Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Keskeltä halki ja kymmenen senttiä pois - älkää hyvät ihmiset ostako vanhoja busseja - ei siitä hyvä seuraa oli minkä levyinen tahansa :)

Leveät ja pitkät muuttuvat romuraudaksi. Toivottavasti C-korttihullut tajuavat rajoitukset aihioita etsiessään...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Elämysmatkailija
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
Location: Etelä-Pohjanmaa

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Elämysmatkailija »

Kun on tullut noita kuvia katseltua ja muuten ei tipu hitsipilli kädestä niin kyllä tuommosen pitkän peräylityksen lyhentää samalla vaivalla kun korjaa noita ruostevaurioita....kaventaminen onki sitten vähä eri.
McTortinmaki
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Heinä 2014 19:19
Truck: Volvo B10M Star 301
Location: TURKU

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja McTortinmaki »

Rantarosvo kirjoitti:Mie kyselin asiaa trafilta joku aika takaperin ja kaverin vastaus oli että ei oo merkitystä onko yksityisessä vai yrityskäytössä. Ajo loppuu molemmilla samana päivänä, eikä erivapauksia oo suunnitelmissa. Kaveri tuumas myös että jos ite ostas aihion, niin se ei olis 260 levee.
Mie kattelen aihioita ruotsista, siellä kun vähempi leveitä ja ilmotuksissa reilusti kerrotaan auton mitat. Suomessa mittoja ei aina saa edes kysymällä, joten helppo arvata et myyjä odottaa tietämätönä/tyhmää ostajaa. Toki ruotsissa enempi noita 15m autoja myös myynnissä.
Eli onko tämä nyt sitten varma ja virallinen lausunto, eli matka loppuu siihen jos papereissa lukee 2.6 leveyttä. Ja onhan toi mun autoni 13.7m pitkäkin ja vielä 2 akselinen, ku joku sanos ettei saa olla ku 13.5 enää pituuttakaan. Koskas linja auto on museo ikäinen, näin ihan offtopiccina, kun sillon ei eu direktiivit paljoa haittais. Auto on vm. -94 ja ehtii täyttää 25v ennen leveyslain takarajaa.
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja ae70 »

museo ajoneuvolle vaaditaan 30 vuoden ikä :(
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Kyllä se 31.12.2020 annettiin siirtymä-ajan takarajaksi noille ylimittaisille. Alunperinhän siihen olivat menossa 14,5 metrisetkin, kunnes eu myönsi telibusseille 15m maksimipituuden.
Neljäkymmentä senttiä pitäs minunki sahata jostai pois, ku ei kortit riitä seuraavalla sukupolvella bussina. :oops:

Museoautoon pahimmoiltaan vaajitaan vähä muutakin! :!:

Vaatimukset (wikipedia)
Museoluokiteltu MZ ES 250.
Suomessa museoajoneuvon tulee olla vähintään 30 vuotta vanha, kunnoltaan ja varusteiltaan alkuperäistä vastaava tai sellaiseksi entisöity[5]. Museoajoneuvon katsastaa aina kaksi museoajoneuvotarkastajaa[5]. Moottoripyörien ja skoottereiden osalta tarkastajat nimittää Veteraanimoottoripyöräklubi (VMPK).
Museoajoneuvoksi luokiteltua ajoneuvoa saa ajaa enintään 30 päivää vuodessa. Erityinen museoajoneuvovakuutus on tavallista liikennevakuutusta edullisempi.[6]
Museoauto on tietyin edellytyksin museokatsastuksen läpäissyt auto. Se voi olla joko entistetty tai vuodesta 2011 lähtien myös konservoitu. Tarkastuksen tekee Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi.
Ensimmäinen Suomessa konservoitu museoauto on Tekniikan Maailman konservoima Opel Kadett D vuosimallia 1980. Sitä ennen on konservoitu yksi moottoripyörä.[7]
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

