Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Keskeltä halki ja kymmenen senttiä pois - älkää hyvät ihmiset ostako vanhoja busseja - ei siitä hyvä seuraa oli minkä levyinen tahansa
Leveät ja pitkät muuttuvat romuraudaksi. Toivottavasti C-korttihullut tajuavat rajoitukset aihioita etsiessään...
Leveät ja pitkät muuttuvat romuraudaksi. Toivottavasti C-korttihullut tajuavat rajoitukset aihioita etsiessään...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kippari
- Viestit: 72
- Liittynyt: 28 Marras 2014 20:52
- Location: Etelä-Pohjanmaa
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Kun on tullut noita kuvia katseltua ja muuten ei tipu hitsipilli kädestä niin kyllä tuommosen pitkän peräylityksen lyhentää samalla vaivalla kun korjaa noita ruostevaurioita....kaventaminen onki sitten vähä eri.
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 03 Heinä 2014 19:19
- Truck: Volvo B10M Star 301
- Location: TURKU
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Eli onko tämä nyt sitten varma ja virallinen lausunto, eli matka loppuu siihen jos papereissa lukee 2.6 leveyttä. Ja onhan toi mun autoni 13.7m pitkäkin ja vielä 2 akselinen, ku joku sanos ettei saa olla ku 13.5 enää pituuttakaan. Koskas linja auto on museo ikäinen, näin ihan offtopiccina, kun sillon ei eu direktiivit paljoa haittais. Auto on vm. -94 ja ehtii täyttää 25v ennen leveyslain takarajaa.Rantarosvo kirjoitti:Mie kyselin asiaa trafilta joku aika takaperin ja kaverin vastaus oli että ei oo merkitystä onko yksityisessä vai yrityskäytössä. Ajo loppuu molemmilla samana päivänä, eikä erivapauksia oo suunnitelmissa. Kaveri tuumas myös että jos ite ostas aihion, niin se ei olis 260 levee.
Mie kattelen aihioita ruotsista, siellä kun vähempi leveitä ja ilmotuksissa reilusti kerrotaan auton mitat. Suomessa mittoja ei aina saa edes kysymällä, joten helppo arvata et myyjä odottaa tietämätönä/tyhmää ostajaa. Toki ruotsissa enempi noita 15m autoja myös myynnissä.
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
museo ajoneuvolle vaaditaan 30 vuoden ikä
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Kyllä se 31.12.2020 annettiin siirtymä-ajan takarajaksi noille ylimittaisille. Alunperinhän siihen olivat menossa 14,5 metrisetkin, kunnes eu myönsi telibusseille 15m maksimipituuden.
Neljäkymmentä senttiä pitäs minunki sahata jostai pois, ku ei kortit riitä seuraavalla sukupolvella bussina.
Museoautoon pahimmoiltaan vaajitaan vähä muutakin!
Vaatimukset (wikipedia)
Museoluokiteltu MZ ES 250.
Suomessa museoajoneuvon tulee olla vähintään 30 vuotta vanha, kunnoltaan ja varusteiltaan alkuperäistä vastaava tai sellaiseksi entisöity[5]. Museoajoneuvon katsastaa aina kaksi museoajoneuvotarkastajaa[5]. Moottoripyörien ja skoottereiden osalta tarkastajat nimittää Veteraanimoottoripyöräklubi (VMPK).
Museoajoneuvoksi luokiteltua ajoneuvoa saa ajaa enintään 30 päivää vuodessa. Erityinen museoajoneuvovakuutus on tavallista liikennevakuutusta edullisempi.[6]
Museoauto on tietyin edellytyksin museokatsastuksen läpäissyt auto. Se voi olla joko entistetty tai vuodesta 2011 lähtien myös konservoitu. Tarkastuksen tekee Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi.
Ensimmäinen Suomessa konservoitu museoauto on Tekniikan Maailman konservoima Opel Kadett D vuosimallia 1980. Sitä ennen on konservoitu yksi moottoripyörä.[7]
Neljäkymmentä senttiä pitäs minunki sahata jostai pois, ku ei kortit riitä seuraavalla sukupolvella bussina.
Museoautoon pahimmoiltaan vaajitaan vähä muutakin!
Vaatimukset (wikipedia)
Museoluokiteltu MZ ES 250.
