallisuuden kannalta kivivilla olis paras, mutta mites kosteusongelmat? Jotai lentokonetyyppisiä eristeitä tietysti on, mutta voi olla hinta pilvien yläpuolella. Samoin oli jotain ilmakanavien paloeristykseen käytettävää kamaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Siinä vaiheessa, jos eristeet alkavat palaa seinissä. Kaiken eläväisen on syytä olla jo kaukana autosta. Foamia ja urtsilevyjä hullut ovat noihin ikkunoihin laittaneet. Lasia on turha poistaa. Kalvo pintaan ja eristeet sisälle.

En laittaisi kivillaa. Se ei oikein osaa luovuttaa imemäänsä kosteutta pois. Pintaverjoilujen on syytä olla palonkestävää esim. messumattoa, verhoiluhuopaa tms.

B12M olisi hieno :) tervetuloa harrastamaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lasin tilalle lasimuotilla laminoitu lasikuitulevy. Hyvä ja toimiva idea. Siihen sitten tarpeen mukaan avattavia ikkunoita.

Tosin taitaa olla vain yksi kulkuri joka ahkeroi sellaiset. Muut olemme laiskuuttamme eristelleet lasien päälle. Ja eristää se lasikin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Minäkin sekaannun tähän aihio soppaan. Kun vielä tämä hulluus vaivaa ja pahenee vielä. Kun minäkin olen katellut uutta aihiota ja voisin jopa teettää siitä itelleni matkailupelin. Kalliita on nämä minun katselemat pelit olleet ja myös isoja. Kun olen myös suuruuden hullu. Minä olen jotenkin kiinnostunut tuohon Setraan. Tuolla Saksassa olis myytävänä iso Setra Astromeka ja kallis se kyllä on, mutta jos on hullu ja haluaa tuommoseen rahansa laittaa niin mikäs siinä sitten. Tuossa askarruttaa, että saisko noin isosta vielä D1 kortilla ajettavan auton. Laitan tähän linkin tuohon autoon. Tietysti 15m pitkä Volvokin kiinnostas. Korkea malli ei välttämättä 2 kerroksinen.
http://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/ka ... a6chb.html
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

D1 raja 8m....
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Pukaatti kirjoitti:D1 raja 8m....
Mutta koskiko se vain uusia kortteja ?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Nyt en tiiä? Luulen että d1 ei oikeuta enää ajaa D autoa?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pukaatti kirjoitti:Nyt en tiiä? Luulen että d1 ei oikeuta enää ajaa D autoa?
Kyllä Veikko saa ajaa vaikka 15m d1 kortilla jos on 1+16 tai alle.

Minä saan myös. Mutta nyt jos menee autokouluun niin kas. Et saakaan ajaa. Tämähän huonontaa korttia. C-kortissa ei ole mitään kokorajoja ja se vaaditaan ensin että pääsee ajamaan D1 korttia.

Jaaha. Pitäskö laittaa bernerille toinenkin kirje.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin