Sivu 1/1
Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 14:43
Kirjoittaja Lahti32
Näyttää useammalla olleen tänä vuonna kohtuullisen kovat kustannukset bussien ylläpidosta, remonteista ja rakentelusta. Eihän tämä varsinaisesti muille kuulu mihin kukakin omat rahansa laittaa mutta ajattelin että jospa tällainen pieni tutkimus aiheesta avartaisi näköalaa niille jotka suunnittelee harrastukseen ryhtymistä, ettei tulisi kovin kovia konkursseja ja tässä ketjussa olisi hyvä myös kertoilla mikä homma oli kerrassaan kallista ja millä tavalla pääsitkin halvemmalla. Olisi mielenkiintoista tietää suurempien remonttien kulupuolesta osviittaa joten pystyisi vähän varautumaan.
Aina on niitä jotka potkii rengasta, halveksuu vanhaa autoa ja kehuu tekevänsä neljällä tonnilla samanlaisen. Yllätys tulee heille kun jotain vähän rassataan tai enemmästi ostelee.
Itse olen rakennellut autoa n. 7 vuotta ja eri vuosien kustannusten keskiarvo vaihtelee, saunanteko, automaatti, jousiremppa suurimpina yksittäisinä kuluina ja kokoajan se toimintatonni on luisumassa bussipuolelle enkä sitä niin aina pidättelekään

Tänä vuonna on ehtinyt mennä jo yli 7000 euroa joka on jo vähän liikaa mielestäni.
Aikalailla keskiarvona voisi pitää että jos ei rakennella niin pari tonnia menee joka vuosi kuitenkin. Dieseliä ei lasketa.
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 15:07
Kirjoittaja blackant
Pelkästään tässä kuussa mennyt 11000 bussin korjauksiin. Välillisiin kuluihin 2000-3000 (vara-autot, muut kulukustannukset)
Se kannattaa pitää mielessä, et sit ku tulee huono tuuri ja tulee isoja remppoja ja auto hajoo mahdollisesti tien päällä kaukana kotoa, ni kustannukset nousee isoiks. Ei kukaan pysty oikeesti tollaseen summaan varautuun, mut jos joku luulee, et bussin ylläpito olis halpaa, ni kannattaa miettiä uudestaan.
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 15:52
Kirjoittaja Bussiton
Täällä ei ole vielä päässyt paljoo tota lompakkoa aukoon (onneksi)

on tullut vasta hommailtua noita tarvikkeita: liesi, vessanpönttö, ilmalämpöpumppu, invertteri,jääkaappi jne(on muuten tosta jääkaapista jo takuukin loppunut

ja vasta yhen viikonlopun ehtinyt käyttää

) et kohta kun oikeen aletaan niin eiköhän se lompakko ala sit haukotteleen

Eli toi tonni per vuosi on vielä riittänyt

Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 17:12
Kirjoittaja juhoz
kyllähän sitä nyt rakenteluvaiheessa menee reilumminkin mutta toivotaan että se sit sen jälkeen asettuis tohon 2500 euron kieppeille.. että vakuutukset ja verot ja sitten vähän huoltoa/korjausta.. jännä nähä.
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 22:58
Kirjoittaja niki-racing
Toki rakentelu maksaa jos haluaa... Onneksi Isoisät ja Isät puolustivat niin hyvin Isänmaatamme, niin on vielä siihen vaihtoehtoon jokaisella mahdollisuutensa oman halun ja varallisuuden puitteissa....!!! Mutta oikealla merkkivalinnalla myös suuri vaikutus kuluihin....

Vaikka kyllä noita kokemuksia myös lähes joka merkistä, hyviä ja huonoja.... Nekin Isoisän ja Isän ajoilta alkaen... Mutta kulkuripuolella olemme tosi tyytyväisiä erääseen tunnettuun merkkiin, jota ei ole vielä myyty kiinalaisille....

Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 23:36
Kirjoittaja niki-racing
On se hyvä että EU: kin on kanssani samaa pataa....

Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 30 Maalis 2010 23:48
Kirjoittaja niki-racing
Eipä tuo ole Sisullakaan tämän päivän tilanne kehuttava.....