McTortinmaki kirjoitti:
Rantarosvo kirjoitti:Mie kyselin asiaa trafilta joku aika takaperin ja kaverin vastaus oli että ei oo merkitystä onko yksityisessä vai yrityskäytössä. Ajo loppuu molemmilla samana päivänä, eikä erivapauksia oo suunnitelmissa. Kaveri tuumas myös että jos ite ostas aihion, niin se ei olis 260 levee.
Mie kattelen aihioita ruotsista, siellä kun vähempi leveitä ja ilmotuksissa reilusti kerrotaan auton mitat. Suomessa mittoja ei aina saa edes kysymällä, joten helppo arvata et myyjä odottaa tietämätönä/tyhmää ostajaa. Toki ruotsissa enempi noita 15m autoja myös myynnissä.
Eli onko tämä nyt sitten varma ja virallinen lausunto, eli matka loppuu siihen jos papereissa lukee 2.6 leveyttä. Ja onhan toi mun autoni 13.7m pitkäkin ja vielä 2 akselinen, ku joku sanos ettei saa olla ku 13.5 enää pituuttakaan. Koskas linja auto on museo ikäinen, näin ihan offtopiccina, kun sillon ei eu direktiivit paljoa haittais. Auto on vm. -94 ja ehtii täyttää 25v ennen leveyslain takarajaa.
On se ainakin selkeä trafilta saatu vastaus suoraan kysymykseen. Vastaus oli että ajo loppuu 1.1.2020 2,6m leveillä linja-autoilla. Kysyin myös onko erityislupia suunnitelmissa ja vastaus oli, että ei ole. Ei auta vaikka penkkejä siirrettäisi 2,5cm lähemmäs keskikäytävää :) eli vastaavaa kun kuljetuspuolen kontin "laudotus" oli. Museoautoja laki ei luonnollisesti koske, mutta ei tainnu -80 luvullakaan paljon olla vielä 2,6 leveitä.

Otin asian puheeksi täällä asiasta kysyttyäni ja se ei kauheesti porukkaa tuntunut huolettavan :roll:
Rosmo
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Rantarosvo kirjoitti:
McTortinmaki kirjoitti:
Rantarosvo kirjoitti:Mie kyselin asiaa trafilta joku aika takaperin ja kaverin vastaus oli että ei oo merkitystä onko yksityisessä vai yrityskäytössä. Ajo loppuu molemmilla samana päivänä, eikä erivapauksia oo suunnitelmissa. Kaveri tuumas myös että jos ite ostas aihion, niin se ei olis 260 levee.
Mie kattelen aihioita ruotsista, siellä kun vähempi leveitä ja ilmotuksissa reilusti kerrotaan auton mitat. Suomessa mittoja ei aina saa edes kysymällä, joten helppo arvata et myyjä odottaa tietämätönä/tyhmää ostajaa. Toki ruotsissa enempi noita 15m autoja myös myynnissä.
Eli onko tämä nyt sitten varma ja virallinen lausunto, eli matka loppuu siihen jos papereissa lukee 2.6 leveyttä. Ja onhan toi mun autoni 13.7m pitkäkin ja vielä 2 akselinen, ku joku sanos ettei saa olla ku 13.5 enää pituuttakaan. Koskas linja auto on museo ikäinen, näin ihan offtopiccina, kun sillon ei eu direktiivit paljoa haittais. Auto on vm. -94 ja ehtii täyttää 25v ennen leveyslain takarajaa.
On se ainakin selkeä trafilta saatu vastaus suoraan kysymykseen. Vastaus oli että ajo loppuu 1.1.2020 2,6m leveillä linja-autoilla. Kysyin myös onko erityislupia suunnitelmissa ja vastaus oli, että ei ole. Ei auta vaikka penkkejä siirrettäisi 2,5cm lähemmäs keskikäytävää :) eli vastaavaa kun kuljetuspuolen kontin "laudotus" oli. Museoautoja laki ei luonnollisesti koske, mutta ei tainnu -80 luvullakaan paljon olla vielä 2,6 leveitä.

Otin asian puheeksi täällä asiasta kysyttyäni ja se ei kauheesti porukkaa tuntunut huolettavan :roll:
hieman epävarma vastaus:
:arrow: Eikö Suomessa ole museoauton ikäraja 30 vuotta
:arrow: Myös sisustus pitää olla alkuperäinen

:oops: edellä olevat ovat arvelujä minun Ajokkini on ensirekisteröity 19. kesäkuuta 1980 eikä ole edes yritetty museorekisteriin kun on muutettu M1 Ajokiksi tuokokuussa 2000.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ei sen ihan alkuperäisessä varustuksessa tarvitse olla, kelpaa myös aikakaudelle sopivat lisävarusteet. Kulkurisisustuksen kanssa voi sitten olla pidempikin neuvottelu museotarkastajan kanssa ennen kuin hyväksytään.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Iski »

Linja-auton max leveys on 2,55 m vuoden 2020 lopussa, Lahtelaisen voisi saada muutoskatsastettua vanhemmilla lokasuojilla, kapenisi juurikin ton 2,5 cm puoleltaan. :o
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Iski kirjoitti:Linja-auton max leveys on 2,55 m vuoden 2020 lopussa, Lahtelaisen voisi saada muutoskatsastettua vanhemmilla lokasuojilla, kapenisi juurikin ton 2,5 cm puoleltaan. :o
Tätä EU-järjettömyyttä siis luvassa, vai olikos nämä meidän omat trafin suojatyöpaikkavirkamiehet "suunnittelemassa" tätä "uudistusta".

Purkuunhan vehje sitten menee, jos ei raaski laikkailla ylimääräisiä pois kyljistä. Mittailin itse tuota leveyttä ja kyllä on millimetripeliä. Pienin muutoksin saisi sen 20mm per puoli pois, mutta EU-uskovaisen virkamiehen kanssa ei varmasti pysty neuvottelemaan lopuista 5mm:stä. Pyöränaukkojen luukkujen reunoissa on sellaiset ylimääräiset "siivekkeet" jotka poistamalla lähtee tuo 20mm per puoli.

Onko tällainen pilkunn*ssiminen jonkun muunkin mielestä aivan saatanan syvältä?

Olisi pitänyt muutoskatsastuksessa tehdä ne muutokset ja mittauttaa leveys. Onko joku laki, joka estää muutoskatsastuksen kapeammaksi ja mistä kohtaa se leveys mitataan? No leveimmästä kohtaa tietysti, mutta kuka sen määrittelee, mitkä rakenteet siihen mittaan otetaan?
Jos se on 5mm:stä kiinni niin ottaa ison säätölekan ja antaa kavennushoitoa kylkiin. Ei siinäkään muuten mitään, mutta klasit saattaa tykätä huonoa :lol:
Silmämääräisesti ja ihan mitallakin tuo 2,55 on aika lähellä lasien alareunasta mitattuna, mutta lasinpaksuuden verran se taitaa mennä yli. Sivuthan kaareutuu keskelle päin ylempänä.

Tuo kaventaminen muutoskatsastamalla pitää selvittää vielä tässä keväällä. Onkos kukaan "widebodyn" omistaja mittaillut omasta bussistaan tarkkoja mittoja? Itse mietin jo tuunatun mittanauhan käyttöä, mutta ei taida kelvata asiakkaan oma mittanauha katsurille :lol:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Kyllä alkaa olla niitä aikoja että ylikokoisen aihion hankinnassa ainakin pitää tiedostaa kannattaako moisesta vaikka kuinka hyväkuntoisesta helmestä €uroja antaa ja sijoittaa siihen rahaa ja työtä :?: Viis vuotta on niin lyhyt aika ( ja vanhetessa vuodet vielä lyhenevät :lol: ) .... 2010han oli ihan justiinsa . Vaikka sitten vielä jotain poikkeuksia suostuisivat antamaan niin ainakaa suomen ulkopuolelle ei kannata haaveilla ajelevansa . Pääseehän sinne , eivät rajoilla juuri kysele , mutta jos sitten vaikkapa syyttömänä osapuolena onnettomuudessa , niin kulkuri ylikokoisuus estää matkan jatkumisen . Vaihtoehdot ovat vähissä , erikoiskuljetuksena kotiin maksaa enemmän kuin mansikoita tai paaliin siellä missä satuit olemaan :( . (suomalaisia ei tiedossa mutta ainakin yksi ruotsalainen matkailubussi sen kokenut , oli 260 leveä , muuten hyvä ) .
Tämä ei tarkoitettu pelotteluksi kenellekkään mutta muistinvirkistykseksi
joutokäynti
Tosi harrastaja
Viestit: 49
Liittynyt: 09 Elo 2013 12:23
Truck: Bedford rl, dp ss mb
Location: lohja
Member id: 251

