millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Joo sillä 13m:llä Trafi saa aika monta poikkeuslupahakemuksen uusimista pois to-do -listalta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
2000-luvun bussit on vielä pääosin oikeissa töissä ja hinta ja kysyntä kovempi kuin vanhemmilla. Max 12-metrisen löytämistä vaikeuttaa sekin, että vuosituhannen taitteessa yleisimmäksi bussimitaksi Euroopassa tuli n. 12,4m. Jonkun verran Volvoja on tasan 12-metrisiäkin, Ruotsissa enemmän kuin Suomessa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Mites noissa volvon b10m malleissa on tuo moottorin puoli huollettavissa?
Eli voiko asuin osan lattian tehdä umpeen vai estääkö se ettei tekniikkaa sen jölkeen korjailla ilman lattian purkua?
Eli voiko asuin osan lattian tehdä umpeen vai estääkö se ettei tekniikkaa sen jölkeen korjailla ilman lattian purkua?
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Meillä nostin lattiakäytävän reunojen tasalle edestä, jos kovin pitkää porukkaa kyydissä niin voi olla liian matala, huoltoluukut on ruuman lattiassa ja jos pudottaa reunat käytävän tasalle niin ei ruumaan mahdu enää kömpimään, pitää koneen päälle päästä myös vaikka vaan ilmauspumppuun kun vaihtaa polttoine suodattimet, suodattimet muuten vaihdetaan alakautta, eli ei voi laittaa kokonaan umpeen, niin ja koneen takanahan on myös vaihdelaatikko ja egs malliin pitää varmasti päästä käsiksi joku kerta.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Moottorin ja vaihteiston päällä on luukkuja kaikissa busseissa, myös takamoottorisissa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
B10M - etuakselin kohdalle kannattaa jättää huoltoluukku, vaikka ruumasta pääsisikin konetta rassaamaan. Helpottaa kummasti tasonsäädön ja jarrukellojen remppaamista. Mahtuuhan siihen vaikka muutama huumoriakku tai jotain...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Johtuu myös korista.. Mulla on b10m alustaisessa autossa siinä koneen päällä vielä reilu puolimetriä tavaratilaa ennen matkustamon lattiaa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Juu taitaa olla kirjasto autoja noi missä lunkat suoraa moottoritilaan sisältä.
Eli jos ruumatilaa on niin pääsääntöisesti sieltä lunkat moottoriin joka ok.
Jos haluaa tehdä tasalattiaksi niin täytyy tehdä reunalattioiden mukaan ettei ruumatila mene liian ahtaaksi?
Ja jos reunojen mukaan tekee lattian ja kattoon,seiniin,lattiaan laittaa vaikka 50mm finfoamit eristeeksi niin taitaa taas asuin osan korkeus mennä aika matalaksi?
Ja miettinyt kun noita lattialämmityksiä olette tehneet niin miksei periteistä kyprokkilattiaa tehdä?
Laskeskelin että alle ja päälle 9mm ek saneeraus levy joiden väliin 13mm ek jossa vesikiertoputki niin painoa tulis 2.5/10m alueelle noin 500kg.
No sehän varais myös lämpöä vai onko tuo paino liian kova?
Vai kuinka olette menetelleet?
Ja sori että kysymyksiä latelee mutta muutaman viikon tutkiskellut noita projekteja ja tuntuu että yks asia selviää niin tulee kaks kysymystä tilalle.
Eli jos ruumatilaa on niin pääsääntöisesti sieltä lunkat moottoriin joka ok.
Jos haluaa tehdä tasalattiaksi niin täytyy tehdä reunalattioiden mukaan ettei ruumatila mene liian ahtaaksi?
Ja jos reunojen mukaan tekee lattian ja kattoon,seiniin,lattiaan laittaa vaikka 50mm finfoamit eristeeksi niin taitaa taas asuin osan korkeus mennä aika matalaksi?
Ja miettinyt kun noita lattialämmityksiä olette tehneet niin miksei periteistä kyprokkilattiaa tehdä?
Laskeskelin että alle ja päälle 9mm ek saneeraus levy joiden väliin 13mm ek jossa vesikiertoputki niin painoa tulis 2.5/10m alueelle noin 500kg.
No sehän varais myös lämpöä vai onko tuo paino liian kova?
Vai kuinka olette menetelleet?
Ja sori että kysymyksiä latelee mutta muutaman viikon tutkiskellut noita projekteja ja tuntuu että yks asia selviää niin tulee kaks kysymystä tilalle.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
En asiasta mittään tiiä, mutta gyprokit jättäisin kyllä autoon laittamati.eagless kirjoitti: ↑11 Joulu 2018 02:19
Ja miettinyt kun noita lattialämmityksiä olette tehneet niin miksei periteistä kyprokkilattiaa tehdä?
Laskeskelin että alle ja päälle 9mm ek saneeraus levy joiden väliin 13mm ek jossa vesikiertoputki niin painoa tulis 2.5/10m alueelle noin 500kg.
No sehän varais myös lämpöä vai onko tuo paino liian kova?
Lämpötilanvaihtelut ja kosteusrasitus tuppaa näissä olosuhteissa olemaan aika rajuja ja gyproc ottaa melko herkästi hometta itseensä
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Juu no sitä itse hain kun ymmärtänyt että
nuo cyprok ei elä lämpötilan vaihteluista.
Kestävät ainakin autotallien seinissä suuria kosteusvaihteluita.
Varastoisivat lämpöä ja luovuttaisivat sen tasaisesti.
Mutta joo enpä sitten tiedä miten käyttäytyisi asuntoauton lattiassa sillä alapuolella jos finfoami ja yläpuolella esim vinyylilankku niin eipä se siellä pääsis hengittään jossa voisi tulla ongelma vastaan mutta luulin että olis joku jo testannut.
nuo cyprok ei elä lämpötilan vaihteluista.
Kestävät ainakin autotallien seinissä suuria kosteusvaihteluita.
Varastoisivat lämpöä ja luovuttaisivat sen tasaisesti.
Mutta joo enpä sitten tiedä miten käyttäytyisi asuntoauton lattiassa sillä alapuolella jos finfoami ja yläpuolella esim vinyylilankku niin eipä se siellä pääsis hengittään jossa voisi tulla ongelma vastaan mutta luulin että olis joku jo testannut.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Paperi voi ottaa hometta itseensä, mutta kipsi osaa haihduttaa. En näkisi tuota ongelmana auton lattiassa. Ei se kuitenkaan missään lätäkössä ole.
Minulla on pihasäilössä kipsilevyjä peitettyinä. Pari päälimmäistä voi olla surkeassa kunnossa talven jäljiltä, mutta kevään tullessa pinoa voi huoletta hyödyntää rakentamisessa.
Minulla on pihasäilössä kipsilevyjä peitettyinä. Pari päälimmäistä voi olla surkeassa kunnossa talven jäljiltä, mutta kevään tullessa pinoa voi huoletta hyödyntää rakentamisessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Juu sitä vain ihmettelin kun en ainakaan huomannut missään että olis joku testannut tuota lattia materiaalina vaikka sitten noitä lämmön varauksia lämmitykseen oli mietiskelty vaikka ja mitä.
No jos tässä jossain vaiheessa pääsee linjurin omistajaksi ja tekemään sitä niin laitan näillä näkymin ehdolle cyprokin ainakin tossa lattia materiaalina.
Mutta lisää kysymyksiä.
Mites on rahtitila vakioina noissa b10m malleissa.
Ilmeisesti jotain 50cm luokkaa korkeus ja vissiin noin 200cm leveys mutta paljokos niissä on pituus suunnassa tilaa jota voi hyödyntää säiliöt,iv,lämmitys,jäähdytys,lisä akkuja yms että kuitenki tarpeelliset lunkat jää näkösälle mistä tekniikkaan pääsee tarvittaessa käsiksi.
No jos tässä jossain vaiheessa pääsee linjurin omistajaksi ja tekemään sitä niin laitan näillä näkymin ehdolle cyprokin ainakin tossa lattia materiaalina.
Mutta lisää kysymyksiä.
Mites on rahtitila vakioina noissa b10m malleissa.
Ilmeisesti jotain 50cm luokkaa korkeus ja vissiin noin 200cm leveys mutta paljokos niissä on pituus suunnassa tilaa jota voi hyödyntää säiliöt,iv,lämmitys,jäähdytys,lisä akkuja yms että kuitenki tarpeelliset lunkat jää näkösälle mistä tekniikkaan pääsee tarvittaessa käsiksi.
