Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Omavarainen
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Tammi 2016 04:24
Location: Finland

Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit

Viesti Kirjoittaja Omavarainen » 29 Syys 2018 14:26

Tervehdys kaikille kylähulluille!

Itsellä tässä hulluuspuuska iski ja haluaisin rakentaa nelikko Hiacesta menopelin etenkin erämaareissuille. Tarkoitus olisi pystyä kopperossa myös yöpymään ja mielellään ympäri vuoden. Joku diesselilämppäri toimisi näillä näkymin lämmönlähteenä.

Projektin ensimmäiseen vaiheeseen haen tietoutta sisäpintojen eristeistä ja materiaaleista. Te varmasti osaatte sanoa suoraan mitä sisäpinnoille tulisi laittaa lähtien pellistä ja päättyen lopulliseen näkyvään pintaan huomioiden kaikki haasteet (mm. kosteus, ruostuminen, lämpötilavaihtelut, kylmäsillat ja sisäilman laatu). Hiacen koppi on peltipintojen muotojen osalta myös haasteellinen ja toki tiloiltaakin rajallinen, joten sekin vaikuttanee valintoihin.

Tällä hetkellä minulle on ehdotettu routaeristematon kiinnittämistä Fintex Neofix ruiskuliimalla suoraan peltiin sekä sen päälle keinonahalla päällystetty ohut vaneri. En tiedä tämän ratkaisun toimivuudesta tai mikä ylipäätään olisi paras ratkaisu.

Auttakkee miestä mäessä.

Jule
Kansleri
Viestit: 1035
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit

Viesti Kirjoittaja Jule » 29 Syys 2018 19:12

Paras eristys olisi kai ruisku-uretaani, mutta tuleeko sille sitten kohtuuton neliöhinta hiacen kokoisessa kulkurissa... Solukumimaton liimaaminen eristeeksi voisi myös toimia.

Sinänsä tuo keinonahka vanerin päällä on suht helppo toteuttaa, jos se vain muuten miellyttää, mutta voi sinne laittaa myös esim puukuitulevyn jonka tapetoi tapetilla, tai jollain tarramaisella kuviolla, tai mdf-paneli, tai oikeaa puupanelia.. Paha mennä sanomaan mikä on "oikea" ratkaisu.

Sellaisen vinkin kyllä antaisin että käytä kiinnitykseen ruuveja, naulaamalla kiinnitetty paneli ei välttämättä pidemmänpäälle pysy liikkuvassa autossa paikallaan.

Hobo
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit

Viesti Kirjoittaja Hobo » 30 Syys 2018 02:12

uretaanihan ruostuttaa :wink:

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2666
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 30 Syys 2018 09:17

Rakennehan on kosteusteknisesti nurin päin. Joten lähestyisin asiaa tyyliin. Ulkopäin: Pelti - maalipinta - alustamassa - uretaanivaahto - vaneri - kangas/paperia/messumatto. Tällöin kastepiste jäisi urtsin sisään ja kosteus kuivuisi sisään lämmitettäessä. Mitään tiivistä en laittaisi verhoilumateriaaliksi.

Vanerit voisi limata uretaaniin kiinni ja palkkeihin kiinni nylonholkeilla, ei ruuveja suoraan peltirakenteeseen.

Ehjään ruosteettomaan, kun tuon tekisi niin kestäisi vuosia siistinä.
20% of human waste is total crap

Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 110
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit

Viesti Kirjoittaja Lerssinen » 30 Syys 2018 09:41

Jos uretaani on pellissä kiinni ei sinne väliin periaatteessa muodostu sitä kuuluisaa kastepistettä mikä näin automaailmassa on muutenkin vähän hassu termi mutta samapa se..

Kaksi vaihtoehtoa oikeastaan, joko se eriste pitää tosiaan olla yhtä puuta pellin kanssa tai sitten siellä välissä pitää olla tuuletusrako ja eriste on kuin huone huoneen sisällä.
Eristeen paksuus oikeastaan ei ole ratkaiseva kun et sisätiloja uhraamatta saa sellaisia määriä eristettä että se pitäsi sen perusteella lämpöä, eli lämmitys perustuu siihen kuin muissakin kopperoissa - tehokkaaseen lämmittimeen ja eristys on ennemmin ikäänkuin kylmänkatkaisu..

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4023
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hiace-erämaakävijä: Sisäpintojen eristeet ja materiaalit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 30 Syys 2018 10:03

Pelkillä solukumieristeillä tulee kylmä. Osa retkeilyautoista on kevyesti eristetty mutta ei niissä kyllä kovemmilla pakkasilla tarkenekaan.

Entäs molemmat. Ulkopintaan solukumi ja sen päälle ruiskutus. Samalla vältytään ulkopeltien vetelyltä ja voidaan määritellä mihin urtsi menee, pitäähän sitä Hiacea pystyä hitsaamaan ajan oloon
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Vastaa Viestiin