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja joutokäynti »

Itse mietin jo tuunatun mittanauhan käyttöä, mutta ei taida kelvata asiakkaan oma mittanauha katsurille :lol:
Itseppä taidat konttorilla olla mitan toisessa päässä niin siinä vois vähän pelata kotiinpäin jos on tarkalla :D
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jokainen voi muistella mitä tuli kirjoitettua lipukkeeseen kun EU.sta äänestettiin. Sitä saa mitä tilaa. Minä sain vaikken eeuuta tilannutkaan, demokratian huono puoli että puolet jäi tyytymättömäksi ja siivuttamaan busseja kapeammaksi

Just palasin etelä eeuusta. Eipä ihan niin pilkuntarkkaa ollut mikään, turha niuhotus puuttui kokonaan mitä me suomalaiset osataan erinomaisen hyvin
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja AriW »

Mä oon kyllä niin uppiniskainen juntti,et paskat nakkaan näistä hölmöilyistä mm.
-mopokortilla ei saa ajaa mopomönkijää/autoa,paitsi kolmepyöräistä.
-c-kortilla ei ajeta tyhjää linja/yhdistelmä töttöröö
-matkailuautosta kyllä m1 verotus,kortti ei sit riitäkkään.
-kevyt k-a vania/suburbania ei mamma saa sleppaa.
-ym.ym.

Eli toisin sanoen,olen perheeni jäsenten kanssa syyllistynyt rikokseen. Ja samaa linjaa myös tulen jatkamaan,se on vissi. Niin sika roisto kun mä olenkin,niin jos ei mun "bussi" passaa pykäliin niin EI SITTEN. Vakuutuksen saa varmaan kuitenkin,sit mä vetelen ilman leimoja yms. Siirtolapuilla tms.

Joo,itsehän siitä kärsii mut villi veikkaus on kuitenkin että jonkin aikaa saa vedellä. Nää hommat oikeesti saa raivostumaan toden teolla,oikeesti. Lakia olen muuten noudattanut,autoa ikäni ajanut ja sakot lähinnä bussikaistaa ajelusta viittävaille ysi aamulla kasettikärry perässä... Ysiltä ois sekin lain kirjain täyttynyt,mut ku ei muuten mahtunu kääntymään. No joo. Vakuutusyhtiön ei ole mun takia tarttenu korvata ikinä kelleen mitään. Onneks enää en saa ajella työkseni.

Taisin olla äänestyksen aikoihin vissiin just kaljoilla,ku ei mult kai oo kysyttykkään mitään. Voip olla ettei ollu ikää kyl äänestelläkkään.

Aivan naurettavaa touhua. Ai nii sainhan mä pysäköintisakon ku oli risa ja ehjä kiekko,roisto mikä roisto.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja b12m »

Rantarosvo kirjoitti: Mie kattelen aihioita ruotsista, siellä kun vähempi leveitä ja ilmotuksissa reilusti kerrotaan auton mitat. Suomessa mittoja ei aina saa edes kysymällä, joten helppo arvata et myyjä odottaa tietämätönä/tyhmää ostajaa. Toki ruotsissa enempi noita 15m autoja myös myynnissä.
Ensiksi, pahoittelut wanhaan viestiin kommentoinnista...

Toiseksi, käykää nyt ainakin katsomassa ja mieluiten mittaamassa ostoksenne ennen kuin lyötte kättä päälle. Siis silloin, kun Ruotsista näitä sikäläisittäin katsoen "hylkyjä" olette ostamassa. Saattaapi nääs myynti-ilmoituksessa kerrotut mitat olla jotain muuta, kuin todellisuus...

Noita on jokunen liikennöitsijäkin Suomeen noutanut. Todetakseen, että ennen kilpien noutoa pääsee sahaushommiin. Tai jälkiasentamaan ohjaavaa teliakselia kiinteän tilalle... Ei järin houkuttelevia vaihtoehtoja kumpainenkaan ainakaan keskivertokulkurin budjettia ajatellen?
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Käytännössä ei taida kiinteellä telillä mennä suomessa läpi kun max. 14,5m autot. Ei toki nekään automaattisesti. Kyseessä ero kääntymis säteen suurudessa lakipykälissä. Se on selvä että ei sitä ensimmäistä vastaan tulevaa autoa kannata mistään ostaa. Asioista pitää ottaa selvää.