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Tavaratilaa B10M:n moottorin päällä on korimallin ja lattian korkeuden mukaan. Useimmissa vähemmän kuin puoli metriä. Suuren eron tekee onko kyseisessä yksilössä moottori heti etuakselin takana, vai metrin-puolitoista taaempana ja korkeaa tavaratilaa moottorin ja etuakselin välissä. Ero helppo tunnistaa ulkopuolelta, syyläri on moottorin kohdalla (jos ei ole keulalla). Moottorin ja taka-akselin välillä on korkeaa tavaratilaa reunalla, sen verran mitä runkopalkin ja kylkiluukun väliin mahtuu.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Juu no mites tuo leveys onko eroa asuinosan leveyteen verrattuna?
Ja jos vaikka 12m kampe niin paljokos tosta pituus suunnassa vois suurinpiirtein täyttää kiinteästi?
Ja jos vaikka 12m kampe niin paljokos tosta pituus suunnassa vois suurinpiirtein täyttää kiinteästi?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Tavaratila on teoriassa eristyksen ja levytyksen verran leveämpi ku yläkerta. Horror Lines:issa oli n900mm korkeutta keskitavaratilassa. Läpi auton, luukut kummallaki puolella, ja kuskin puolella toka ja kolmas luukku oli vielä n puolen metrin syvyydeltä (leveydeltä? Luukusta auton keskelle päin...) maahan asti korkeat. Takatila oli kaks luukkua puolellaan ja mahduin seisomaan siellä ihan perällä, vähän kumarassa toki, mut kuitenki.
Täällä on aika monia hyvin dokumentoituja rajennusprojekteja joita ei missään nimessä kannata alkaa lukee, koska siinä menee koko yö ja sun pitäis aamulla töihi... Anywäy, plärää tyyppien projektit läpi, ni saat jonkunlaisen kuvan siitä minkälaisia tiloja on missäki ja miten jengi on niitä hyödyntäny.
Täällä on aika monia hyvin dokumentoituja rajennusprojekteja joita ei missään nimessä kannata alkaa lukee, koska siinä menee koko yö ja sun pitäis aamulla töihi... Anywäy, plärää tyyppien projektit läpi, ni saat jonkunlaisen kuvan siitä minkälaisia tiloja on missäki ja miten jengi on niitä hyödyntäny.
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
12m mahuriautossa ei yleensä ole akseleiden välissä korkeaa tavaratilaa... No en tiedä oliko niissä C10M mallisissa, mutta tuskin sulle sellaista sattuu...
Koko leveydeltään käytettävissä olevaa tilaa on oikeastaan vain kartaanin kohdalla juuri takapyörien edessä, mutta siinä kohdassa on yleensä takaovi ja sen portaat. Moottorin ja vaihdelaatikon päällä olevia tiloja ei voi käyttää kuin alkuperäisessä tarkoituksessa eli erilaisen irtotavaran kuljetukseen, jos siihen asentaa jotain kiinteästi se täytyy aina purkaa pois kun autoa huoltaa. Periaatteessa sylinterikannen päällä olevalle alueelle voi kai kiinteästikin jotain laittaa, siihen pääsee jollaintavalla käsiksi myös sivulta päin. Lisäksi jos on se kylkisyyläri, niin syyläri on jotain 20cm korkeampi kuin moottori, eli jos siinä on tavaratilaa, niin se on matalampi siitä kohdalta.
Mulla kiinteästi täytettävää tilaa ei ole alustassa kuin siinä takaoven kohdalla, ja takarenkaiden väli taka-akselin päällä. Ja periaatteessa se syylärin päälinen.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Kävin katteleen netissä noita vironmaalla olevia volvon ja skanian alustalla olevia carruksia ja näytti tosiaan että jos haluaa panostaa lisäsäiliöihin yms niin kyllä se on takamoottorilla oltava.
Oli sika mahtavasti tilaa ruumassa renkaitten välissä.
Ainut huono puoli että skanian alustalla tommosia paremmin kohtuuhintaan tarjolla no ei kait siinä muuta volvoon verrattuna mutta vissiin enempi ruostevaurioita niissä.
Oli sika mahtavasti tilaa ruumassa renkaitten välissä.
Ainut huono puoli että skanian alustalla tommosia paremmin kohtuuhintaan tarjolla no ei kait siinä muuta volvoon verrattuna mutta vissiin enempi ruostevaurioita niissä.
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Toi korroosiohomma on ihan täysin yksilöstä kiinni. Kyllä Volvookin pääsee hitsaamaan,Scaniassa on melkeinpä vaan helpommat paikat. Voi ja saa olla erimieltä,on vaan "yksilöitä" tossa pihassa.
