Uusi yhteisössänne
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 08 Loka 2011 16:51
- Truck: harkinnassa...
- Location: itäraja
Uusi yhteisössänne
Hei!
Liityinpä sitten yhteisöönne. Hivenen taustaa ensiksi. Olen kolmannen kymmenen puoliväliin kerennyt perheetön mies, joka on ollut ikänsä kiinnostunut matkailusta, erityisesti mieleen ovat jääneet toistakymmentä vuotta sitten asuntovaunu perässä tehdyt vuosittaiset Lapin reissut. Nyttemmin, oman kortin ajettuani, olen omistanut useampia ns. "pikkuveroisia" dieselautoja, farkkua kovilla takapenkeillä ja yhdestä vanhasta taksitransitista "rakensin" pieniveroisen matkailuauton kiinnittämällä matkustamon seinustalle lastulevylipaston ja sen kanteen sähkökeittolevyn. Tällä tulikin reissuttua kotimaata ristiin rastiin ja mm. Virossa. Transitista kuitenkin luovuin, kun rupesi pellit häviämään ympäriltä, vaikka joka vuosi uutta laitatti ja lisäksi verotuskin kiristyi hieman.
Nyt on alkanut kiinnostaa, että millä sitä ajelisi halvalla nämä vähät reissut, joita tulee ajeltua nykyisellä peruspassatilla. Jos lähden, niin lähden pidemmälle ja olen myöskin useamman yön, mieluiten autossa. Kauppareissut sun muut kyläilyt hoidan firman autolla. Auton ei tarvitsisi olla nätti, vähän kuluttava (ne n. 10tkm/v omalla autolla ajaessa on aivan sama imeekö auto 10l vai 15l) tai kovin tehokaskaan, tärkeintä olisi se, ettei auto syökse minua vararikkoon veroissa ja vakuutuksissa. BC-kortti löytyy.
Niinpä olen kahlannut nettiä läpi matkailuautovaihtoehtoja etsien. Tuossa huomasin sattumalta, että 1875 kg ja sisäkorkeudessa 1.9m ylittäviltä matkailuautoilta ei autoveroa peritä, eli ilmeisesti tälläisen voisi tuoda vaikka Saksasta verovapaasti? Ilmeisesti kuitenkin käyttö olisi aika ankarasti verotettua tuossa mallissa, vai onko kellään kokemusta siitä, että pystyisikö moisen (yli 3,5tn painavana luonnollisesti) rekisteröimään täällä kuorma-autoksi?
Mietteitänne ja ideoitanne odotellen,
Luumi
Liityinpä sitten yhteisöönne. Hivenen taustaa ensiksi. Olen kolmannen kymmenen puoliväliin kerennyt perheetön mies, joka on ollut ikänsä kiinnostunut matkailusta, erityisesti mieleen ovat jääneet toistakymmentä vuotta sitten asuntovaunu perässä tehdyt vuosittaiset Lapin reissut. Nyttemmin, oman kortin ajettuani, olen omistanut useampia ns. "pikkuveroisia" dieselautoja, farkkua kovilla takapenkeillä ja yhdestä vanhasta taksitransitista "rakensin" pieniveroisen matkailuauton kiinnittämällä matkustamon seinustalle lastulevylipaston ja sen kanteen sähkökeittolevyn. Tällä tulikin reissuttua kotimaata ristiin rastiin ja mm. Virossa. Transitista kuitenkin luovuin, kun rupesi pellit häviämään ympäriltä, vaikka joka vuosi uutta laitatti ja lisäksi verotuskin kiristyi hieman.
Nyt on alkanut kiinnostaa, että millä sitä ajelisi halvalla nämä vähät reissut, joita tulee ajeltua nykyisellä peruspassatilla. Jos lähden, niin lähden pidemmälle ja olen myöskin useamman yön, mieluiten autossa. Kauppareissut sun muut kyläilyt hoidan firman autolla. Auton ei tarvitsisi olla nätti, vähän kuluttava (ne n. 10tkm/v omalla autolla ajaessa on aivan sama imeekö auto 10l vai 15l) tai kovin tehokaskaan, tärkeintä olisi se, ettei auto syökse minua vararikkoon veroissa ja vakuutuksissa. BC-kortti löytyy.
Niinpä olen kahlannut nettiä läpi matkailuautovaihtoehtoja etsien. Tuossa huomasin sattumalta, että 1875 kg ja sisäkorkeudessa 1.9m ylittäviltä matkailuautoilta ei autoveroa peritä, eli ilmeisesti tälläisen voisi tuoda vaikka Saksasta verovapaasti? Ilmeisesti kuitenkin käyttö olisi aika ankarasti verotettua tuossa mallissa, vai onko kellään kokemusta siitä, että pystyisikö moisen (yli 3,5tn painavana luonnollisesti) rekisteröimään täällä kuorma-autoksi?
Mietteitänne ja ideoitanne odotellen,
Luumi
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Uusi yhteisössänne
saksasta voi tuoda matkailuauton suomeen ja siitä ei vielä kanneta autoveroa. Tuo 190 sentin sisäkorkeusvaatimus on verovapauden ehto ja koskee alle 6000kg painoisia autoja. Toinen tapa on tehdä verollisesta pikkubussista veroton matkailuauto, kertaallrrn maksettu pikkubussin autovero mahdollistaa myös alle 190 cm korkuisesta matkailuauton tekemisen kuten sinun transittikin oli. Kokonaan ilman mitään veroja pääsee linja-autoksi rekisteröidyllä pikkubussilla tai sit ihan oikealla isolla bussilla. Nämä isot bussit eivät kylläkään edusta halvinta tapaa matkustella.
Tervetuloa foorumille!
Tervetuloa foorumille!
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Uusi yhteisössänne
Minulla on tuollainen MB 609. Semmoinen korkea malli. Siinä riittää sisäkorkeus, jos haluaa matkailuautoksi rekisteröidä.
Tuo autoni on rekisteröity erikoisautoksi, joten sen verot ovat samat kuin kuorma-autossa. Ei käyttömaksua, mutta käyttövoimavero menee kokonaispainon mukaan - olisko jotain 150-200eur vuodessa.
Kannattaa valita aihioksi jokin yleinen malli. Silloin varaosien saanti on turvattu ja purkaamoilta löytyy palikoita, jos jotain hajoaa.
Tuo autoni on rekisteröity erikoisautoksi, joten sen verot ovat samat kuin kuorma-autossa. Ei käyttömaksua, mutta käyttövoimavero menee kokonaispainon mukaan - olisko jotain 150-200eur vuodessa.
Kannattaa valita aihioksi jokin yleinen malli. Silloin varaosien saanti on turvattu ja purkaamoilta löytyy palikoita, jos jotain hajoaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- scania 112
- Varakuski
- Viestit: 7
- Liittynyt: 10 Elo 2011 21:32
- Truck: Scania 113 lahti 471
- Location: vantaa
- Member id: 124
Re: Uusi yhteisössänne
Kyllä se sisä korkeus 190cm 40cm leveydeltä 40% asuinosan pituudesta vaadittiin myös 15000kg painavalta autolta kun se rekisteröitiin M1 luokan henkilöauto/matkailuauto.Periaatteessa pitäis olla vielä kaappi,keittolevy ja 2kpl 80cm leveitä sänkyjä ja jos oikein muistan niin sängyn pituus piti olla 180cm.Mutta kun verottaja on saanut omansa eli kun tosiaan kun rakentaa pikkubussista eli täyden veron henkilöautosta niin edellä mainituista ei tartte kun pienen laatikon ja kiinteän keittolevyn taittuvat penkit riittää sängyksi..Nämä säännöt on aina vähän katsastus miehen tulkinnasta kiinni.Lahti32 kirjoitti:saksasta voi tuoda matkailuauton suomeen ja siitä ei vielä kanneta autoveroa. Tuo 190 sentin sisäkorkeusvaatimus on verovapauden ehto ja koskee alle 6000kg painoisia autoja. Toinen tapa on tehdä verollisesta pikkubussista veroton matkailuauto, kertaallrrn maksettu pikkubussin autovero mahdollistaa myös alle 190 cm korkuisesta matkailuauton tekemisen kuten sinun transittikin oli. Kokonaan ilman mitään veroja pääsee linja-autoksi rekisteröidyllä pikkubussilla tai sit ihan oikealla isolla bussilla. Nämä isot bussit eivät kylläkään edusta halvinta tapaa matkustella.
Tervetuloa foorumille!
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Uusi yhteisössänne
Sisäkorkeusvaatimus koskee vain alle 6000 kg omamassaltaan olevia. Jos joku katsastusmies toisin väittää niin pyytää ystävällisesti tutkimaan lakikirjaansa tarkemmin. Nämä isot on tietysti sen verran harvinaisempia vehkeitä että muutoskatsastuksia ei välttämättä ihan joka katsastusmiehelle satu 

Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Uusi yhteisössänne
Juu 6tkg:ssä tipahtaa tuo seisoskelukiusa pois.Lahti32 kirjoitti:Sisäkorkeusvaatimus koskee vain alle 6000 kg omamassaltaan olevia. Jos joku katsastusmies toisin väittää niin pyytää ystävällisesti tutkimaan lakikirjaansa tarkemmin. Nämä isot on tietysti sen verran harvinaisempia vehkeitä että muutoskatsastuksia ei välttämättä ihan joka katsastusmiehelle satu
Alkaa ihan oikeesti nyppimään noitten katsastushitlereiden ddr-meininki. Ei se että hakkas runkopalkkiin kolon ja hyllytti 4kk edellisestä katsastuksesta, mutta sai se ajattelemaan. Sama konttori, eri ukko ja meininki oli että jotakin löytyy varmasti, jopa valojen suuntaus kyylättiin, etittiin runkonumeroita ja väänneltiin joka helvetin nippeli. Jopa kolme tippaa öljyä lattialla merkattiin korjauskehotukseksi!
Ottakaa ihmiset selvää (vaikka tämä palsta, trafi, ym.) ennen kuin menette muutoskatsastamaan, katsastuspaikkaan ei ole luottaminen!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Uusi yhteisössänne
Onko se omamassa vai kokonaispaino, mistä löytytt tuo paragraaffiLahti32 kirjoitti:Sisäkorkeusvaatimus koskee vain alle 6000 kg omamassaltaan olevia. Jos joku katsastusmies toisin väittää niin pyytää ystävällisesti tutkimaan lakikirjaansa tarkemmin. Nämä isot on tietysti sen verran harvinaisempia vehkeitä että muutoskatsastuksia ei välttämättä ihan joka katsastusmiehelle satu
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Uusi yhteisössänne
Apua ! Kauhee paikka tuo konttoriReddewil kirjoitti:Juu 6tkg:ssä tipahtaa tuo seisoskelukiusa pois.Lahti32 kirjoitti:Sisäkorkeusvaatimus koskee vain alle 6000 kg omamassaltaan olevia. Jos joku katsastusmies toisin väittää niin pyytää ystävällisesti tutkimaan lakikirjaansa tarkemmin. Nämä isot on tietysti sen verran harvinaisempia vehkeitä että muutoskatsastuksia ei välttämättä ihan joka katsastusmiehelle satu
Alkaa ihan oikeesti nyppimään noitten katsastushitlereiden ddr-meininki. Ei se että hakkas runkopalkkiin kolon ja hyllytti 4kk edellisestä katsastuksesta, mutta sai se ajattelemaan. Sama konttori, eri ukko ja meininki oli että jotakin löytyy varmasti, jopa valojen suuntaus kyylättiin, etittiin runkonumeroita ja väänneltiin joka helvetin nippeli. Jopa kolme tippaa öljyä lattialla merkattiin korjauskehotukseksi!
Ottakaa ihmiset selvää (vaikka tämä palsta, trafi, ym.) ennen kuin menette muutoskatsastamaan, katsastuspaikkaan ei ole luottaminen!
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Uusi yhteisössänne
Lainaus jostain aikaisemmasta keskustelusta tällä tai joltain muulta foorumilta 
703/1998 on kumottu pääosin, mutta mm. 17 § 3. momentti on edelleen voimassa.
Yli 6000 kg painavan M1-luokan ajoneuvon autoverovapaudesta on maininta verkkosivuilla.
http://www.ake.fi -> verotus -> autovero -> Ajoneuvojen luokittelu ja eri ajoneuvoluokkien ja -ryhmien autoveroasema -> Henkilöauto (M1-luokka):
Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).
Henkilöauton autovero:
* henkilöauto, jonka omamassa on alle 4 500 kg, on täysimääräisen veron alainen
* henkilöauto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kg, on kokonaan verovapaa (autoverolaki 21 §:n 2 momentti).
Hei
Yli 6000 kg painavan matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Tällaisen matkailuauton muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa rekisteritietohin tehdään lisäksi merkintä "autoverovapaa matkailuauto", vaikka sisäkorkeus ei täyttäisikään min 1,9 metrin mittavaatimusta.
Mainitsemanne autoverolain 21 §:n 2 momentin säännökset koskevat myös matkailuautoa. Esimerkiksi matkailuauton, jonka omamassa on vähintään 4500 kg, mutta alle 6000 kg, ja joka ei täytä em. mittavaatimuksia, vero on siten 35 prosenttia.