Miuta ei ainakaan häiritse vanhan kommentin esille tuonti, päinvaston :)
Rosmo
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tämä takaraja kun tulee vastaan niin 2,60m leveät bussit kannattaa muuntaa autonkuljetukseen sopiviksi, jolloin perästä ehkä pitää leikata ylimääräinen pituus pois. Ei mikään kovin mahdoton homma, varsinkin kun monessa autossa perä on yhtä lasikuidusta tehtyä palaa. Takaluukun tekoa vartenhan tuo takapää menee remonttiin joka tapauksessa, joten korin takaosan irroitus voi olla jopa parempi tapa tehdä nämä muutokset. Voihan lisäksi yrittää erityislupaa pituudelle.
Korin kaventaminen 5cm on aivan hullun hommaa, varsinkin jos leveyttä tulkitaan valmistajan ilmoittaman mitan perusteella.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Olen tätä ennenkin miettinyt :arrow: miten tämä muka vaikuttaa tähän kylähullu toimintaan :roll:
vai alan yrittäjätkö tätä spekuloi ?
en kyllä muista omasta autoilu ajasta 4 vuosikymmenen ajalta että jostain kulkineesta olisi tullut kurpitsa :roll: ja käyttö muuttunut kielletyksi
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

EU-Suomessa kaikki on mahdollista :shock:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kuorma-auto puolellahan näin jo on käynyt. Oli vaan helpompi kun piti kontit kaventaa. Moni yrittäjä luotti johonkin pelastavaan pykälään ja tilasi leveitä kontteja hyvinkin lähellä määräajan loppumista. No ne sitten kavennettiin.
Lakihan koskee linja-autoja, jos kulkuri on erityisluvalla rekisteröity joksikin muuksi on homma ok. Tietysti pitää muistaa että erityisluvalla rekisteröidyillä vermeillä ei saa ajaa kaikkialla missä mieli halajaa.

Uskon että yrittäjät on jo hyvää vauhtia siirtymässä kapeampiin autoihin ja siks suurin osa suomessa tarjolla olevista aihioista on 2,6m leveitä.
Rosmo
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Moro... :)
Älkää ny hyvät ihmiset hermostuko mun seuraavasta kommentista... :)
Mutta jos "ostaa vahingossa" liian leveän auton... Ni siihenhän on sitte pakko kavennuksen yhteydessä tehdä "kylkipatit"... Molemmin puolin ku renkaiden väliin tekee ni on parkissa leveyttä ja asuin tilaa...ja "tien päällä asetuksissa" on riittävän kapee... :D
Sorry... Taitaa tää kevätaurinko pistää pään lopullisesti sekasi... Eli ei herneitä haistimeen tästä "viisastelusta"...(joku on joskus sanonu... "viisautta se on näsäviisauski...mut onko se viisasta viisastella"...) sorry... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Niin yrittäjällä
Mutta jos yksityis henkilöllä on kulkuri joka ei tuota mittaa täytä niin ei hänen ajot mihinkään lopu :arrow: samaa hullua kiertämistä ympäri suomea kun ennenkin :lol:
sama asia aikoinaan kuorma autoissa :arrow: jos omistit yksityisenä yksityis käytössä olevan kuorma auton etkä siis ollut yrittäjä ... matka jatkui niin kuin ennenkin :lol:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mittailinpa huvikseni tuota Volvo 9700 bussia. Otteessa on leveys 255 ja rullamitalla mitaten näyttäsi sille että kylkilistasta kylkilistaan on tasan 250cm. Takalokasuoja on sitten vähän pulleampi. Jos sen saisi "painettua" sisään niin tästäkin tulisi matkailuauto.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja only4pro »

jaa minulla sellainen muistikuva että otteessa olisi leveys 250... tämä tuli laitettua kun kävin rekisteröimässä auton suomen kipliin, katsastusmiehen kanssa mittailtiin
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Se meidän toinen saattaa hyvinkin olla 250 leveä. Mutta se on pitkäkin.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin