millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Noista kahdesta ryhtyisin mielummin Volvoon.
Perustan näkemykseni siihen, et kokemukseni mukaan ton ikänen (paljon ajettu) Scania alkaa olla jo melkoinen rämistin.
Carrus toki sinänsä hyvä, hirveetä ruostevammaa tuskin on.
Sit taas automaatti vs. manuaali -homma on vähän kakspiippunen. Scania automaatilla on miellyttävä yhdistelmä, mut toisaalta en tiedä miten tollasen Volvossa olevan lootan oikein sais rikki.
Jos mahdollista, ni kokeilemaan molempia. Mieluusti vaik joku kaveri matkaan mukaan. Hirveitä pommeja tuskin kumpikaan, kyse enempi siitä kumpi miellyttää enemmän uutta omistajaa.
Perustan näkemykseni siihen, et kokemukseni mukaan ton ikänen (paljon ajettu) Scania alkaa olla jo melkoinen rämistin.
Carrus toki sinänsä hyvä, hirveetä ruostevammaa tuskin on.
Sit taas automaatti vs. manuaali -homma on vähän kakspiippunen. Scania automaatilla on miellyttävä yhdistelmä, mut toisaalta en tiedä miten tollasen Volvossa olevan lootan oikein sais rikki.
Jos mahdollista, ni kokeilemaan molempia. Mieluusti vaik joku kaveri matkaan mukaan. Hirveitä pommeja tuskin kumpikaan, kyse enempi siitä kumpi miellyttää enemmän uutta omistajaa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Kiitos kommenteista. harkitaan
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Molemmat hyviä vaihtoehtoja. Täälläpäin käytetään lähiliikenteessä paljon noita fiftyjä. Hyvä ja tukeva kyyti niissä on. Vaihteistot on joskus juonitelleet mutta hyvin harvoin ja joissain yksilöissä vain. On Se uskomaton potku minkä loota kestää. Kerran piti hakea kuskin lippis puoli välistä autoa kun Scania päätti potkaista eteenpäin. Ottaisin noista Volvon mutta näkemättä vaikea sanoa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Tuo Scania-ehdokas onkin tuontiauto. On tosi hyvä sivusto tuo Tuontibussit
http://koti.mbnet.fi/b10m/import/kortti ... FI&lang=FI
http://koti.mbnet.fi/b10m/import/kortti ... FI&lang=FI
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 122
- Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
- Truck: Scania L113 Vähämaa
- Location: rovaniemi
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Taitaa Scania olla yli13m pitkä eli ei saa c-kortillista, mielestäni kummanki huonopuoli keskiovi ja keski-WC syövält ison palan tavaratilaa- Tietysti ne voi purkaa pois.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Itse ottaisin ennemmin kyllä keskioven ja keskivessan..ainakaan mun piirrustuksiin ei takaovi saati takavessa sovi mitenkään ellei pura pois.
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Ajomäärä voi olla lähempänä toista tai kolmattakin miljoonaa. Eikä kokonaisajomäärällä silloin enää ole merkitystäkään kun kaikki osat on vaihdettu kuitenkin jo moneen kertaan. Sähkökeppivaihteistot toimii kunnes lakkaa... Mutta normaali kuluminen yleensä ei katkaise menoa ihan yllättäen vaan varoittelee. Volvossa keppi alkaa potkimaan sormille jos yrittää vaihtaa nopeasti kun synkrojen teho hidastuu, Scaniassa kuuluu vastaavasti rattaiden rutinaa. Molempien oireiden kanssa rauhallisesti vaihtaen pääsee vielä pitkälle. Perinteisellä mekaanisella vaihdekepillä pääsee toki huomattavasti pidemmälle vaikkei loota ihan priima enää olisikaan. Minä valitsisin sähkökeppivaihteiston ja innolla odottaisin sitä särkymistä että pääsisi vaihtamaan automaattilootan tilalle.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Automaatista ei mulla olekaan kokemusta kuin maasturista ja henkilöautosta.
Joissakin turistiautoissakin automaatteja, luulis kestävän maantieajoa hyvin?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Kyllähän automaatti kiva on ei käy kiistäminen.Tuppaa vissiin vaan olemaan kaupunkiautoja noi automaatit?
