Paras aihio matkakodin tekoon

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 02 Joulu 2018 03:56

Tai sitten b10b ois myös vaihtoehto jos halvempia ylläpitää mutta niissä taas toisaalta sitä ruoste työmasta ehkä piisaa.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 915
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 02 Joulu 2018 12:57

B12B oli tuotannossa 2001-2013, eli eurokolmosesta euroviitoseen asti.

Avatar
Geekuality
Kippari
Viestit: 73
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 03 Joulu 2018 13:12

Ellen nyt ihan väärin muista, ainakin Carrus-korit on olleet rosteria (tai osin alumiinia) jo 1994 lähtien, eli tosiaan tuo haluttu B12B-alusta on se rajoittava tekijä iän suhteen koska mainitut korit ovat olleet vähemmän ruostuvia jo pidempään kuin alustat.

Ja vaikka ei vielä oikeaa rosteria ollutkaan niin Volvokin käytti alustoissa vähemmän ruostuvaa rautaseosta (ainakin Scaniaan verrattuna) jo aiemmin, eli 90-luvun (ainakin puolivälin tienoon) Volvo-alustat ovat sen vuoksi pääsääntöisesti paremmassa kunnossa kuin samanikäiset Scaniat - tälläisen tiedon olen tältä foorumilta joskus lukenut.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 06 Tammi 2019 09:31

Carrus 302/502 ja lahti falkon/eagle olis tossa tarkastelussa.

Joten onko noissa nyt sivuluukut semmosia että jos lattiaa laskee niin joutuu kotelot tekeen sisälle saranoille vai onko jossakin rakenne että voi tiputtaa alemmas suoraa?

Ja onko mitään mainitsemisen arvoisia eroja paitsi ekat rosteria ja jälkimmäiset alumiiniä?

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 06 Tammi 2019 15:40

302:n unohtaisin ihan suoraan siitä kun tiputtaa lattiaa ruuma on ihan olematon ja esim jo moottorille pääseminen on oma suorituksensa jos lattian tasaa. Luukut taitaa aueta niin kuin asiakas on tilannut. Mulla ainakin 350 regalissa mikä vastaa 502:sta on saranalla aukevat eli ei tulisi eteen lattian tasauksessa.

Jule
Kansleri
Viestit: 1107
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Jule » 06 Tammi 2019 17:05

Se mikä kannattaa pitää takaraivossa mielessä että tuuppariautossa ne putkihimmelit jotka sen lattian muodostaa on osa kantavaa korirakennetta. J sen lattian siirtää alemmas sen pitää olla edelleen rakenteellisesti yhtä vahva, eli vähintään yhtä paljon rautaa tilalle mitä ottaa pois. B10M:ssä on yhtenäinen runko akseleiden välillä (paitsi ne ~7m akselivälin autot joissa on korkea ruuma moottorin etupuolella.
wiima63 kirjoitti:
06 Tammi 2019 15:40
302:n unohtaisin ihan suoraan siitä kun tiputtaa lattiaa ruuma on ihan olematon ja esim jo moottorille pääseminen on oma suorituksensa jos lattian tasaa.
Tuo tietysti siis jos on mahuriauto.

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 06 Tammi 2019 19:31

Juu no mun tapauksessa takatuuppari ainut vaihtoehto kun haluaisin kunnon säiliöt ruumaan kiinteästi.

Juu eli mitä katellut kuvista niin siinähän menee ristikot tietyin välein ruumassa poikittain ja nehän voi modifioida entiset että lattia tulee alemmas.

Keskellä onkin jokin paksumpi kohta niin olisiko siinä pituus suunnassa palkki ja jos mahdollista kiinnityksien suhteen niin ehkä sen voi myös laskea alemmas,jos tarve saada keskikäytävääkin alemmas koko lattia.

Juu no sittepä sen näkee kun kevään tullen pääsee katsomaan nuo aihiot ja saa hieman mittoja niistä sekä näkee vähän rakennetta tarkemmin.

Luojan lykky että rupesin hyvissä ajoin opiskelemaan mitä eroja linjureissa on enkä suinpäin hakenut ekaa mikä näyttää hyvältä ja halvalta kun jos omiin tarpeisiin täysin vääränlainen aihio niin voi jopa olla tekemätön paikka muutella se tai ainaski euroja palaa eri käskystä!

