Kysymys vehkeittenne mitoista:

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Calevi
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Huhti 2014 18:46
Location: ulkomailla

Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Calevi » 08 Kesä 2018 05:41

:)

Olen tässä aihiota metsästäessä miettinyt optimaalisinta aihion kokoa.

Kysyisinkin, mikä seuraavista on aiheuttanut eniten harmaita hiuksia Suomessa ja miksei maailmallakin reissatessa?

1. Kulkurin kokonaispituus
2. reipas peränylitys
3. pitkä akseliväli
4. korkeus
5. etuylitys.

vai joku muu 'ulottuvuus', johon kannattaa kiinnittää huomiota.

Jos lyhyesti perustelette näkemyksen.

Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Pataässä » 08 Kesä 2018 08:15

Moikka!

Olen yli 40v käyttänyt raskasta matkailukalustoa. Ensiauto oli 10 metrinen myymäläauto kymmenen vuotta. Mikään listassa olleista mitoista ei muodostunut ongelmaksi. Seuraavaksi tuli tämä nykyinen 12m scania, jolloin alustakin pitää huomioida (6m akseliväli). Voi jäädä mahastaan kiinni. Ei mikään mitoista ole muodostunut ongelmaksi. Haitat tulevat jostakin muualta.
Iloisia matkakilometrejä toivottelee... Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4335
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 08 Kesä 2018 10:34

Kerran oon päässy bussin keulalla kyntämään asfalttia, mutta siitäkin olisi selvitty korinkorotuksella. Nykynen auto nousee 20cm korotuksella, niin ei pitäisi enää olla ongelmia, lisäksi telin saa kevennettyä ja kokonaan ylös. 12m on ollu bussit ja nykynen koppi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Reissureki
Kippari
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 08 Kesä 2018 16:19

Taitaa se pitkä akseliväli aiheuttaa eniten haasteita, kyllä (yleensä) aina pitkän keulan saa tuupattua ojan, jalkakäytävän, yms päälle tiukassa käännöksessä.
Pitkästä akselivälistä johtuvaa taka-akselin omavaltaista reittivalintaa on vaikea kompensoida?
12 metrinen, 6 metrin akselivälillä taittuu lähes joka mökkiliittymäänkin, jos on kohtuullisestikkaan vapaata tien ravia ylityksille.
Oman kulkineeni (6m akselivälillä) saan vekslaamatta taittumaan 4m leveältä tieltä 4 m leveään liittymään...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 09 Kesä 2018 00:27

13m 6,5m akselivälillä ja pitkähköllä peräylityksellä, vähän joutuu joskus luppakorvilla työnteleen oksia sivuun mutta muuten oikein sopiva. 6,8m akseliväli menee vielä mutta yli 7m alkaa jo vaikuttaa kankealle
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1144
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja pelti » 09 Kesä 2018 10:09

Neppari on 11.5 pätkä ja 5.5m akseliväli. Tuollainen on ketterä käsitellä. Puskurin jäljistä päätellen on silläkin takaylityksellä jotain roikotettu
peltiliiteri.com

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 479
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 09 Kesä 2018 12:21

Ei varsinaista kokemusta muutakuin,,,, oman henkilöauton peili poistui carrusta käännettäessä,
johtunee kun ei ole D korttia..
Carrukset ( ehkä muissakin ) (etu ?) takaylitys / takamoottoriset sama,,akselivälissä muutokset , oma n 11m ja av 5 m, kääntyy pienessä , mutta pitäis huomoida nuo ylitykset ( ensimm rivi)käännellessä katsellut kulmavikoja / maa kosketuksia nurkissa ehkä ongelmavaikka vaikka ei oikaise noissa katukulmissa niinpaljon kuin vastaava 13 m/ av 6 m , varmaan nuo 15 m vaatii oman ajotyylin.
Ajossa tiellä pitkät akselivälit +.
Viimeksi muokannut BussMAN, 09 Kesä 2018 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 09 Kesä 2018 14:17

Kokemusta lähinnä omasta 12/6m sekä koulun 13/7m autoista. Tuon metrin eron akselivälissä kyllä huomaa. Tosin pitemmälläkin autolla kyllä taipui yllättävän hyvin. Tiukemmasta paikasta mennään vain hitaammin ja sen sanon että kunnon peileistä on iso apu.

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Jule » 09 Kesä 2018 16:26

BussMAN kirjoitti: Carrukset ( ehkä muissakin ) etu ja takaylitys sama akselivälissä muutokset
Mulla on ainakin jokin spesiaalimalli jossa on hieman tavallista pienempi etuylitys, 12m pitkä ja av 6,2m

Ayayaya
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Heinä 2013 18:06
Truck: B10M-6×2 CARRUS VEGA
Location: Joensuu

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Ayayaya » 10 Kesä 2018 01:58

Omani on 14,5 metriä pitkä 7 ja 1,3 metrin akselivälillä ja se on kyllä taipunut yllättävän tiukkoihinkin paikkoihin jota olen sitten toisinaan jälkeenpäin ihmetellyt että miten tuo on oikein voinut noin pienestä rauosta mahtunut menemään :) ... Mutta kyllä se pitkä akseliväli vaatii alkuun opettelua ja tulee luultavasti muutamia kertoja ajettua itsensä "jumiin" josta pois pääsy sitten vaatii ratin pyörittelyä. Mutta siitäkin oppii ja jossain vaiheessa sitä sitten huomaa miten helppo se ongelma paikka oikeasti olikin kun tietää sen oikean ajolinjan.

Ja kuten muut mainitsi niin keulan, mahan ja perän maahan osuminen tulee hyvinkin mahdolliseksi pitkällä autolla ja ekalla kerralla se minut ainakin säikäytti. Mutta tuokin on vaan asia jonka ajamisen kautta sitten oppii välttämään koria ajoissa nostamalla. Mahalla en tosin muista mitään raapineeni, mutta kun auton mahan alle katsoo niin jäljistä kyllä näkee että joku on joskus sitä niin sanottua moottorijarrutusta harrastanut.

Jos on mahdollisuus käydä D kortti ajamassa, niin suosittelen lämpimästi sen käymistä, sillä sen jälkeen on paljon helpompi hypätä linkan puikkoihin, kun ei tarvitse enää totuttautua auton kokoon ja ajaminen on paljon varmempaa. Luultavasti ilman D korttia olisin osunut aika moneen asiaan tai ainakin olisi mennyt hyvä aika ennen kuin ajamisesta olisi tullut kunnollista taikka etenkään nautinnollista.

Itse sanoisin mitoista että niin kauan kuin ne pysyvät laillisissa mitoissa niin niitä ei kannata pelätä. Koska miksei ottaisi sitä isompaa isommalla hyötytilalla, vaan jäisi nysväämään pienemmän kanssa, sillä kyllä sen kanssa oppii ajamaan ajamalla?
Ekaa kertaa kun elämässäni linja-autoa lähdin ajamaan, niin kyllähän se alkuun auton koko hieman hermostutti. Mutta kun sisään pääsi ajamisessa, se olihan mahottoman hauskaa ja rentoa ja sitä se on vieläkin. Paljon rennompaa ja mukavempaa kuin mitä olen ikinä henkilöauton kanssa kokenut. Ja täytyy vielä kyllä todeta että henkilöautosta ei näe kyllä yhtään mitään kun linja-autolla on tottunut ajamaan :wink: .

Eli mikä oli oikeastaan vastaukseni: Alussa haastavalta tuntuneen ylitykset ja akseliväli, mutta ajamalla huomaa ettei ne ongelma ole kuitenkaan eli en omaa ainuttakaan harmaata hiusta tästä aiheesta :)
Olkoon 1 yksikkö jokin työpanos. Jos tekisin töitä 1. kertana yksikön verran, toisena 1/2, kolmantena 1/3 jne, projekti valmistuisi lopulta, sillä 1 + ½ + 1/3 + ... = ∞. Jos tekisin töitä joka kerta yksikön verran enemmän kuin edellisenä, eli 1 + 2 + 3 + ... = -1/12, niin projekti ei valmistu ikinä.

Calevi
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Huhti 2014 18:46
Location: ulkomailla

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Calevi » 10 Kesä 2018 08:30

Kiitokset hyvistä vastauksista!

Nyt lukemani perusteella alan kallistua täysipitkään (max 12m) aihioon ja mielellään noin 6m akselivälillä.

Akselivälistä:
Muistan dokumentti-videon siitä suomen pohjoisimmasta kirjastoautosta, joka taisi päätyä jonkun palstalaisen omistukseen. Siinä kun katsoo auton menoa niin kyllähän se meno (videon perusteella) vähän kiikkerältä vaikutti, tai sitten kuski ei osannut pitää rattia suorassa, vai liekkö ohjauksessa oli niin paljon klappia? Vai oliko painopiste kirjojen vuoksi niin korkealla mikä teki kyydistä huteran.

Jos tarkoituksena on ajaa maantiellä yli 90% matkasta, vakaa kyyti on tärkeää. Onko näissä lyhyemmissä alle 6metrin akselivälin busseissa riskinä, että meno muuttuu kiikkeräksi, erityisesti jos autonkuljetustila on rakennettu taakse?

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1144
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja pelti » 10 Kesä 2018 08:51

Nepparissa oli 45 istumapaikkaa ja moottori takana. Jos laittaisi 20 matkustajaa taakse istumaan ja etuosa olis tyhjä matkustajista, en usko, että auto olisi kiikkerä. Mutta kannattaa varmaan rakennusvaiheessa pohtia sitä rakennetta ja niistä rakenteista ja kuormasta tulevaa painopistettä ja sen sijoittumista. Eikö kuitenkin puhuta vain muutamasta tuhannesta kilosta? Ja sekään kaikki ei ole taka-akseli takapuolella.
peltiliiteri.com