Eikä manuaali mikään surkee oo tuolla reissunpäällä,ainakaan mun mielestä.Ja niin kun Wonderi tossa kirjotti,se paljon ajettu saattaa olla paremmassa kunnossa kun se juur eka miljoonan rullannut.Itse en ainakaan noissa isoissa autoissa ole koskaan tuijottanut kilometreihin.Ennen ostoa vaan ajaa niillä kunnolla ja kuuntelee jos kuuluu epämääräsiä ääniä tai pöllyttelee savuja.Ja nyt kun on joutunut ostelemaan tohon kaanjaan osia niin kyllä kannattaa pikkasen soitella ja kysellä osien hintoja.Kanjan kytkinsylinteriä juur alkuviikosta metsästeltiin yhdelle kylähullulle.Merkkiliikkeessä 800€ tarvikeliikkeessä 430€ ja loppujenlopuksi se jäi maksamaan 170€.Sillä säästetyllä 630 eurolla reissaa melkosen määrän kilometrejä.Jos itselle nyt näillä tiedoilla ja taidoilla metsästäisin autoa niin se olisi ehdottomasti Scania tai Volvo.ja ihan vaan sen takia että osia saa melkosen sopivasti uutena ja käytettynä
Eikä manuaali mikään surkee oo tuolla reissunpäällä,ainakaan mun mielestä.Ja niin kun Wonderi tossa kirjotti,se paljon ajettu saattaa olla paremmassa kunnossa kun se juur eka miljoonan rullannut.Itse en ainakaan noissa isoissa autoissa ole koskaan tuijottanut kilometreihin.Ennen ostoa vaan ajaa niillä kunnolla ja kuuntelee jos kuuluu epämääräsiä ääniä tai pöllyttelee savuja.Ja nyt kun on joutunut ostelemaan tohon kaanjaan osia niin kyllä kannattaa pikkasen soitella ja kysellä osien hintoja.Kanjan kytkinsylinteriä juur alkuviikosta metsästeltiin yhdelle kylähullulle.Merkkiliikkeessä 800€ tarvikeliikkeessä 430€ ja loppujenlopuksi se jäi maksamaan 170€.Sillä säästetyllä 630 eurolla reissaa melkosen määrän kilometrejä.Jos itselle nyt näillä tiedoilla ja taidoilla metsästäisin autoa niin se olisi ehdottomasti Scania tai Volvo.ja ihan vaan sen takia että osia saa melkosen sopivasti uutena ja käytettynä
Jaahas ja taas on kädet mustana
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 251
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
huomenna tekemään kauppaa scaniasta??vielä kiinostaisi kun ei vastausta tullut...mitä nämä ns.hikilasit kertoo?? vakavaa.tässä pari lasi jotka huurteessa /hikoilee alareunasta.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Hikilasit. Jostain on päässyt kosteutta lasien väliin. Tiiviste siis falskannu. Jos ei lasin alapuoliset pellit kupruile, ni en välittäis lainkaan. Kupruilu kertois siis korin tukipalkkien ruostumisesta.
Eikä se kupruilukaan oo mikään maailmanloppu mikäli ongelma on vain pienellä alalla. Hiukan värittynyt mielipide miulla toki, kun elvyttelen aivan läpimätää linjuria yli vuosikymmenen kilvettömyyden jälkeen takaisin baanalle.
Lasi irti, ja sen voi sopivilla aineilla "hioa" puhtaaks. Joskus niiden lasien välissä on pieni alumiiniputki uhrina, sen sisällä on kosteutta poistavaa/keräävää ainetta, tarkemmin en juuri nyt muista, ni sen sit vaan korvaa uudella ni taas mennään.
Eikä se kupruilukaan oo mikään maailmanloppu mikäli ongelma on vain pienellä alalla. Hiukan värittynyt mielipide miulla toki, kun elvyttelen aivan läpimätää linjuria yli vuosikymmenen kilvettömyyden jälkeen takaisin baanalle.