Terveisin
Jorma Kurtelius
Lakimies, VT
Rekisteröinti ja verotus -toimiala
Valvonta
Ajoneuvohallintokeskus AKE

703/1998 on kumottu pääosin, mutta mm. 17 § 3. momentti on edelleen voimassa.
Yli 6000 kg painavan M1-luokan ajoneuvon autoverovapaudesta on maininta verkkosivuilla.
http://www.ake.fi -> verotus -> autovero -> Ajoneuvojen luokittelu ja eri ajoneuvoluokkien ja -ryhmien autoveroasema -> Henkilöauto (M1-luokka):
Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).
Henkilöauton autovero:
* henkilöauto, jonka omamassa on alle 4 500 kg, on täysimääräisen veron alainen
* henkilöauto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kg, on kokonaan verovapaa (autoverolaki 21 §:n 2 momentti).
Hei
Yli 6000 kg painavan matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Tällaisen matkailuauton muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa rekisteritietohin tehdään lisäksi merkintä "autoverovapaa matkailuauto", vaikka sisäkorkeus ei täyttäisikään min 1,9 metrin mittavaatimusta.
Mainitsemanne autoverolain 21 §:n 2 momentin säännökset koskevat myös matkailuautoa. Esimerkiksi matkailuauton, jonka omamassa on vähintään 4500 kg, mutta alle 6000 kg, ja joka ei täytä em. mittavaatimuksia, vero on siten 35 prosenttia.
Terveisin
Jorma Kurtelius
Lakimies, VT
Rekisteröinti ja verotus -toimiala
Valvonta
Ajoneuvohallintokeskus AKE
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

- scania 112
- Varakuski
- Viestit: 7
- Liittynyt: 10 Elo 2011 21:32
- Truck: Scania 113 lahti 471
- Location: vantaa
- Member id: 124
Re: Uusi yhteisössänne
Jep tässä olis faktaa laki muodossa oikeessa olit lahti 32 sen painon kanssa!!!!
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueel-la, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Matkailuauto, joka ei täytä autoverovapauden edellytyksiä, verotetaan kuten henkilöauto.
Henkilöauto (M1-luokka)
Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).
Henkilöauto (M1-luokka)
Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).
Henkilöauto, jonka omamassa on alle 6 000 kilogrammaa, on autoveron alainen ajoneuvo. Henkilöauton autoveron määrä on auton CO2-päästöistä (g/km) tai kokonaismassasta ja käyt-tövoimasta riippuen 12,2 – 48,8 prosenttia auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta (autoverolain 6 § ja lain liitteen verotaulukko 1)
Henkilöauto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on autoverosta vapaa ajo-neuvo (autoverolaki 21 §:n 2 momentti).
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueel-la, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Matkailuauto, joka ei täytä autoverovapauden edellytyksiä, verotetaan kuten henkilöauto.
Henkilöauto (M1-luokka)
Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).
Henkilöauto (M1-luokka)
Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).
Henkilöauto, jonka omamassa on alle 6 000 kilogrammaa, on autoveron alainen ajoneuvo. Henkilöauton autoveron määrä on auton CO2-päästöistä (g/km) tai kokonaismassasta ja käyt-tövoimasta riippuen 12,2 – 48,8 prosenttia auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta (autoverolain 6 § ja lain liitteen verotaulukko 1)
Henkilöauto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on autoverosta vapaa ajo-neuvo (autoverolaki 21 §:n 2 momentti).
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 08 Loka 2011 16:51
- Truck: harkinnassa...
- Location: itäraja
Re: Uusi yhteisössänne
No niin. Monta sivua lakitekstiä "viisaampi" olen taas. Tulihan noita haettua ja AKEn sun muiden sivuja selailtua, mutta ei ole helppo aihe bussialoittelijalle, jos ei ole katsastussedillekään. 

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Uusi yhteisössänne
mie en oo koskaan käyttäny mitään autoa sellaisessa katsastuksessa, jossa ei olis tarkastettu noita asioita.Reddewil kirjoitti:Sama konttori, eri ukko ja meininki oli että jotakin löytyy varmasti, jopa valojen suuntaus kyylättiin, etittiin runkonumeroita ja väänneltiin joka helvetin nippeli. Jopa kolme tippaa öljyä lattialla merkattiin korjauskehotukseksi!
Ottakaa ihmiset selvää (vaikka tämä palsta, trafi, ym.) ennen kuin menette muutoskatsastamaan, katsastuspaikkaan ei ole luottaminen!
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.