Carrusta joutunu hitsaa enemmän ku 2xVanhool yhteensä,eihä se voi olla edes mahdollista.Eihän.
Carrusta joutunu hitsaa enemmän ku 2xVanhool yhteensä,eihä se voi olla edes mahdollista.Eihän.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Juu no uudemmat carruksen kopathan ois rosteria niin nehän pitäs kestää.
Onkos vanhoolit sitte mustaa rautaa?
Mutta joo mitä nyt saanut kaivettua tietoa niin parhaimmalle vaihtoehdolle näyttäs skanian takamoottorinen ja jossa rosteri tai alumiini koppa.
Turisti mallina niiin ei tarvi välitysten kans muutoksiin ruveta ja vc ois jo valmiina jossain määrin.
Volvon b12 ois takamoottorisina ja vielä rosteri alustalla mutta ainaski nyt näyttäs hinnat olevan vielä ylhäällä ja myös kun uudempaan mennään niin mittapropleemia ja uudempi tekniikka aina kotinikkarille tuo haasteita.
Skania/carrus yhdistelmää vaan näyttää olevan eniten virossa ja jossain määrin norjassa/ruotsissa.
Onkos vanhoolit sitte mustaa rautaa?
Mutta joo mitä nyt saanut kaivettua tietoa niin parhaimmalle vaihtoehdolle näyttäs skanian takamoottorinen ja jossa rosteri tai alumiini koppa.
Turisti mallina niiin ei tarvi välitysten kans muutoksiin ruveta ja vc ois jo valmiina jossain määrin.
Volvon b12 ois takamoottorisina ja vielä rosteri alustalla mutta ainaski nyt näyttäs hinnat olevan vielä ylhäällä ja myös kun uudempaan mennään niin mittapropleemia ja uudempi tekniikka aina kotinikkarille tuo haasteita.
Skania/carrus yhdistelmää vaan näyttää olevan eniten virossa ja jossain määrin norjassa/ruotsissa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Oisko jollain pistää listaa hyvistä myynti paikoista kun en montaa hyvää löytänyt netin syövereistä.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Katoppa sitten scanioista etuakselilta pussien pukit ja muutenkin eturunko ettei ole renkaat 4 senttiä liian sivussa. Sellaisiakin on täällä nähty ja on komeaa rosterikoppaa päällä Ja samalla katso takarunko moottorin ja laatikon luota että edellämainitut varusteet pysyvät kiinni. Paimelassa nähtiin 2001 mallin Scania, oikein hyvän näköinen Eagle kori mutta kone ja laatikko ei pysynyt enää rungossa kiinni. Ja öljynpaineet on yksi Scanian K113 koneiden ongelma ettet ylläty. Ja vaihteensiirron keventimet hajoaa ja polttoainetankit ruostuu järkiään puhki. Ja ruoste syö ohjaustehostimen ja kytkimen nesteputkiakin. Kaippa siitä jotain on jäljelläkin mutta työtähän nuo vaan on
Tietenkin mulla on Volvo-lasit päässä aina mutta mukavampi niitä on pitää mitä hitsauslaseja
Tietenkin mulla on Volvo-lasit päässä aina mutta mukavampi niitä on pitää mitä hitsauslaseja
Tulevaisuus on sähköinen
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Mascus, erimaiden nettiautotjne..
Google haku käytetyt linja autot, löytyy.....
Viron autot :: jokin asteinen varaus, suurin osa on tullut viroon käyttöön ( tai myyntiin) pohjoismaista ja euroopasta
ei välttämättä negatiivinen asia mutta usein on, itse en ole virosta autoja etsinyt, tieto perustuu kaverin havantoihin
vironmatkalta.
Voi netistä löytää suoraan nirjastakin sopivan, varoittelevat norjan kromista, siellä taitaa olla edullisimmat aihioit.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
En mä tajuu miks niitä pitää virosta ettiä kun suomessakin on autoja.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Jos haluaa Neoplaania ja Setoria halavalla ni Virosta saa loppunajetumpia ja halvemmalla ku Saksasta. Ni siks. Ü
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Joo no mulla nyt vain on ollu muutama sivusto mitä katellu eli mackus ja nettikone mitä nyt etin niin sattu vironmaalla olemaan kohtuuhintasena ja norjassa oli kans jotain.
Mutta joo pitääpä keskittyä tänne kotimaan kamaralle niin kyllä se soppeli peli eteen tulee ennemmin tai myöhemmin.