Lasi irti, ja sen voi sopivilla aineilla "hioa" puhtaaks. Joskus niiden lasien välissä on pieni alumiiniputki uhrina, sen sisällä on kosteutta poistavaa/keräävää ainetta, tarkemmin en juuri nyt muista, ni sen sit vaan korvaa uudella ni taas mennään.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
juu ei tollanen hikilasi oo mikään ongelma.Mulla tossa omassa monta lasia sumeena.Noi lämpölasit kun tuppaa vetämään iän myötä harmaaksi vaikka ne olis talon seinässä ni ei ihme et ne kostuu bussissa mikä tärisee
On noita laseja joskus purettu ja kiilloteltu,se toimii hetkosen aikaa ja taas menee harmaaksi.Suorat lasit on siitä kivoja että halpoja teettää uusia
On noita laseja joskus purettu ja kiilloteltu,se toimii hetkosen aikaa ja taas menee harmaaksi.Suorat lasit on siitä kivoja että halpoja teettää uusia
Jaahas ja taas on kädet mustana
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Tottakai automaatti. Sehän se kestää. Ei ole vaihteensiirron ja kytkimen ongelmia mitään ja ajaminen äärettömän helppoa. Kestää varmasti kun kestää kaupunkiajoakin liikennevalolta toiselle miljoona kilometriä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Tämä putkahti esiin Nettikoneessa:
www.nettikone.com/man/32-paikkainen-linja-auto/1208668
Millainen tuo Berkhof on koriltaan, tuo MANnin kone ja muu tekniikka myös vierasta minulle.
www.nettikone.com/man/32-paikkainen-linja-auto/1208668
Millainen tuo Berkhof on koriltaan, tuo MANnin kone ja muu tekniikka myös vierasta minulle.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
kattelin tota ihan samaa laitetta.olis sellanen kivan kokonen
Jaahas ja taas on kädet mustana
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Niissä on tasalattia valmiina. Tämä helpottaa rakentamista. Minun Berkhof on Volvon alustalla, joten se on klassisella tikapuurungolla. Apurunko /kori on rakennettu tämän rungon päälle. En tiedä miten Man-malleissa asia on toteutettu. Scanioissa on koritehdas yhdistänyt etu ja taka-akselit toisiinsa. Ihan tuurista kiinni miten rautaa on jäljellä 20v jälkeen.Matkamese kirjoitti:...Millainen tuo Berkhof on koriltaan, tuo MANnin kone ja muu tekniikka myös vierasta minulle.
Paimelan purkaamolla on yksi Scania Berkhof. Siisti kun mikä, mutta kone meinasi pudota tielle. Eli tarkkana kannattaa olla valintaa tehdessä.
Berkhofit ovat mustaa rautaa, joka on katoavaista. Sitä saa rautakaupasta lisää ja se on helppoa hitsata.
Luukut ovat alumiinia ja keula ja perä lasikuitua.
Tuo tasalattia oli ainoa syy miksi Berkhof. Tai kai korissa kuin korissa alkaa olla puuhaa, jos sillä on sahattu suolateitä pari vuosikymmentä...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Eipä oo minun perkhohvissa tasasta lattijaa ku tavaratiloissa. Vissiin seki riippunu tilaajasta...
Mannia joskus ite kattelin, mutta ku ei niistä kukaan tuntunu mitään tietävän ni annoin olla. Hirveesti niissä oli numeroita vaihekepin päässä.
N
Mannia joskus ite kattelin, mutta ku ei niistä kukaan tuntunu mitään tietävän ni annoin olla. Hirveesti niissä oli numeroita vaihekepin päässä.
N
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Kaunis ja hieno, haaveiden auto mutta ennennäkemätön työmaahan se on. Eipä ole pohjolaan suunniteltu ei.Lahti32 kirjoitti:Isomahainen takatuuppari Scania tai keskimoottori Volvo. Korin kunto voi hämätä, kaunis auto voi olla pintapeltien alta aivan näkkileipää. Rosteri ja kokonaan alumiiniset korit on osoittautunut kestävimmiksi. Katso myös kalliit kohdat, tuulilasit, renkaat, akut, vaihteisto. Moottoreissa harvemmin mitään mutta väkisinkin tällä budjetilla saadaan 20-30 vuotias kulkupeli jotka on maantietä nähneet. Ja kunnon koeajo, että onko mukava ajaa. Jos ajaminen ei maistu niin eipä sillä lomailemaan viitsi lähteä.
Kovin eksoottiset merkit ja korimallit vaatii enemmän perehtymistä. Täällä on paljon harrastajia jotka ymmärtää Volvot ja Scaniat, jonkin verran Mersulla ja Sisulla kulkijoita. Kutterit, Deltat, Carrukset, Lahtikot, Ajokit, Wiimat ja Berkhofit tunnetaan hyvin joten apuja löytyy jos askarruttaa jokin asia.
Mitä vanhempi, sitä yksinkertaisempi. Kotitarverakentajalle hyvä asia.
http://www.busland.ee/kaksikerroksisen- ... i/?lang=fi
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Onkos noissa kirjastoautoissa koppa rosteri,alumiini vai mustaa rautaa?