Suomessa museoajoneuvon tulee olla vähintään 30 vuotta vanha, kunnoltaan ja varusteiltaan alkuperäistä vastaava tai sellaiseksi entisöity[5]. Museoajoneuvon katsastaa aina kaksi museoajoneuvotarkastajaa[5]. Moottoripyörien ja skoottereiden osalta tarkastajat nimittää Veteraanimoottoripyöräklubi (VMPK).
Museoajoneuvoksi luokiteltua ajoneuvoa saa ajaa enintään 30 päivää vuodessa. Erityinen museoajoneuvovakuutus on tavallista liikennevakuutusta edullisempi.[6]
Museoauto on tietyin edellytyksin museokatsastuksen läpäissyt auto. Se voi olla joko entistetty tai vuodesta 2011 lähtien myös konservoitu. Tarkastuksen tekee Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi.
Ensimmäinen Suomessa konservoitu museoauto on Tekniikan Maailman konservoima Opel Kadett D vuosimallia 1980. Sitä ennen on konservoitu yksi moottoripyörä.[7]
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
On se ainakin selkeä trafilta saatu vastaus suoraan kysymykseen. Vastaus oli että ajo loppuu 1.1.2020 2,6m leveillä linja-autoilla. Kysyin myös onko erityislupia suunnitelmissa ja vastaus oli, että ei ole. Ei auta vaikka penkkejä siirrettäisi 2,5cm lähemmäs keskikäytävää eli vastaavaa kun kuljetuspuolen kontin "laudotus" oli. Museoautoja laki ei luonnollisesti koske, mutta ei tainnu -80 luvullakaan paljon olla vielä 2,6 leveitä.McTortinmaki kirjoitti:Eli onko tämä nyt sitten varma ja virallinen lausunto, eli matka loppuu siihen jos papereissa lukee 2.6 leveyttä. Ja onhan toi mun autoni 13.7m pitkäkin ja vielä 2 akselinen, ku joku sanos ettei saa olla ku 13.5 enää pituuttakaan. Koskas linja auto on museo ikäinen, näin ihan offtopiccina, kun sillon ei eu direktiivit paljoa haittais. Auto on vm. -94 ja ehtii täyttää 25v ennen leveyslain takarajaa.Rantarosvo kirjoitti:Mie kyselin asiaa trafilta joku aika takaperin ja kaverin vastaus oli että ei oo merkitystä onko yksityisessä vai yrityskäytössä. Ajo loppuu molemmilla samana päivänä, eikä erivapauksia oo suunnitelmissa. Kaveri tuumas myös että jos ite ostas aihion, niin se ei olis 260 levee.
Mie kattelen aihioita ruotsista, siellä kun vähempi leveitä ja ilmotuksissa reilusti kerrotaan auton mitat. Suomessa mittoja ei aina saa edes kysymällä, joten helppo arvata et myyjä odottaa tietämätönä/tyhmää ostajaa. Toki ruotsissa enempi noita 15m autoja myös myynnissä.
Otin asian puheeksi täällä asiasta kysyttyäni ja se ei kauheesti porukkaa tuntunut huolettavan
Rosmo
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
hieman epävarma vastaus:Rantarosvo kirjoitti:On se ainakin selkeä trafilta saatu vastaus suoraan kysymykseen. Vastaus oli että ajo loppuu 1.1.2020 2,6m leveillä linja-autoilla. Kysyin myös onko erityislupia suunnitelmissa ja vastaus oli, että ei ole. Ei auta vaikka penkkejä siirrettäisi 2,5cm lähemmäs keskikäytävää eli vastaavaa kun kuljetuspuolen kontin "laudotus" oli. Museoautoja laki ei luonnollisesti koske, mutta ei tainnu -80 luvullakaan paljon olla vielä 2,6 leveitä.McTortinmaki kirjoitti:Eli onko tämä nyt sitten varma ja virallinen lausunto, eli matka loppuu siihen jos papereissa lukee 2.6 leveyttä. Ja onhan toi mun autoni 13.7m pitkäkin ja vielä 2 akselinen, ku joku sanos ettei saa olla ku 13.5 enää pituuttakaan. Koskas linja auto on museo ikäinen, näin ihan offtopiccina, kun sillon ei eu direktiivit paljoa haittais. Auto on vm. -94 ja ehtii täyttää 25v ennen leveyslain takarajaa.Rantarosvo kirjoitti:Mie kyselin asiaa trafilta joku aika takaperin ja kaverin vastaus oli että ei oo merkitystä onko yksityisessä vai yrityskäytössä. Ajo loppuu molemmilla samana päivänä, eikä erivapauksia oo suunnitelmissa. Kaveri tuumas myös että jos ite ostas aihion, niin se ei olis 260 levee.
Mie kattelen aihioita ruotsista, siellä kun vähempi leveitä ja ilmotuksissa reilusti kerrotaan auton mitat. Suomessa mittoja ei aina saa edes kysymällä, joten helppo arvata et myyjä odottaa tietämätönä/tyhmää ostajaa. Toki ruotsissa enempi noita 15m autoja myös myynnissä.
Otin asian puheeksi täällä asiasta kysyttyäni ja se ei kauheesti porukkaa tuntunut huolettavan
Eikö Suomessa ole museoauton ikäraja 30 vuotta
Myös sisustus pitää olla alkuperäinen
edellä olevat ovat arvelujä minun Ajokkini on ensirekisteröity 19. kesäkuuta 1980 eikä ole edes yritetty museorekisteriin kun on muutettu M1 Ajokiksi tuokokuussa 2000.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Ei sen ihan alkuperäisessä varustuksessa tarvitse olla, kelpaa myös aikakaudelle sopivat lisävarusteet. Kulkurisisustuksen kanssa voi sitten olla pidempikin neuvottelu museotarkastajan kanssa ennen kuin hyväksytään.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Linja-auton max leveys on 2,55 m vuoden 2020 lopussa, Lahtelaisen voisi saada muutoskatsastettua vanhemmilla lokasuojilla, kapenisi juurikin ton 2,5 cm puoleltaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Tätä EU-järjettömyyttä siis luvassa, vai olikos nämä meidän omat trafin suojatyöpaikkavirkamiehet "suunnittelemassa" tätä "uudistusta".Iski kirjoitti:Linja-auton max leveys on 2,55 m vuoden 2020 lopussa, Lahtelaisen voisi saada muutoskatsastettua vanhemmilla lokasuojilla, kapenisi juurikin ton 2,5 cm puoleltaan.
Purkuunhan vehje sitten menee, jos ei raaski laikkailla ylimääräisiä pois kyljistä. Mittailin itse tuota leveyttä ja kyllä on millimetripeliä. Pienin muutoksin saisi sen 20mm per puoli pois, mutta EU-uskovaisen virkamiehen kanssa ei varmasti pysty neuvottelemaan lopuista 5mm:stä. Pyöränaukkojen luukkujen reunoissa on sellaiset ylimääräiset "siivekkeet" jotka poistamalla lähtee tuo 20mm per puoli.
Onko tällainen pilkunn*ssiminen jonkun muunkin mielestä aivan saatanan syvältä?
Olisi pitänyt muutoskatsastuksessa tehdä ne muutokset ja mittauttaa leveys. Onko joku laki, joka estää muutoskatsastuksen kapeammaksi ja mistä kohtaa se leveys mitataan? No leveimmästä kohtaa tietysti, mutta kuka sen määrittelee, mitkä rakenteet siihen mittaan otetaan?
Jos se on 5mm:stä kiinni niin ottaa ison säätölekan ja antaa kavennushoitoa kylkiin. Ei siinäkään muuten mitään, mutta klasit saattaa tykätä huonoa
Silmämääräisesti ja ihan mitallakin tuo 2,55 on aika lähellä lasien alareunasta mitattuna, mutta lasinpaksuuden verran se taitaa mennä yli. Sivuthan kaareutuu keskelle päin ylempänä.
Tuo kaventaminen muutoskatsastamalla pitää selvittää vielä tässä keväällä. Onkos kukaan "widebodyn" omistaja mittaillut omasta bussistaan tarkkoja mittoja? Itse mietin jo tuunatun mittanauhan käyttöä, mutta ei taida kelvata asiakkaan oma mittanauha katsurille
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Kyllä alkaa olla niitä aikoja että ylikokoisen aihion hankinnassa ainakin pitää tiedostaa kannattaako moisesta vaikka kuinka hyväkuntoisesta helmestä €uroja antaa ja sijoittaa siihen rahaa ja työtä Viis vuotta on niin lyhyt aika ( ja vanhetessa vuodet vielä lyhenevät ) .... 2010han oli ihan justiinsa . Vaikka sitten vielä jotain poikkeuksia suostuisivat antamaan niin ainakaa suomen ulkopuolelle ei kannata haaveilla ajelevansa . Pääseehän sinne , eivät rajoilla juuri kysele , mutta jos sitten vaikkapa syyttömänä osapuolena onnettomuudessa , niin kulkuri ylikokoisuus estää matkan jatkumisen . Vaihtoehdot ovat vähissä , erikoiskuljetuksena kotiin maksaa enemmän kuin mansikoita tai paaliin siellä missä satuit olemaan . (suomalaisia ei tiedossa mutta ainakin yksi ruotsalainen matkailubussi sen kokenut , oli 260 leveä , muuten hyvä ) .
Tämä ei tarkoitettu pelotteluksi kenellekkään mutta muistinvirkistykseksi
Tämä ei tarkoitettu pelotteluksi kenellekkään mutta muistinvirkistykseksi
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 49
- Liittynyt: 09 Elo 2013 12:23
- Truck: Bedford rl, dp ss mb
- Location: lohja
- Member id: 251
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Itseppä taidat konttorilla olla mitan toisessa päässä niin siinä vois vähän pelata kotiinpäin jos on tarkallaItse mietin jo tuunatun mittanauhan käyttöä, mutta ei taida kelvata asiakkaan oma mittanauha katsurille
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Jokainen voi muistella mitä tuli kirjoitettua lipukkeeseen kun EU.sta äänestettiin. Sitä saa mitä tilaa. Minä sain vaikken eeuuta tilannutkaan, demokratian huono puoli että puolet jäi tyytymättömäksi ja siivuttamaan busseja kapeammaksi
Just palasin etelä eeuusta. Eipä ihan niin pilkuntarkkaa ollut mikään, turha niuhotus puuttui kokonaan mitä me suomalaiset osataan erinomaisen hyvin
Just palasin etelä eeuusta. Eipä ihan niin pilkuntarkkaa ollut mikään, turha niuhotus puuttui kokonaan mitä me suomalaiset osataan erinomaisen hyvin
Tulevaisuus on sähköinen
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Mä oon kyllä niin uppiniskainen juntti,et paskat nakkaan näistä hölmöilyistä mm.
-mopokortilla ei saa ajaa mopomönkijää/autoa,paitsi kolmepyöräistä.
-c-kortilla ei ajeta tyhjää linja/yhdistelmä töttöröö
-matkailuautosta kyllä m1 verotus,kortti ei sit riitäkkään.
-kevyt k-a vania/suburbania ei mamma saa sleppaa.
-ym.ym.
Eli toisin sanoen,olen perheeni jäsenten kanssa syyllistynyt rikokseen. Ja samaa linjaa myös tulen jatkamaan,se on vissi. Niin sika roisto kun mä olenkin,niin jos ei mun "bussi" passaa pykäliin niin EI SITTEN. Vakuutuksen saa varmaan kuitenkin,sit mä vetelen ilman leimoja yms. Siirtolapuilla tms.
Joo,itsehän siitä kärsii mut villi veikkaus on kuitenkin että jonkin aikaa saa vedellä. Nää hommat oikeesti saa raivostumaan toden teolla,oikeesti. Lakia olen muuten noudattanut,autoa ikäni ajanut ja sakot lähinnä bussikaistaa ajelusta viittävaille ysi aamulla kasettikärry perässä... Ysiltä ois sekin lain kirjain täyttynyt,mut ku ei muuten mahtunu kääntymään. No joo. Vakuutusyhtiön ei ole mun takia tarttenu korvata ikinä kelleen mitään. Onneks enää en saa ajella työkseni.
Taisin olla äänestyksen aikoihin vissiin just kaljoilla,ku ei mult kai oo kysyttykkään mitään. Voip olla ettei ollu ikää kyl äänestelläkkään.
Aivan naurettavaa touhua. Ai nii sainhan mä pysäköintisakon ku oli risa ja ehjä kiekko,roisto mikä roisto.
-mopokortilla ei saa ajaa mopomönkijää/autoa,paitsi kolmepyöräistä.
-c-kortilla ei ajeta tyhjää linja/yhdistelmä töttöröö
-matkailuautosta kyllä m1 verotus,kortti ei sit riitäkkään.
-kevyt k-a vania/suburbania ei mamma saa sleppaa.
-ym.ym.
