Paras aihio
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Paras aihio
Äänestetäänpä vaihteeksi.
Eli mitä mieltä porukka on millaisesta autosta kannattaa alkaa matkailuautoa tekemään
Tuolla "Aihio" keskustelussahan jo vähän selviteltiinkin puolia ja toisia...
Eli mitä mieltä porukka on millaisesta autosta kannattaa alkaa matkailuautoa tekemään
Tuolla "Aihio" keskustelussahan jo vähän selviteltiinkin puolia ja toisia...
Tulevaisuus on sähköinen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Äänestin kirjastoautoa. Mullahan on myös se Lahti 32-turisti joka on tehty enempi keikkabussiksi. Etu noissa on mielestäni kirjastoautossa se että on niin paljon jo valmista. Esim eristys on jo ok kesämatkailuun. Sähköt on iso plussa. Omassa on niin kun tolppasähkön kytkee niin sisällä on pistokkeet 220v ja järjestelmä lataa samalla akut. Loisteputkivalaisimet on jees, tai niiden kaapelointia voi käyttää suoraan. 12v ja 24v ulostulot löytyy kanssa ja 220v invertteri on useissa valmiina. WC on kanssa valmiina.
Valokatto on myös mukava, tosin helpommin alkaa vuotamaan ja vaatii hieman huomioa/huoltoa. Kaiken kaikkiaan helpompi alkaa hommiin. Ei ole juurikaan purkamista. Tasainen lattia jne. Autoilla on ajettu 200-500tkm ja kone kestää varmasti vielä paatuneimmankin kulkurin kilometrit ellei suurempia tuhoja tapahdu. Autoilla on hyvä ja dokumentoitu huoltohistoria. Vm-85-89 autoja saa suunnilleen 6000-10000€ hintaan. Halvemmallikin on saanut ja huomattavasti kalliimpiakin on nähty. Alustat suomessa usein Volvo ja Scania ja huollot pelaa. Yleisemmät koritehtaat Vähämaa ja Kiitokori edelleen toiminnassa ja osiakin saa. Miinus tulee niiden hinnoista. Vähäinen valmistusmäärä nostaa ikävästi hintaa.
Valokatto on myös mukava, tosin helpommin alkaa vuotamaan ja vaatii hieman huomioa/huoltoa. Kaiken kaikkiaan helpompi alkaa hommiin. Ei ole juurikaan purkamista. Tasainen lattia jne. Autoilla on ajettu 200-500tkm ja kone kestää varmasti vielä paatuneimmankin kulkurin kilometrit ellei suurempia tuhoja tapahdu. Autoilla on hyvä ja dokumentoitu huoltohistoria. Vm-85-89 autoja saa suunnilleen 6000-10000€ hintaan. Halvemmallikin on saanut ja huomattavasti kalliimpiakin on nähty. Alustat suomessa usein Volvo ja Scania ja huollot pelaa. Yleisemmät koritehtaat Vähämaa ja Kiitokori edelleen toiminnassa ja osiakin saa. Miinus tulee niiden hinnoista. Vähäinen valmistusmäärä nostaa ikävästi hintaa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Vastasin empien Kirjastoauto mutta kyllä Turistibussissa on erinomaisesti huomioitu että sillä ajetaan ja on kattotuuletuskanavia, valoja äänentoistoa jopa WC
Ikkunoitakin on ja voi jättää bussipysäkille tai bussiasemalle, usein H:linna.
Bussikaistatkin ovat käteviä
Ikkunoitakin on ja voi jättää bussipysäkille tai bussiasemalle, usein H:linna.
Bussikaistatkin ovat käteviä
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Turistibussi minustakin on paras. Olen miettinyt että jos
uudemman bussin ostaisin niin mikähän olis se vuosimalli jota
uudempaa ei kannattas ostaa. Volvo on mielessä yläraja jokin
1988. Ei tässä nykyisessäkään Volvo B58:sa v1979 tällähetkellä mitään vikaa ole. Saattaahan tämäkin kestää vielä
kauvankin ilman suuria remontteja, ja tämä 13m on minusta
hyvä ei liian pitkältä tunnu,vaikka joskus vaikkeuksia on pituutesta hieman ollut. Niin ja keskiovi sais myös olla ja siinä
keskioven montussa WC-valmiina. Sit kaksikerros bussi
hirvittää korkeus ja eikös sinne yläkertaan ole jyrkät raput.
Puolitoista kerroksinen olis yksi vaihtoehto. Kerro Lahtis 32
kokemuksia volvostasi. Sit mites Scania kutter.
uudemman bussin ostaisin niin mikähän olis se vuosimalli jota
uudempaa ei kannattas ostaa. Volvo on mielessä yläraja jokin
1988. Ei tässä nykyisessäkään Volvo B58:sa v1979 tällähetkellä mitään vikaa ole. Saattaahan tämäkin kestää vielä
kauvankin ilman suuria remontteja, ja tämä 13m on minusta
hyvä ei liian pitkältä tunnu,vaikka joskus vaikkeuksia on pituutesta hieman ollut. Niin ja keskiovi sais myös olla ja siinä
keskioven montussa WC-valmiina. Sit kaksikerros bussi
hirvittää korkeus ja eikös sinne yläkertaan ole jyrkät raput.
Puolitoista kerroksinen olis yksi vaihtoehto. Kerro Lahtis 32
kokemuksia volvostasi. Sit mites Scania kutter.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Tämmöinen nyt kiinnostas onko tuossa liian uutta tekniikkaa.
Laitan linkin tähän.
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ype=&pfrom
Laitan linkin tähän.
