Volvo B9M VS B10M

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
MKS80

Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja MKS80 »

Elikkä mitä eroa on kyseisillä malleilla, kumpiakin näyttäisi olevan valmistettu yhtäaikaa ainakin vielä vuonna 1990?
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Käy lukemassa tuolla minun projektista, sivu kaksi. Minulla oli B9M mietinnän alla, mutta tulikin sitten tämän B58...

viewtopic.php?f=2&t=772&st=0&sk=t&sd=a&start=25
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

MKS80 kirjoitti:Elikkä mitä eroa on kyseisillä malleilla, kumpiakin näyttäisi olevan valmistettu yhtäaikaa ainakin vielä vuonna 1990?
Eipä kannattane tuollaista Volvoa hankkia, jos vaan löytyy Scania. Nimim. molempia muutama sataatuhatta ajanut,
Ero B58:n ja seuraajan B10M:n välillä on aika suuri. Raideväli, vanteet, jousitus. B10M:ssä täysilmajouset vrt. 58:n rauta/lisävar. ilmapallukoihin.(jotka ainakin ammattiliikenteessä kunnon kuormalla tosi naurettavat, nimim. kok. on).Sittenhän on tuo B9M, jota tehtiin 80-luvun alussa jopa alkuun rautajousilla, Ylipäänsähän se oli tehty halpisalustaksi pienempi tehoineenkiin. Päätyi jopa linjaliikenteeseenkin, vaikka parhaiten taitaa soveltua esim. kirjastoautoksi, ja nyt kulkuriksi. Sen sijaan Scanialta voi ottaa jo 70-luvun puolivälin 116 tai jopa 145(V8) alustaisen tuupparin ja nyt tietenkin K112/113:n, jotka hakkaavat mennen tullen nuo Volvot ajossa ja ovat helposti huollettavissa takaluukun kautta. Tosin eipä ole tarvinnut kuin tarkistaa nestemäärät joskus... :D :D :D
Viimeksi muokannut Pilotti, 05 Syys 2008 19:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja only4pro »

En minä tarkoittanutkaan että B58 ja nämä B9M/B10M olisi lähellä toisiaan, mutta jos käyt tuolla lukemassa minun projektista niin minulla oli ensin tulossa B9M kunnes totesin että ei ollut sellaisessa kunnossa että sen olisin halunut. Siellä on myös vähän juttuja B9M ja B10M eroista.

Minä taas talvella kannatan keskimoottoria, on mielestäni parempi ohjattavuus kun paino on jakautunut tasaisemmin. Iltapuuhana ajan sekä Volvoa että Scaniaa, toinen parempi siinä ja tuossa sekä toinen taas parempi toisissa.

Tää on vähän tollanen "Toiset tykkää tyttärestä, toiset äidistä" juttuja...

Olen itse hankkimassa kohta toista autoa, ihan tilausajoon, niin se tulee kyllä olemaan joko Scania tai sitten Volvo takamoottorilla ja taka WC, ihan vaan sen tavaratilan takia.

Mutta kyllä tässä kylähulluudessa pysyn B xx M autoissa.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
MKS80

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja MKS80 »

Kyllähän noita fiksun näköisiä scanioita ois useita tarjolla mutta...Pitäisi saada rakennettua taakse "autotalli" joten tuo takamoottorisuus on myrkkyä..
Nyt kun selaillut jonkun aikaa myyntipalstoja niin on huomannut että scanioita on huomattavasti paremmin tarjolla kuin volle B10M.
Auton vuosimalli pitäisi olla 88-91. Tuon ikäisistä Carrus 501 olisi aika mieluinen..
Mitäs muita korivaihtoehtoja on tarjolla? Jos olisi kuvia tarjolla niin pistäkää linkkiä.
Nettikoneessa tällä hetkellä ois se eriksonin carrus ja ukkosen hieman kalliimpi vastaava.
Minkä verran näissä yleensä on ajokilometrit?
Entäs miten se Zf vastaan EGS vaihteisto ?
Kiitos.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Ainakin Savonlinja usein päivittää kalustoa keväällä, nyt niillä ei taida olla kun yksi lahtelainen, Eagle 450, mutta se on K113 scania

En sitten tiedä pohjolan turistimatkoista tai muista...

Vähän aikaa sitten Veolialla oli tämä myynnissä, oli kai 12t€ enkä tiedä sisältääkö toi alv, tuleeko se alv päälle vai eikö tossa ole alv ollenkaan...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
MKS80

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja MKS80 »

Onko näissä minkälainen lämpöeristys korissa vai onko mitään ?
Aika oleellinen seikka jos ajattelee ympärivuotista käyttöä.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Yleensä on seinissä ja katossa styroksia (olisiko n.3-5cm) ja lattia pelkkää vaneria :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