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 10 Kesä 2018 11:39

Oon joskus ajanut 4,5m akselivälisellä bussilla. Ensimmäiset kilometrit se oli aivan mahdoton kiemurtelija. Kunnes lakkasin itse ohjailemasta ja niinpä lähti sekin vakaasti lullaamaan etiäpäin, kun ei kuski menoa pilannut
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Calevi
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Huhti 2014 18:46
Location: ulkomailla

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Calevi » 12 Kesä 2018 13:39

Lahti32 kirjoitti:Oon joskus ajanut 4,5m akselivälisellä bussilla. Ensimmäiset kilometrit se oli aivan mahdoton kiemurtelija. Kunnes lakkasin itse ohjailemasta ja niinpä lähti sekin vakaasti lullaamaan etiäpäin, kun ei kuski menoa pilannut
Juu tuota vähän meinasinkin. Tosin noiden lyhyempien osalta tarjonta näkyy olevan aika rajallista ja hinnat kohollaan, että jää jo senkin puolesta pois laskuista, tilojen puolesta semmoinenkin kyllä riittäisi.

Vielä viimeinen kysymys tähän liittyen, onko kolme akselinen kääntyvällä telillä missään tilanteessa ketterämpi kuin vastaavan kokoinen kaksi akselinen? :shock:

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Jule » 12 Kesä 2018 17:23

Calevi kirjoitti: Vielä viimeinen kysymys tähän liittyen, onko kolme akselinen kääntyvällä telillä missään tilanteessa ketterämpi kuin vastaavan kokoinen kaksi akselinen? :shock:
Ainahan se on ketterämpi. Jos autot on saman mittaisia, niin kolmiakselisessa on se varsinainen akseliväli lyhyempi, ellei autossa ole jostain syystä poikkeuksellisen lyhyttä takaylitystä, esim lyhennyksen tms takia.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 881
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 13 Kesä 2018 00:57

Jule kirjoitti:
Calevi kirjoitti: Vielä viimeinen kysymys tähän liittyen, onko kolme akselinen kääntyvällä telillä missään tilanteessa ketterämpi kuin vastaavan kokoinen kaksi akselinen? :shock:
Ainahan se on ketterämpi. Jos autot on saman mittaisia, niin kolmiakselisessa on se varsinainen akseliväli lyhyempi, ellei autossa ole jostain syystä poikkeuksellisen lyhyttä takaylitystä, esim lyhennyksen tms takia.
Ketterämpi kyllä, mutta tosi ketterästi kolhiintuu peräkulmatkin seiniin tai viereisen kaistan kulkijoihin, jos ei muista varoa ja kurvata loivemmin ahtaissa paikoissa.

Kulkurikäyttöön kaksiakselinen on järkevämpi senkin takia, että telissä (ja varsinkin ohjaavassa) on monta kuluvaa ja särkyvää osaa enemmän korjattavaksi. Kantavuus ei lopu ex-bussi kulkuriautosta kesken.

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1135
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 13 Kesä 2018 10:44

märkä nurmikko ja teli ei myöskään ole se etenevin yhdistelmä. itse tottunut 6m akselivälillä oleviin 12m autoihin niin aika kivasti niillä vielä sopii alueille.

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Jule » 13 Kesä 2018 15:15

Wonderi kirjoitti:
Jule kirjoitti:
Calevi kirjoitti: Vielä viimeinen kysymys tähän liittyen, onko kolme akselinen kääntyvällä telillä missään tilanteessa ketterämpi kuin vastaavan kokoinen kaksi akselinen? :shock:
Ainahan se on ketterämpi. Jos autot on saman mittaisia, niin kolmiakselisessa on se varsinainen akseliväli lyhyempi, ellei autossa ole jostain syystä poikkeuksellisen lyhyttä takaylitystä, esim lyhennyksen tms takia.
Ketterämpi kyllä, mutta tosi ketterästi kolhiintuu peräkulmatkin seiniin tai viereisen kaistan kulkijoihin, jos ei muista varoa ja kurvata loivemmin ahtaissa paikoissa.

Kulkurikäyttöön kaksiakselinen on järkevämpi senkin takia, että telissä (ja varsinkin ohjaavassa) on monta kuluvaa ja särkyvää osaa enemmän korjattavaksi. Kantavuus ei lopu ex-bussi kulkuriautosta kesken.
Juu, kylkurikäyttöön kaksi akselinen on parempi jo pelkän tilan takia, se toinen akseli on pois ruumatilasta, mutta kysymyshän oli kumpi on ketterämpi.

Calevi
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Huhti 2014 18:46
Location: ulkomailla

Re: Kysymys vehkeittenne mitoista:

Viesti Kirjoittaja Calevi » 13 Kesä 2018 15:17

Kiitokset kaikille kattavasta tietopaketista! Selvisi monta asiaa!
wiima63 kirjoitti:märkä nurmikko ja teli ei myöskään ole se etenevin yhdistelmä. itse tottunut 6m akselivälillä oleviin 12m autoihin niin aika kivasti niillä vielä sopii alueille.
Äkkinäisenä olisin kuvitellut, että telillä varustettu etenee vielä kun kaksi akselinen sutii/uppoaa nurmikkoon. :o

Vastaa Viestiin