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ype=&pfrom
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Tuo N-sarjahan on paikkurialustoja automaattilaatikolla! Ei hyvänen aika paikkurialustaa kulkuriksi. Olkoon millä numerolla tahansa(110,111,112,113,92,93,94 jne). Kaupunkivälitykset, ei tavaratilaa, kovassa käytössä olleet... Oikeasti paras alusta lienee 1988-mallin K112 se on jo sama vehje kuulemma kuin sen aikaiset 113:set, mutta ilman moottorin pumpun elektroniikkaa. Tuommoinen alusta keppivaihteilla on kyllä hyvä...Nimim. minullako on...hmm.mrl586 kirjoitti:Scanioissa tuo vuosimalli taitaa ajoittua ajankohtaan, jolloin kolmossarjasta (esim. N113) siirryttiin nelossarjaan (esim. N94).vjk55 kirjoitti:Olen miettinyt että jos
uudemman bussin ostaisin niin mikähän olis se vuosimalli jota
uudempaa ei kannattas ostaa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
No näinhän se on tottakai. Jos haluaa lämpöä, ahtautta ja melua nokalle niin tottakai nokkakoneellinen. Ja jos haluaa hankalan huollettavuuden, mutta peräosaan vara-auton pelastukseksi niin pannari OK. Ja ne jotka haluavat hiljaisen ohjaamon ja helpon moottoriin pääsyn(vaikkei tarvetta olekkaan) valitsevat tuupparin...Pitää olla toimiva kierroslukumittari, että tietää että kone edes käy, ei meinaan moottorin ääntä juuri kuulu nokalle asti. Ja sopivalla korilla tavaritilaa noin 12 kuutiota.B9M kirjoitti:Minun mielestä paras aihio on juuri se jonka on hankkinut. Kuka tykkää äitistä, kuka tytöstä. Makuasioista on turha väitellä. Tuppereita on pakko ostaa valmiina ja saavat väitellä onko integroitu, puoliintergroitu tai alkovimalli paras. Tv. Ari
No tää oli perjantai-illan kevennys, älkää ottako liian tosissanne, mutta kaikkihan me löydämme omista kulkureistamme ne parhaat puolet...
Ja pitää vielä korjata että torstai-illan kevennys..
Tuo N-sarja oli vain esimerkki. Olisin voinut käyttää esimerkkinä myös K113- ja K114-alustoja, mutta N-sarja tuli mieleeni ensin. Syy, miksi nelossarjaa ei kannata hankkia, on väyläsähköt.Pilotti kirjoitti:Tuo N-sarjahan on paikkurialustoja automaattilaatikolla! Ei hyvänen aika paikkurialustaa kulkuriksi. Olkoon millä numerolla tahansa(110,111,112,113,92,93,94 jne). Kaupunkivälitykset, ei tavaratilaa, kovassa käytössä olleet...mrl586 kirjoitti:Scanioissa tuo vuosimalli taitaa ajoittua ajankohtaan, jolloin kolmossarjasta (esim. N113) siirryttiin nelossarjaan (esim. N94).
Osa paikkurialustoista on ollut kovassa käytössä, mutta löytyy niitä vähemmänkin ajettuja esim. eräällä paikkurilla on ajettu vuodessa alle 27000 km.
"Ei tavaratilaa" -väite pätee vain täysmatalaan kalustoon. Low entryihin on usein mahdollista rakentaa pieni tavaratila. Tälläinen tavaratila löytyy esimerkiksi Paunun Scaloista. Korkealattia-auto on silloin hyvä valinta, jos haluaa paikkuriin paljon tavaratilaa.
Nimimerkki Pilotti ei ole ilmeisesti huomannut, että löytyy niitä automaattivaihteistoja korkealattiaisesta tilausajokalustostakin esim. HelB 5026:ssa on automaattivaihteisto.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Nyt kun jokainen on kehunut omansa ja haukkunut toiset niin saadaanko tasta kattava tietopankki aikaan esim tuonne wikin puolelle. Siella on valikko kalusto, jossa on kuvaus B57 alustasta. Laittaisin kuvauksen B58sta jos vain olisi kaytto ohjeita. Huonosti taipuu tuo lontoon murre..... Kun maallikolle ei sano K112 mitaan, voitaisiin kertoa kuvauksessa et kyse on takamoottorilla, ilmajousilla, katkaistulla tai katkenneella rungolla varustettu alusta, kuluttaa xx litraa sadalle, huolletaan takakautta sinne saakka mihin ranteet yltaa ja peili mahtuu (pieni luonnollinen kuittikuitti.....) moottorin tehoa on vaikka sit se 400hv, vaihteita 10 eteen ja 0 taakse (jos volvo EGS helkama vaihteilla vain pakki puuttuu) eli hyvia ja huonoja puolia esille vaan. Ei tehda aihion valinnasta liian mustavalkoista, on hyva et linja-autoja on tehty niin monenlaisia versioita, villit suunnitelmat voi sitten aina johonkin muottiin soveltaa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Joo kaikkihan on hyviä omalla tavallaan, kauneus on katsojan silmässä, vai malkako se oli. Ei muista enää noita vanhoja kansanviisauksia..Ämärälle toteaisin kyllä tietäväni, että automaatteja on tosiaan käytetty/ käytetään tilaus/pitkänmatkanliikenteessä. Valitettavasti olen sellaista itsekin aikanaan joutunut ajamaan. Tuota Helbin autoa paremmin tuntematta voisin kuitenkin kuvitella sen pyörivän aika paljon täällä "nurkissa", eli siihen ajoon tietysti OK.Kyllä tuolla pitemmällä matkalla on manuaali mielestäni parempi. Siis raskaassa kalustossa, ite ajelen mielelläni automaattivaihteisella A4-Audilla silloin kun en ole liikkeellä Scanialla.