Eli toisin sanoen,olen perheeni jäsenten kanssa syyllistynyt rikokseen. Ja samaa linjaa myös tulen jatkamaan,se on vissi. Niin sika roisto kun mä olenkin,niin jos ei mun "bussi" passaa pykäliin niin EI SITTEN. Vakuutuksen saa varmaan kuitenkin,sit mä vetelen ilman leimoja yms. Siirtolapuilla tms.
Joo,itsehän siitä kärsii mut villi veikkaus on kuitenkin että jonkin aikaa saa vedellä. Nää hommat oikeesti saa raivostumaan toden teolla,oikeesti. Lakia olen muuten noudattanut,autoa ikäni ajanut ja sakot lähinnä bussikaistaa ajelusta viittävaille ysi aamulla kasettikärry perässä... Ysiltä ois sekin lain kirjain täyttynyt,mut ku ei muuten mahtunu kääntymään. No joo. Vakuutusyhtiön ei ole mun takia tarttenu korvata ikinä kelleen mitään. Onneks enää en saa ajella työkseni.
Taisin olla äänestyksen aikoihin vissiin just kaljoilla,ku ei mult kai oo kysyttykkään mitään. Voip olla ettei ollu ikää kyl äänestelläkkään.
Aivan naurettavaa touhua. Ai nii sainhan mä pysäköintisakon ku oli risa ja ehjä kiekko,roisto mikä roisto.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Ensiksi, pahoittelut wanhaan viestiin kommentoinnista...Rantarosvo kirjoitti: Mie kattelen aihioita ruotsista, siellä kun vähempi leveitä ja ilmotuksissa reilusti kerrotaan auton mitat. Suomessa mittoja ei aina saa edes kysymällä, joten helppo arvata et myyjä odottaa tietämätönä/tyhmää ostajaa. Toki ruotsissa enempi noita 15m autoja myös myynnissä.
Toiseksi, käykää nyt ainakin katsomassa ja mieluiten mittaamassa ostoksenne ennen kuin lyötte kättä päälle. Siis silloin, kun Ruotsista näitä sikäläisittäin katsoen "hylkyjä" olette ostamassa. Saattaapi nääs myynti-ilmoituksessa kerrotut mitat olla jotain muuta, kuin todellisuus...
Noita on jokunen liikennöitsijäkin Suomeen noutanut. Todetakseen, että ennen kilpien noutoa pääsee sahaushommiin. Tai jälkiasentamaan ohjaavaa teliakselia kiinteän tilalle... Ei järin houkuttelevia vaihtoehtoja kumpainenkaan ainakaan keskivertokulkurin budjettia ajatellen?
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Käytännössä ei taida kiinteellä telillä mennä suomessa läpi kun max. 14,5m autot. Ei toki nekään automaattisesti. Kyseessä ero kääntymis säteen suurudessa lakipykälissä. Se on selvä että ei sitä ensimmäistä vastaan tulevaa autoa kannata mistään ostaa. Asioista pitää ottaa selvää.
Miuta ei ainakaan häiritse vanhan kommentin esille tuonti, päinvaston
Miuta ei ainakaan häiritse vanhan kommentin esille tuonti, päinvaston
Rosmo
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Tämä takaraja kun tulee vastaan niin 2,60m leveät bussit kannattaa muuntaa autonkuljetukseen sopiviksi, jolloin perästä ehkä pitää leikata ylimääräinen pituus pois. Ei mikään kovin mahdoton homma, varsinkin kun monessa autossa perä on yhtä lasikuidusta tehtyä palaa. Takaluukun tekoa vartenhan tuo takapää menee remonttiin joka tapauksessa, joten korin takaosan irroitus voi olla jopa parempi tapa tehdä nämä muutokset. Voihan lisäksi yrittää erityislupaa pituudelle.
Korin kaventaminen 5cm on aivan hullun hommaa, varsinkin jos leveyttä tulkitaan valmistajan ilmoittaman mitan perusteella.
Korin kaventaminen 5cm on aivan hullun hommaa, varsinkin jos leveyttä tulkitaan valmistajan ilmoittaman mitan perusteella.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Olen tätä ennenkin miettinyt miten tämä muka vaikuttaa tähän kylähullu toimintaan
vai alan yrittäjätkö tätä spekuloi ?
en kyllä muista omasta autoilu ajasta 4 vuosikymmenen ajalta että jostain kulkineesta olisi tullut kurpitsa ja käyttö muuttunut kielletyksi
vai alan yrittäjätkö tätä spekuloi ?
en kyllä muista omasta autoilu ajasta 4 vuosikymmenen ajalta että jostain kulkineesta olisi tullut kurpitsa ja käyttö muuttunut kielletyksi
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
EU-Suomessa kaikki on mahdollista
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Kuorma-auto puolellahan näin jo on käynyt. Oli vaan helpompi kun piti kontit kaventaa. Moni yrittäjä luotti johonkin pelastavaan pykälään ja tilasi leveitä kontteja hyvinkin lähellä määräajan loppumista. No ne sitten kavennettiin.