Valtio vielä lupasi aikoinaan että vaikka väkisin pidetään kotimainen tuotanto käynnissä, vaikka valmistivat 500 autoa, kun Volvo ja Scania 50000 autoa samaan aikaan. En oo mitään puoluetta, mutta ...tuttaa, kun kuitenkin valtio ensimmäisenä petti, ja möivät "lupauksensa"... Kun ei älynneet yhtään ulkomaankieltä osaavaa myyntimiestä palkata taloon...!! Toivottavasti nämä uudet omistajat arvostaisivat vielä kotimaisuutta, kun kuitenkin tuote tosi hyvä raskaassa käytössä puu- ja maansiirtoalalla, ilman elvistelyä, varmasti paras vaihtoehto!
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 31 Maalis 2010 01:42
Kirjoittaja Reddewil
Ylläpito kai maksaa tuon 2-3k / vuosi. Mut nyt palstalla on ollut selvä trendi hyötyautoiluun, joka mielestäni poikkeaa tästä periaatteestä jolla itse tälle palstalle tulin. Sillon kaikki tehtiin itse ja ajettiin omat ja sukulaisten ajot. Nyt moni jolla kulut ja kulutukset on "miljoonia" onkin ammattikuskeja, vuokraamoja jne?
No se siitä, mutta harrastuskäytössä ylläpito on tuon, jopa alle, ja rahaa saa menemään ihan niin paljon kuin jaksaa ruuvata kiinni! Kirvoittanee mielipiteitä...
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 31 Maalis 2010 09:20
Kirjoittaja PekuMAN66
Täällä tuo tonni ei ehkä joka vuosi riitä... Melko minimi systeemeillä mennään, ei varustus ole tärkein vaan luotettava bussi jolla päästään mukavasti reissaamaan(niin konkurssiuhka ei ole koko ajan päällä)
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 31 Maalis 2010 13:14
Kirjoittaja KajNyy1
Töissä ollessa tuli teetettyä suurin osa ja rahaa paloi korjaus/huolto n. 5000€/vuosi Nyt ollaansiinä 2000€ oltu muutama vuosi
Kevät on loppunut täällä ollaan jo kesässä
Pego do Altar, Portugal
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 31 Maalis 2010 16:34
Kirjoittaja happa66
Auto ollut vasta puoltoista kesää. Ainoa menoerä tähänmennessä on ollut öljysuod.+öljyt moottoriin ja ilmanputsariin, n.80e. Nyt alkoi "varmuuden vuoksi" keväthuolto ja siihen voi näköjään mennä helposti 500e.
a-p
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 31 Maalis 2010 23:41
Kirjoittaja vjk55
Kyllähän tähän saa menemään paljonkin jos haluaa ja jos on mistä laittaa. Minulla ei ole vara kovinpaljoa laittaa. Joten sisätilat on vaatimattomat, mutta kaikki tarpeellinen sieltä löytyy ja välttää minun käyttöön. Tonni / pari / vuosi on jo yläkantissa ja tuokin lähinnä auton huoltoon. Minusta auton luotettavuus tekniseltä puolelta on tärkeämpi kun sisätilojen hienous. Tänävuonna on mennyt vakuutus + katsastus. Eilen 30.3.2010 kävin katsastamassa ja läpimeni maksoi 172 Eur. Yleensä pyrin tekemään kaikki remontit itse mitkä vaan osaan. Kyllä kumminkin pitemmällä reissulla vähän jännittää, että jos kumminkin sattuu pahempi vika ja tapahtuu tielle jääminen. Hinurikin maksaa ja ei aina ole tuhansien eurojen matkakassaa.
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 01 Huhti 2010 22:09
Kirjoittaja JuTi
On siinä mielessä käynyt hyvä säkää että ollaan säästytty suuremmilta remonteilta kaluston kanssa, eli kustannukset koostuu lähinnä vakuutuksesta, öljyistä ja suodattimista ja tietenkin menovedestä menohalujen mukaan. Muuten, suurin menoerä on tullut kun sattunut Hannun kans samalle tontille

Tsemppiä teille jotka tuskailette remonttikulujen kanssa! Arvaamattomiahan nää rötisköt on, toiset peliittää ja toiset VÄHÄN huonommin

Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 06 Huhti 2010 05:47
Kirjoittaja ansa
siis tässä rakenteluvaiheessa tuntuis bussin hinta ainakin kolmen kertaistuvan.bussia rakennettu niin että leiriytyä voi joka paikassa missä saa vain käsijarrun päälle.
ja vielä tuohon Scanian omistuskirjoitteluun niin WV on myynyt osakeosuutensa Porchelle , joka tuntuis olevan tosi hyvä omistaja koska siitä kaupasta ei ole sen jälkeen kuulunut mitään.
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 06 Huhti 2010 09:31
Kirjoittaja mrl586
ansa kirjoitti:ja vielä tuohon Scanian omistuskirjoitteluun niin WV on myynyt osakeosuutensa Porchelle , joka tuntuis olevan tosi hyvä omistaja koska siitä kaupasta ei ole sen jälkeen kuulunut mitään.
Milloin tuo kauppa on tapahtunut?
Scanian kotisivujen mukaan Volkswagen on edelleen Scanian suurin omistaja.
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 08 Huhti 2010 20:07
Kirjoittaja kariyr
Kyllä veikkaan että kulut ovat meikäläisen kohdalla tuon 2-6 tonnia per vuosi. Tulee kuitenkin tuunattua sen verran pakollisten kulujen päälle. Muuten ei kyllä tarvitse itkeä halvalla ostettujen toimimattomien hilujen vuoksi. Niihin kunnollisiin vermeisiin mihin ei rahat riittäneet jätin hankkimatta. Nyt alkaa pikkuhiljaa hellittää nuo vakityöt ja siirryn poppikseen rgb ja led-valokampojen asenteluun tai ainakin niiden asentelun suunnitteluun

Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 17 Huhti 2010 21:54
Kirjoittaja Falcon
kariyr kirjoitti:Kyllä veikkaan että kulut ovat meikäläisen kohdalla tuon 2-6 tonnia per vuosi. Tulee kuitenkin tuunattua sen verran pakollisten kulujen päälle. Muuten ei kyllä tarvitse itkeä halvalla ostettujen toimimattomien hilujen vuoksi. Niihin kunnollisiin vermeisiin mihin ei rahat riittäneet jätin hankkimatta. Nyt alkaa pikkuhiljaa hellittää nuo vakityöt ja siirryn poppikseen rgb ja led-valokampojen asenteluun tai ainakin niiden asentelun suunnitteluun

Tämä se on pelkkää asiaa.Meillä ajatellaan aivan samalla tavalla,halvalla ei saa hyvää.Jos meinaa hankkia
halvan ja hyvän,joutuu ostamaan kaksi tuotetta,sen halvan ja sen hyvän.
Halpakaupoista meille ostetaan lasten vaatteet ja muut,minkä ei tarvitse kauan kestää.
Työkalutuonti Helsingin konalassa järjestää laatutyökalut,joita uskaltaa myös käyttää.
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 17 Huhti 2010 22:49
Kirjoittaja Bussiton
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 27 Huhti 2010 11:00
Kirjoittaja manuherra
mietiskelin tässä juuri tuota tienpäälle jäämisen uhkaa.. miten toimii jos on esimerkiksi euroopan kierroksella ja auto hyytyy vaikka nyt ranskaan niin onko ainoa vaihtoehto viedä lähinpään merkkikorjaamoon ja maksaa siitä miljoona?
onko olemassa mitään vakuutus turvaa tai jotain joka kattaa auton hajoamisen tai esimerkiksi hinauksen tai jotain?
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 27 Huhti 2010 11:33
Kirjoittaja Bussiton
Taitaa nää vehkeet olla kuitenkin tollaiseen hinausvakuutukseen liian vanhoja

olikohan ikäraja jotain 10-15v.
Re: Onko bussin pitäminen kallista?
Lähetetty: 27 Huhti 2010 17:03
Kirjoittaja KajNyy1
Bussiton kirjoitti:Taitaa nää vehkeet olla kuitenkin tollaiseen hinausvakuutukseen liian vanhoja

olikohan ikäraja jotain 10-15v.
Minun kulkurin kasko on 70-luvulta peräisin kun viellä oli Teollisuus vakuutus. Minulla on säilynyt tämän vakuutuksen alkuperäiset ehdot myös IF.ssä.
- hinausvakutus ilman ikä tai painorajoituksia
- Lasivakutus ilman boonusmenetystä
- omavastuu 150€ koko maailmassa vahigosta

huono uutinen on että näitä vakuutuksia ei enään myönnetä näillä ehdoilla.