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 915
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 06 Tammi 2019 19:53

Pari kuvaa antaa vinkkiä minkälainen rakenne siellä on. Nämä on 9700:sta, mutta käytävän ja lattian osalta perusperiaate on aika samanlainen muissakin. Sen verran paljon putkia sun muuta käytävän lattiassa, että helpompi etsiä valmiiksi riittävällä seisomakorkeudella varustettu bussi kuin ruveta käytävää laskemaan.
http://www.bussi.fi/wp-content/uploads/ ... 110219.jpg
http://www.carrusdelta.fi/wp-content/up ... elta-2.jpg

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 07 Tammi 2019 08:05

Juu itekki mietin tossa jälkeenpäin että taitaa tuon keskiosan laskeminen olla aika operaatio eli reunat niinki voi laskea kohtuudella joissain tapauksissa keskikäytävän tasalle.

Ja eristettä jos tarpeeksi laittaa katto/lattia niin äkkiä suurimmassa osassa menee korkeus että niska kyyryssä saa liikkua normi mittanenki asukas.

Mites noissa falkon/eagle ja 302/502 eikös hyttikorkeus ole sama mutta ruumatila korkeampi?
Näin muistelen lukeneeni.

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 11 Tammi 2019 04:33

Juu kiitti tuo kuva antoi hyvän käsityksen rakanteesta.

Mielestäni näytti että reunat voi kohtuudella tiputella keskiosan tasalle niin silloinhan sisäkorkeus olisi noin 220cm edessä ja 195cm takana.

Onko carruksessa nuo palkit mitkä pitäisi madaltaa rosteria vai mustaa rautaa?

Mietin vain kuvista että vaikka 302,502,602 on sisäkorkeus sama niin koska ruumatilan korkeudessa eroja niin mitenkäs noi lokasuojat on edessä lattiaa tiputtaessa kun niitähän ei kestäis tiputtaa?

Eli onko antaa 302,502,602 ruumatilan korkeuksia ja missä noissa menee lokasuojat niin ettei niitä tarvis ruveta miettimään?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2744
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 11 Tammi 2019 09:27

502 ja 602 malleissa näyttäisi olevan hyvin varaa tiputtaa kurakaarien kohdalta. 602-autossa näyttäisi olevan pieni tavaratila taka-akselin kohdalla.

Tasalattiaa ei tarvitse tehdä koko sisämittaa. Mikäli eteen jättää penkkejä ja pöytiä ne voivat olla korokkeiden päällä. Samoin voi toimia 2-kerrossänkyjen kohdalla. 3-kerros punkat vaativat jo kattokanavien ja lattian tiputtamista useissa autoissa. Minun Berkhofin tasalattian korkeus on edessä 200cm ja takana 190cm. Reunoilla korkeus on noin 175cm. Hyvin on mahtunut vieraat kulkemaan - paitsi 209cm kaveri, joka muutenkin lyö päänsä joka ovipumppuun ja ei voi ajaa VAG-konsernin pienemmillä pakuilla.
502.jpg
502.jpg (49.87 KiB) Katsottu 815 kertaa
602.jpg
602.jpg (41.5 KiB) Katsottu 815 kertaa
E=mc²±3db

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4031
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 11 Tammi 2019 22:24

Käy paikanpäällä katselemassa busseja. Ei turistiautoista yleensäkään tilat lopu, kirjasto ja kaupunkiautoista voisi loppuakin

Carrus 301/302/Volvo 9700S on samaa sarjaa ja niidenkin tavaratilat on valtavat.

Carrus 501/502/Volvo 9700H on samoja.

Carrus superstar/602/Volvo 9700HD on samoja päämitoiltaan

Carrus 701 on sitten Lahti Golden Eaglen ja Neoplan Skylinerin ja MegaShuttlen kanssa omassa jättiläissarjassaan.

Sitten on myös Volvon valmistamia Scanioita ja Mersuja jos ei osaa päättää minkä merkkisen ostaa, niissä on Carrus 503 tai 603 kori.

Edelleen kuulostaa hassulle väitteelle että matalampaan koriin ei saisi tehtyä isoja säiliöitä. Mulla on matala pikavuorokori tuossa saunavolvossa ja sinne on mennyt 300 litran käyttövesitankit, 900 litran jätevesi, vesipumppu, 6kpl akkuja, kaasupullot, lämmittimet, keskuspölynimuri, invertterit, laturit yms ja kaikki sulassa sovussa ja huollettavissa ihan ok.

Noita Carruksen ja Volvon laitteita on tullut tehtyä. Tukevia ja tyylikkäitä ovat.

Siltikin Eagle 560 mahurilla tai 420hv Volvon tuupparilla olisi ehdoton haave, vielä kun saisi ilman kattoilmastointia niin ei katto vuotaisi niin helposti.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 12 Tammi 2019 11:22

Juu no toi mahtuminen tuli siinä vastaan kun laskeskelin lattian tiputtamisen tasalattiaksi niin jää tilaa eristää kunnolla ja se näyttäs olevan korkeuksien suhteen ok.

Mutta kun sitte tavaratilaan haluais tilaa isoille jätevesi,kylmävesi,lämminvesi,polttoöljy säiliöille jotka talvikäyttöön pitäisi vielä kunnolla eristää.
Ilpo,agrikaatti,lv kone,akkupatterit,vesivebasto,kaasupullot,vähä säilytystilaaki niin äkkiä sen tilan täyttää.

Mieluummin tietysti jos mahdollista niin mahdollisimman matala aivan ajo ominaisuuksien ja helppouden takia mutta mukava että tila myös riittäs jos haluaa kunnolla ajansaatossa varustella.

No pitää tässä joskus ajankans laskeskella mitä noi kaikkiaan tarvii tilaa ja tutkiskella sitten että mihin noi mahtus sovittaa.
Ja se sitten että mimmosen saa loppupeleissä haalittua lopuksi.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2744
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 12 Tammi 2019 14:26

Kannattaa valita sen korkuinen ruuma, että sinne mahtuu polkupyörä renkaita irroittamatta. On sen verran raastavaa pieniä viisi pyörää atomeiksi, että saa ne mukaan reissuun. Nuo tankit ja säiliöt menee kyllä mihin pikkukoloon tahansa.

Takakoneissa kannataisi varmaakin eristää tuo koko keskiruuma - niin selviäisi ohuella lattialla. Lämpöhävikkiä tulee varmasti luukkujen reunoista, mutta kannattaa ajatella kokonaisuutta. Yli puolet vuodesta menee hyvin ilman mitään lämmitintä ja syyskaudella on riittänyt valopetroolitakka.

Ei tuo muutaman kymmenen sentin korkeusero mielestäni vaikuta ajo-ominaisuuksiin. No 3,6 ja 3,7m siltojen kohdalla pitää hieman tähyillä - aina on perille päästy. Kajaakit katolla saa vielä olla astetta varovaisempi silloin tuo korkeus on yli 4m...tulevaisuuden suunnitelmana on sijoittaa kajaakit keskikäytävän alle peräkkäin ja taakse iso lastausovi. Pienellä sahaamisella koko matka olisi yhtenäistä tilaa B10M-turistiautossa.
E=mc²±3db

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 12 Tammi 2019 15:01

Jos jotain 500-1000l säiliöitä/eristeet useampaa haluaa laittaa+muut vermeet niin kyllä se yllättävän paljo tilaa tarvii.

Mulla tuli kans mieleen tuo ruuman eristäminen mutta jää kylmäsiltoja siellä kuiteski joita pitkin kylmää tulis sinne.

Juu tiivisteet valskais mutta voishan hytän poistoilman ohjata ruumaan niin hukkalämpö jäis käyttöön ja sais vähä vuotakki että ilma vaihtuis poiski.

No tämä selviää aikanaan ku saa vähä tarkempia mittoja noista.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 915
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 12 Tammi 2019 20:23

Varastointi on huonoa logistiikkaa, kannattaako siellä tuhatta litraa yhtään mitään nestettä kuljettaa mukana? Vettä ja löpöä saa tankatattua melkein joka pitäjästä.

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 13 Tammi 2019 12:46

Joo no se riippuu vähän käyttötarkoituksesta mutta jos pitempiä aikoja asuu siinä syrjemmässä niin silloinhan ne tulee tarpeeseen.

Reilun kokoiseen lämminvesi varaajaan voisi hyvin säilöä moottorin hukkalämmöt ajon aikana mutta toki sen vois säilöä myös lattiaan jos lämpöputket asentaisi gyprokki pohjaiseen lattiaan.

Jos lattian tekisi 9+13+9mm kyprokista niin laskeskelin sen painoksi noin 500kg joten kyllähän sekin jo jonkin verran lämpöä varaisi,tosin ei sitä hirveän lämpimäksi varmaan voi ajon aikana pakkasillakaan lämmittää.

Mutta joo pitäis varmaan vähän laskeskella minkä kokoisilla säiliöillä pärjää minkäkin aikaa ettei turhaa kuskaile painoa mukana.

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 29 Tammi 2019 07:16

Kysytääs tällä osastolla jos vastaus löytyis.
Mikä ero nyt on käytännössä volvo 8700 vs 9700?
Korkeus eroja ei vissiin ole eli s,h,hd joten mitä se vastaisi lähemmin?

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 915
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 29 Tammi 2019 15:33

8700 on ihan eri asia, paikallisliikennemallin bussi. Sen tavaratila on joko 9700S-mallia matalampi, tai täysin tavaratilaton matalalattiaversio. Ovet on 8700:ssa yleensä kaupunkiliikennemallia, eli nopeat avata ja sulkea mutta ei edes yritä tiivistyä hyvin, maantievauhdissa karmea suhina ja veto jo uutenakin.

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 29 Tammi 2019 16:28

Ahaa kun tossa projektit osiolla oli nettikoneen yhdestä autosta kehuja aihioksi ja kun katoin niin oli 8700 volvo.

Sitten selvittelin niin oli jotenki että yleis/turisti malleja tuolla numerosarjalla.

Eli ei hyvä,tutkimukset ja etsintä jatkuu.

Jule
Kansleri
Viestit: 1107
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Jule » 29 Tammi 2019 18:45

Tuo siis mistä puhe:
https://www.nettikone.com/1782898

Tuo ei ole ihan tyypillisin 8700 sarjan edustaja, siinä on tavaratilat, ehkä hieman tuota 9700S matalammat, mutta ei tuo mitenkään kohtuuttoman ahtaalta näytä kuvissa. Tuossa on myös EGS vaihteisto, WC koppi ja mielestäni nuo on ihan normaalit vippiovet, eli loppujenlopuski erot 9700S malliin jää kyllä todella pieniksi, ehkä 10-15cm matalampi kokonaiskorkeus.

Pituutta ei mainita mutta silmämunamitalla tuo näyttäisi 12 metriseltä.

Käytännössähän tuo yksilö voi olla ihan täysi pommi, mistä sen tietää, mutta ainakin peksien ja kuvien perusteella ihan asiallinen vehje.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 915
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 30 Tammi 2019 00:25

Siinä näyttäisi olevan maantiemallin ovet ja muukin varustus. Harvinainen yksilö. Hyvä puoli tuossa on suoremmat sivuseinät.

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 82
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Location: eagless

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless » 30 Tammi 2019 02:03

Juu tuohan se oli ja kaatoinki että siinä kyllä lukee turisti malli.

Mikäs ero on siis noissa ovissa mitkä pitää hyvin ja mitkä falskaa ja suhisee?

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 915
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 30 Tammi 2019 02:33

Kaukoliikennemallin ovet nousee sulkeutuessa kiiloja vasten ja puristuu tiivisteitä vasten tiukemmin. Paitsi jos on sisään kääntyvä etuovi, se on Volvoissa aika samanlainen, tiivisteet on niissäkin vähän paremmat kaukoliikenneversiossa.

jiipee
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja jiipee » 30 Tammi 2019 19:21

Jule kirjoitti:
29 Tammi 2019 18:45
Tuo siis mistä puhe:
https://www.nettikone.com/1782898

Tuo ei ole ihan tyypillisin 8700 sarjan edustaja, siinä on tavaratilat, ehkä hieman tuota 9700S matalammat, mutta ei tuo mitenkään kohtuuttoman ahtaalta näytä kuvissa. Tuossa on myös EGS vaihteisto, WC koppi ja mielestäni nuo on ihan normaalit vippiovet, eli loppujenlopuski erot 9700S malliin jää kyllä todella pieniksi, ehkä 10-15cm matalampi kokonaiskorkeus.

Pituutta ei mainita mutta silmämunamitalla tuo näyttäisi 12 metriseltä.

Käytännössähän tuo yksilö voi olla ihan täysi pommi, mistä sen tietää, mutta ainakin peksien ja kuvien perusteella ihan asiallinen vehje.
On tuo sen verran turistimalli, että minä olen kyseisellä yksilöllä käynyt jopa Venäjällä. Väittäisin, että ei tavaratiloissa ole korkeuseroa 9700s malliin juuri nimeksikään. Aika kauan on ollut jo veholla myynnissä ja sieltä ovat sitä vuokranneet eri liikennöitsijöille, että en tiedä missä kunnossa lie nykyään.

Vastaa Viestiin