Lakihan koskee linja-autoja, jos kulkuri on erityisluvalla rekisteröity joksikin muuksi on homma ok. Tietysti pitää muistaa että erityisluvalla rekisteröidyillä vermeillä ei saa ajaa kaikkialla missä mieli halajaa.
Uskon että yrittäjät on jo hyvää vauhtia siirtymässä kapeampiin autoihin ja siks suurin osa suomessa tarjolla olevista aihioista on 2,6m leveitä.
Lakihan koskee linja-autoja, jos kulkuri on erityisluvalla rekisteröity joksikin muuksi on homma ok. Tietysti pitää muistaa että erityisluvalla rekisteröidyillä vermeillä ei saa ajaa kaikkialla missä mieli halajaa.
Uskon että yrittäjät on jo hyvää vauhtia siirtymässä kapeampiin autoihin ja siks suurin osa suomessa tarjolla olevista aihioista on 2,6m leveitä.
Rosmo
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Moro...
Älkää ny hyvät ihmiset hermostuko mun seuraavasta kommentista...
Mutta jos "ostaa vahingossa" liian leveän auton... Ni siihenhän on sitte pakko kavennuksen yhteydessä tehdä "kylkipatit"... Molemmin puolin ku renkaiden väliin tekee ni on parkissa leveyttä ja asuin tilaa...ja "tien päällä asetuksissa" on riittävän kapee...
Sorry... Taitaa tää kevätaurinko pistää pään lopullisesti sekasi... Eli ei herneitä haistimeen tästä "viisastelusta"...(joku on joskus sanonu... "viisautta se on näsäviisauski...mut onko se viisasta viisastella"...) sorry...
Älkää ny hyvät ihmiset hermostuko mun seuraavasta kommentista...
Mutta jos "ostaa vahingossa" liian leveän auton... Ni siihenhän on sitte pakko kavennuksen yhteydessä tehdä "kylkipatit"... Molemmin puolin ku renkaiden väliin tekee ni on parkissa leveyttä ja asuin tilaa...ja "tien päällä asetuksissa" on riittävän kapee...
Sorry... Taitaa tää kevätaurinko pistää pään lopullisesti sekasi... Eli ei herneitä haistimeen tästä "viisastelusta"...(joku on joskus sanonu... "viisautta se on näsäviisauski...mut onko se viisasta viisastella"...) sorry...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Niin yrittäjällä
Mutta jos yksityis henkilöllä on kulkuri joka ei tuota mittaa täytä niin ei hänen ajot mihinkään lopu samaa hullua kiertämistä ympäri suomea kun ennenkin
sama asia aikoinaan kuorma autoissa jos omistit yksityisenä yksityis käytössä olevan kuorma auton etkä siis ollut yrittäjä ... matka jatkui niin kuin ennenkin
Mutta jos yksityis henkilöllä on kulkuri joka ei tuota mittaa täytä niin ei hänen ajot mihinkään lopu samaa hullua kiertämistä ympäri suomea kun ennenkin
sama asia aikoinaan kuorma autoissa jos omistit yksityisenä yksityis käytössä olevan kuorma auton etkä siis ollut yrittäjä ... matka jatkui niin kuin ennenkin
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Mittailinpa huvikseni tuota Volvo 9700 bussia. Otteessa on leveys 255 ja rullamitalla mitaten näyttäsi sille että kylkilistasta kylkilistaan on tasan 250cm. Takalokasuoja on sitten vähän pulleampi. Jos sen saisi "painettua" sisään niin tästäkin tulisi matkailuauto.
Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
jaa minulla sellainen muistikuva että otteessa olisi leveys 250... tämä tuli laitettua kun kävin rekisteröimässä auton suomen kipliin, katsastusmiehen kanssa mittailtiin
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Se meidän toinen saattaa hyvinkin olla 250 leveä. Mutta se on pitkäkin.
Tulevaisuus on sähköinen