Onko niissä alaosassa säilytystilaa vedi yms säiliöille ja vempaimille?
Kun ovat aika tiheä välitteisiä niin eikös kohtuudella vaihtais harvempaa välitystä?
Onko niissä alaosassa säilytystilaa vedi yms säiliöille ja vempaimille?
Kun ovat aika tiheä välitteisiä niin eikös kohtuudella vaihtais harvempaa välitystä?
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Kirjurit, ainakin -80 ja -90 luvuilla valmistetut, ovat pienten koritehtaiden, Vähämaan ja Kiitokorin korittamia ja ilmeisesti tilaaja on voinut vaikuttaa materiaalivalintoihin, osa on pellitetty kauttaaltaan rosterilla, osassa taas, kuten omassanikin on ”seka pellitys”, helmat ja katto rosteria, välissä mustaa, mikä sekin on maalattu vasta peite- ja suojalistojen päälle
Tukirakenteet (mitä niistä on jäljellä) lie kaikissa mustaa rautaa...
Kirjurin tasalattia kori on käytännössä suoraan kuorma-auton tikapuurungon päälle asennettu, eikä niissä ole linja-autoille tyypillistä ruumaa laisinkaan, runkoaisojen väliin on asennettu ”haja sijoitteluna” pa-tankki, ilmasäiliöitä, yms alustan tekniikkaa, oik helman täyttää ”pannuhuone”, wc- ja ovi montut, sekä akkukotelot, kuskin puoli on tyhjää täynnä.
Omaani rakensin ”ruuman”, mutta matalaksihan se jää, korkeimmillaan(öh) tilaa on n 600mm, mutta aisojen kohdilla vaivaaset 300mm.
Siks lähinnä tuo ruuma, että sain säiliöt ja vesilaitteet lämpimään, asuinmukavuushan noissa on omaa luokkaansa, sisäkorkeus on yli 2 metriä ja valokatto vielä lisää avaruuden tuntua, eikä noihin tarvitte ”kiivetä”, kuten korkeisiin turistibusseihin.
Tukirakenteet (mitä niistä on jäljellä) lie kaikissa mustaa rautaa...
Kirjurin tasalattia kori on käytännössä suoraan kuorma-auton tikapuurungon päälle asennettu, eikä niissä ole linja-autoille tyypillistä ruumaa laisinkaan, runkoaisojen väliin on asennettu ”haja sijoitteluna” pa-tankki, ilmasäiliöitä, yms alustan tekniikkaa, oik helman täyttää ”pannuhuone”, wc- ja ovi montut, sekä akkukotelot, kuskin puoli on tyhjää täynnä.
Omaani rakensin ”ruuman”, mutta matalaksihan se jää, korkeimmillaan(öh) tilaa on n 600mm, mutta aisojen kohdilla vaivaaset 300mm.
Siks lähinnä tuo ruuma, että sain säiliöt ja vesilaitteet lämpimään, asuinmukavuushan noissa on omaa luokkaansa, sisäkorkeus on yli 2 metriä ja valokatto vielä lisää avaruuden tuntua, eikä noihin tarvitte ”kiivetä”, kuten korkeisiin turistibusseihin.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Nyt on niin että liikennöitsijät ovat pääsääntöisesti lopettaneet myynnin yksittäiselle loppukäyttäjälle. He myyvät isomman erän deelerille joka myy sitten eteenpäin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Tuossa meidän suis-hukkasessa on vissiin rosteri kori... jostain kohdasta on lähtenyt maalia pois niin ihan kirkas pelti sieltä löytyy. Kiitokorin tekemä.
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Mistä te muutes metsästätte noita linja autoja kun mitä katellu niin volvo/scania rosteri/alumiinikoppasia max 12m turistibusseja aika vähän vaikka tuntus että noita vanhempia pitäs olla myyntitiskit täynnä?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
12m autoja on vähemmän tarjoilla ja markkinat nostavat noiden arvoa, kun niistä saa helposti matkailuauton ilman poikkeuslupaa. Vanhalla D/D1 "lahja"kortilla varustettuja kuskeja on harvassa ja heille on kyllä tarjoilla +12m autoja - joiden hinnat eivät paljoakaan romuraudasta nouse.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Toisaalta, nythän tuo tilanne on muuttumassa niin että maaginen raja nousee 13metriin.
Tosin mä en ainakaan osaa sanoa miten tuo pituus toimii ulkomailla.
Tosin mä en ainakaan osaa sanoa miten tuo pituus toimii ulkomailla.