On se vaan jännää että nuo B58 naurettavat ilmapallukat jaksaa kantaa kaiken tarvittavan ja eipä katkea matka jos joku pamahtaa, on jäljellä vielä toiset jouset :D , vähän pitää pilotin ytimekästä moitetta puolustaa, meillähän on kylän ainoana Volvo kulkurit jotka ei ole koskaan jättänyt tielle. Onhan se Scaniakin hyvä peli jos vaan jaksaa sitä koneen möyryämistä kuunnella :shock:
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Lahti32 kirjoitti:On se vaan jännää että nuo B58 naurettavat ilmapallukat jaksaa kantaa kaiken tarvittavan ja eipä katkea matka jos joku pamahtaa, on jäljellä vielä toiset jouset :D , vähän pitää pilotin ytimekästä moitetta puolustaa, meillähän on kylän ainoana Volvo kulkurit jotka ei ole koskaan jättänyt tielle. Onhan se Scaniakin hyvä peli jos vaan jaksaa sitä koneen möyryämistä kuunnella :shock:
No ei tuota nyt pitänyt noin vakavasti(?) ottaa. :wink: Scania nyt vaan on Scania ja volvo vaan volvo. Ei tuo tuuppariscania pahasti möyryä ainakaan sisälle, kyllä vaihtaminenkin perustuu aika pitkälle kierroslukumittarin näyttöön...
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja Tare »

Mulla ennen toi kuvassa näkyvä Volvo, ja nyt Scania K112, kummassakin hyvät ja huonot puolet mutta on toi Scania helevetin paljon hiljasempi... no onhan siinä toki takamoottori. Eroja muitakin vanhaan, ilmajouset, wc, jääkaappi, tv ..tosin ilman audio laitteita. Helevetin tyhmät irrottaneet pois net, onkohan niin kalliit ettei raskinu jättää paikalleen. Nyt joutuu sähkärin kans miettiin millä perkeleen tavalla siitä tv:stä sais näkymään jotain.. Mutta onhan se VOLVO sentään AUTO :D
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja motoku »

scanian kanssa jää vaihtoehdoksi 10m koppa ja traileri perään. onhan se MKOS onnistunut nostaan auton sinne yläkertaan, mutta...
toisaalta kärry voisi ollakin hyvä vaihtoehto, jos modifioi sen niin, että traileria voi käyttää samalla autonosturina (tunkit kulmiin) ja kaapin sivut kääntyy sateensuojaksi ylös ja työkalut tyrkylle vetolaatikoihin siihen trailerin alle.
bussin sisällähän ei mahdu tekemään rallikalustolle mitään.
eikä bussin sisätilat kovinkaan avariksi jää, jos siitä uhrataan parhaat 5-6m autotallille. muutama sänky ja mikrouuni...

b9m ja b10m erot muistaakseni liki kosmeettisia, matalammat viritysasteet samasta koneesta, 9:ssä akselit tuettu lehtijousilla ja 10:ssä tukivarsilla (parempi kyyti), laatikossa ei puolittajaa.. 10 oli se "luxusturistibussialusta"
kai 9:ä tehtiin lähinnä, kun eivät kehdanneet tinkiä kympin hintaa kohdalleen esim pk-seudun lähiliikenneyrittäjille :?:

suuttimet vaihtamalla saa 10:in tehot ysiin. niissä on kai 1-2 reikää enemmän. vaihtelivat niitä jälkikäteen.

mielestäni noiden erot on niin pieniä, että jos hyväkuntoisen saa käsiinsä, ei kun kaupat vaan, oli kumpi tahansa. mutta harkitsepa sitä trailerihommaa,jos vaan kortti riittää.. vaikka ostaisitkin volvon :!:
jompi kumpi ruotsalainen on hyvä kulkurin olla, silloin auto toimii. tai jos ei toimi, osia saa.
vain vastamäessä sen kannattaa olla SCANIA, se "möyryäminen" on parempi kun se vaihteiden karahtelu... eipä suomessa ylämäkiä olekaan eli se ongelma tulee ehkä norjassa :?: :?:
MKS80

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja MKS80 »

Kyllä kortissa kirjaimet piisaa vetää kärryäkin linjurin perässä (D1E). Tosiaan suuri osa menee siihen autonkuljetustilaan ja "asunto" jää pieneksi. Hienot tilat saisi jos kaikki 12m olisi käytössä matkustamolle ja nukkupaikoille yms..
Sinne auton takaosaan riittäisi sellainen eurowagonin kokoluokan kuljetustila. Remonttia ei tarvitse pystyäkkään tekemään sillä periaatteena on se että kilpailureissulle ei mennä remppaa tekemään :) yleensä kun auto on hajonnu niin että ei ihan heti saa kuntoon ;) Pitäisi olla moottorikoneistamo matkassa.
Kärryä taas en haluaisi perään koska umpikärrytkin maksaa n 10 k€ + sitten se linjuri ja rakentelukulut. Avokärryssä ei pitempiä reissuja ole mielekästä kuljettaa ja yön jälkeen saa jännittää että autosta on kaikki nippelit revitty irti.
Jos siis tekisi kuljetustilasta matalan niin riittääkö korissa korkeus niin että saisi "parven" kuljetustilan päälle nukkumapaikoiksi? Hankala hahmottaa kun ei vielä mittauskohdetta.
Istumapaikkojakin pitäisi kuitenkin olla jos mielii auton D1 linja-autona pitää.
Löytyykö mistään tai keneltäkään foorumilaiselta carrus 501 korikuvia jossa olisi mitoituksia korista myös sisältä istuipaikat ja jne.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Volvo B9M VS B10M

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Eiköhän tuohon melkein suosittelisi deltan/carruksen jumbostar tai superstar, siinähän korkeutta on tuossa superissa ulkokorkeus 3,7m...

Tai mahdollisesti Lahti 471, sekin näyttäisi olevan korkea.

Silloin varmaan saisi nukkumapaikat tuonne autotallin päälle
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin